Köpråd på BMW, AUDI och VW

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 januari · 17 486 Inlägg

Bilköp och vinter?

Det blev en ofrivillig vetenskaplig undersökning för en stund sedan. Det är -13 grader hos oss. Därför startade jag dieselvärmaren i tjänstebilen 25 minuter innan vi skulle göra den vanliga lördagshandlingen på förmiddagen. Varmt och gott. Startade och pling! lampan för för lite bränsle tände sig. Samtidigt stod det "Park. värmare blockerad pga bränslebrist" i displayen. Jaja... Motortemp sjönk stadigt... Blev stabil på en bit under 70 grader. I princip ingen värme i kupé. Mössa på igen. Satte DSG i sportläge. Då klattrade tempen upp i strax över 70 grader. Men orkade köra omkring med den nervösa lådan så in med D igen.

Givetvis hade jag inte företagskortet med mig så någon tankning blev det inte idag. Får nog ta en sväng till Sta... Cirkle K i morgon. Börja Måndag morgon med att skrapa en iskub finns inte med på kartan mina vänner! lol

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
krambriw
6 januari · 427 Inlägg

Dieselvärmaren är nog den bästa utrustningen att ha just nu, så skönt. Har det i min Audi A6 Avant, så sött att mötas av varmluft när man öppnar förardörren. Dessutom lär det vara bättre för både miljö, motor och ryggen att köra den istället för kallstart. Jag brukar ha den på en liten stund extra även när jag startat och rullar iväg, mysigt! Självklart har man väl tankat upp nu när dieseln är så "billig"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang