Köpråd: Subaru XV 2.0 Diesel

HannesJ
17 april 2022 · 50 Inlägg

Hej!

Har vissa funderingar på att köpa en snålare och lite mer praktisk bil framöver. Jag tycker Subaru XV verkar lite intressant då det är lite bättre markfrigång, fyrhjulsdrift och att dom verkar gå förhållandevis snålt. Jag tänker mig en budget runt 100-120' och årsmodell runt 2012-2015. Är det någon som har koll på hur väl dom 147hk motorerna håller ihop och om det är något speciellt man måste se upp med?

Om man kollar på Subaru Forester med dieselmotorer behöver man inte leta länge för att hitta bilar med rasade 147hk-dieselmotorer, men det kanske inte är samma? Har nämligen inte sett någon XV med rasad motor men det kanske bara är för dom är mindre vanliga?

Tänker mig något i stil med denna https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/99548894

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2022 · 17 502 Inlägg

De ska fungera rätt bra. Men förbrukningen är av slaget "törstig" Upp mot 0,8 l/mil kan du räkna med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HannesJ
17 april 2022 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
De ska fungera rätt bra. Men förbrukningen är av slaget "törstig" Upp mot 0,8 l/mil kan du räkna med.

Det låter onekligen väldigt dåligt för en 147hk diesel... Har du erfarenhet av dom själv eller hört från andra?

Ingen som vet om det är något annat man behöver tänka på med  dessa?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2022 · 17 502 Inlägg

En kompis hade en sådan som han köpte ny. Den gick utmärkt under de 3-4 år han ägde den men han klagade alltid på att den "drog soppa som en turistbuss". Den var på verkstad flera gånger men inget fel. Han bytte sen till Subaru nummer 3 fast med bensinmotor... Den drog betydligt mer. Den första han hade var med diesel/automatlåda. Den är ökänd för att dra mycket bränsle.

Jag tror inte problemet ligger i att det är en boxermotor utan att dessa bilar har konstant fyrhjulsdrift. Hade själv en Forester diesel av tidig årsmodell någon vecka genom jobbet. Du vill inte veta vad den gurglade i sig.

Men de är överjävliga på att kravla sig fram i 25 cm nysnö.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
HannesJ
18 april 2022 · 50 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis hade en sådan som han köpte ny. Den gick utmärkt under de 3-4 år han ägde den men han klagade alltid på att den "drog soppa som en turistbuss". Den var på verkstad flera gånger men inget fel. Han bytte sen till Subaru nummer 3 fast med bensinmotor... Den drog betydligt mer. Den första han hade var med diesel/automatlåda. Den är ökänd för att dra mycket bränsle.

Jag tror inte problemet ligger i att det är en boxermotor utan att dessa bilar har konstant fyrhjulsdrift. Hade själv en Forester diesel av tidig årsmodell någon vecka genom jobbet. Du vill inte veta vad den gurglade i sig.

Men de är överjävliga på att kravla sig fram i 25 cm nysnö.

Okej, det var ju förstås lite tråkigt att höra då en av anledningarna till att dom verkade bra var för att jag trodde dom skulle vara snålare. Dom är visserligen snålare än min BMW 130i, men dieseln är ju också ganska mycket dyrare...

Trodde inte det fanns Subaru XV med diesel och automat dock? Kan inte se någon sådan på blocket iaf.

HannesJ
24 april 2022 · 50 Inlägg

Har fortfarande inte lagt ned tankarna helt på en Subaru XV. Har någon erfarenhet av chipning av dessa motorer? Hur bra håller drivlinan ihop med 180hp/400nm istället för 147hp/350nm? Om jag skulle köpa en sådan här så är det inte för att köra som en galning men misstänker att 147hp kommer upplevas slött om man ska köra om i landsvägshastighet.

HannesJ
28 januari · 50 Inlägg

Hej,

Pga nuvarande bil är lite för bra har det blivit att jag skjutit på byte av bil, men då jag nu sedan ett tag tillbaka behöver pendla lite längre så har jag tagit upp jakten på en snålare bil.

Subaru XV har, likt dom flesta andra begagnade bilarna, gått upp en massa i värde sedan denna tråden gjordes. Bilarna jag väljer mellan är Subaru XV diesel och Golf Alltrack/Skoda Octavia Scout/Seat Leon X-Perience, där dom senare är med 184hk dieselmotorn och DSG.

För runt 150k kan man få ovan bilar med runt 12-15k mil, Subarun går att hitta lite billigare ibland, ffa. om man står ut med pre-facelift. På pappret känns det som att VW-bilarna är betydligt mer bil för pengarna; större motor, mer praktiska, minst lika snåla, mer utrustning osv. Tycker ni det finns någon anledning att välja Subarun framför någon av ovan nämnda VW-bilar? Tror ni Subarun skulle vara pålitligare? Jag förstår annars inte varför värde står sig så bra på dessa Subarus.

Exempel på bilar som skulle kunna vara intressanta, hade helst velat ha faceliften på Subaru dock.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/s … 1000572127

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … /101908201

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang