Fjärrnyckel låser men låser inte upp

Valteris
20 mars · 3 Inlägg

Hej, VW Touran 2009.
Fjärrnyckeln har slutat låsa upp.
Min frus nyckel fungerar som den ska.
Är det batteriet i nyckel? Knappen?
Den lilla lampan på dosan blinkar inte rött på någon knapp. Min frus dosa blinkar som den ska.

Bilen var igår på verkstad för fjäderbyte vänster fram. Vindrutetorkarna monterades då bort. När jag idag hämtade bilen märkte jag felet.

Bilen kan låsas upp med den metalliska nyckeln, och alla dörrar sedan låsas upp inifrån. Den kan även låsas med fjärt eller metalliska nyckel. Ok att använda bilen alltså.

Byta batteri?…
Vem gör det? Jag? Verkstad förstås.
Hur öppnar man dosan?
Vad är det för batteri?

Batteriet har alltså funkat i 15 år nu. 24000 mil 😊

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars · 13 746 Inlägg

mest troligen sliten knapp...  går att bara byta fjärrkontrollen så bara att köpa ny fjärr och lägga in den..  står i instruktionsboken hur man gör..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
20 mars · 2 828 Inlägg

Hur man byter batteri i nyckeln och vilken typ av batteri det är, står i handboken.
Ett enkelt gör-det-själv-jobb.

Samma nyckelbatteri sedan 2009 låter otroligt.  Högst sannolikt är det bytt.
Brukar palla 3år eller så, och än kortare med keyless.

Edit: Att låsa med fjärt var ju en kul grej 😁
(Jag fattar att det är felskrivet)

Senast redigerat av Mossan1 (20 mars )

Pininfarina406
20 mars · 539 Inlägg

Valteris skrev:
Hej, VW Touran 2009.
Fjärrnyckeln har slutat låsa upp.
Min frus nyckel fungerar som den ska.
Är det batteriet i nyckel? Knappen?
Den lilla lampan på dosan blinkar inte rött på någon knapp. Min frus dosa blinkar som den ska.

Bilen var igår på verkstad för fjäderbyte vänster fram. Vindrutetorkarna monterades då bort. När jag idag hämtade bilen märkte jag felet.

Bilen kan låsas upp med den metalliska nyckeln, och alla dörrar sedan låsas upp inifrån. Den kan även låsas med fjärt eller metalliska nyckel. Ok att använda bilen alltså.

Byta batteri?…
Vem gör det? Jag? Verkstad förstås.
Hur öppnar man dosan?
Vad är det för batteri?

Batteriet har alltså funkat i 15 år nu. 24000 mil 😊

Bmw’s nycklar, och kanske VW’s också, laddas upp av bilen, redan på tex e46, och går inte att öppna annat än med våld. Så det är inte säkert att det går att byta batteri.
Dessutom om att låsa fungerar men inte att låsa upp så är förmodligen den microbrytaren trasig på kretskortet.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Valteris
20 mars · 3 Inlägg

Jo något fel inne i nyckeln.

Jag har bytt batteriet. Det gamla batteriet (aldrig bytt sedan nyköp av mig 2009) håller 3,0 volt. Det nya jag satte i 3,3 volt.

Jag testade trycka öppna (ej vid bilen), och nyckelns lilla röda diod blinkade en gång. Vid flera tryck inget blink.

Bilen kan fortfarande låsas, inte öppnas.

Är batteritypen viktig? Jag tog ett billigt ”3V Litium”.

Det pekar mot ny ”nyckel”.

I instruktionsboken står bara hur man synkar. Är det det man ska göra när man har köpt ny hårdvara?
Jag kan då köpa ”innanmätet”, men behåller metallnyckeln, kåpan, batteriet … Är det rätt tänkt?
Vem
Säljer nycklar? Temu har nåt, är det så enkelt.


Men jag kan testa skruva bort kretskortet, skrapa där knapparna trycket. Kan det ge nåt?

Men den röda dioden ska ju lysa, gör icke, men det funkar att låsa bilen …

Senast redigerat av Valteris (20 mars )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang