Köpråd: Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro Manuell bensin

brawis
22 mars · 1 Inlägg

Tjenamors!

Sugen på en ny bil nu till våren/sommar, har kollat på ett par audis och såg en väldigt fin Audi A4 2.0....(rubrik)

har cirka 10 timmar totalt för färd och skulle vilja veta lite innan jag ger mig av för att ta en titt...

har läst om att bensin motorn i dessa skall dra mycket olja och någon påstod att motorn "lätt" rasar, skulle vilja veta lite mer om någon har kunskapen och erfarenhet om bilen så skulle det tas emot med glädje

lite info kort om denna bil specifik:

Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro
Manuel
Bensin
22300 mil
REG: JJL700

smile



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

spillolja
22 mars · 4 026 Inlägg

Om den drar olja kan de beror på att oljeskrapringen är sotad, borde kunna fixa med WD40/5-56 metoden, olja och filter bör bytas efter ca 12.000-13.000km   använd 5W-40 olja
ring tidigare ägare och fråga

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
22 mars · 2 828 Inlägg

Vissa TFSI har usel kamkedjespännare men det är nog främst 1.4.
Kamkedjan är väl inget vidare på någon VW.
Oljedrickande KAN stå i paritet med dålig service men riktigt så enkelt är det inte.  Lite usel design.

VAG är inte starkast lysande kvalitetsstjärnan rent generellt och bensinarna är sämst inom VAG.
Do the math.
Dieslarna är rätt ok motorer.

Men körglädje är det.  Allt är inte pålitlighet.

Utmarks-Loke
22 mars · 5 841 Inlägg

2.0 tfsi hade stora problem med kamkedjor som gick av och när det händer blir ju hela motorn skrot och får bytas. Mycket dyrt om det händer. Dom gick över till kamrem i stället och då försvann åtminstone det problemet, skall du ha en sådan bil så se till att den har rem och inte kedja, jag vet inte vilka årsmodeller det handlar om.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

spillolja
22 mars · 4 026 Inlägg

Jag som är ägare till en äkta vag 1.4 Tsi  vill inte hålla med efter att kört över 24.000 mil med min

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
22 mars · 5 841 Inlägg

spillolja skrev:
Jag som är ägare till en äkta vag 1.4 Tsi  vill inte hålla med efter att kört över 24.000 mil med min

smile

Jo men om man kör på rätt sätt och tar vara på grejerna som du uppenbarligen gör, så hade du förmodligen kunnat köra en miljon mil i tex. en toyota. Man kan inte räkna med att de tidigare tio ägarna på Audin i fråga här har varit lika försiktiga och noggranna. Den har ju bytt ägare varje år ett tag nu och ingen verkar vilja behålla den någon längre tid.

zemet
22 mars · 4 041 Inlägg

Utöver Vad Mossan mfl sagt så finns ingen anledning att åka så längt för att titta på en såpass vanlig bil.

Jag har gjort misstaget själv.

Åk inte långt för att titta på billiga bilar, inte ens hos handlare.

Jag skulle åka och titta på en Tiguan hos en svensk handlare för runt 130K.
Den var jättefin och i bra skick sa handlaren.

Kom dit och vände i dörren i princip. Inte en panel på bilen som inte hade bucklor, repor mm.

Samma sak när jag skulle titta på en Touareg. Säljaren ljög för mig och sa att allt fungerade mm.
Kom dit och hela instrumentpanelen var som en julgran. Och dom hade sladdat in i en stolpe eller liknande så ena dörren hade en rejäl buckla.

Det aset visste att jag skulle köra 50 mil med trailer för att hämta bilen.

Så summa sumarum, åk inte så längt för att titta på en bil i den prisklassen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mossan1
23 mars · 2 828 Inlägg

spillolja skrev:
Jag som är ägare till en äkta vag 1.4 Tsi  vill inte hålla med efter att kört över 24.000 mil med min

smile

Det är bra att det balanseras med positiva erfarenheter också.👍
Man kan nämna kända problem, precis som gjorts här, men, dom får inte gå från varning/upplysning till hel-sanning!

Muskelbil
23 mars · 320 Inlägg

spillolja skrev:
Jag som är ägare till en äkta vag 1.4 Tsi  vill inte hålla med efter att kört över 24.000 mil med min

smile

Vad menar du med "äkta VAG 1.4tsi"?
Finns det oäkta?

AB8 Mr
23 mars · 35 Inlägg

Jag har en likadan som jag köpte för drygt 2 år sen. Väldigt trevlig bil att köra. Saker jag har bytt:
Tändstift
Tändspolar
Spridare (inkl. carbon cleanup)

Jag byter olja+filter varje år (700mil), 5w40. Den drar knappt en liter olja på 700 mil så jag behöver inte fylla på mellan byten.
Genomsnittsförbrukning är 0,85i/mil (mycket stadskörning).

Du kanske kan be någon Stockholmare här på forumet som kan kolla allmänskicket på bilen innan du bestämmer dig att åka långt.

Senast redigerat av AB8 (23 mars )

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
krambriw
23 mars · 427 Inlägg

En sådan gammal bil och så många mil för 69 kkr?? Jag skulle personligen inte slå till på en sådan, sönderstylad och pepprad av stenskott i fronten ser det ut som

Intressant prisutveckling från 67 kkr år 2021 vid 15 tusen mil till 69 kkr idag vid 22 tusen mil

Senast redigerat av krambriw (23 mars )

Utmarks-Loke
23 mars · 5 841 Inlägg

Frågan är väl också varför den var utannonserad för 79.500kr i januari 2023, fick ny ägare, och sedan sattes ut på blocket för 40.000kr i september samma år? Såldes dock inte då, men blev besiktad en månad senare och sedan utsatt igen efter det för 65.000kr. Hade bilen något allvarligt haveri och ägaren försökte sälja den som repobjekt, men ångrade sig och lät reparera den och sälja dyrare?

Brådhis * Voff voff *
24 mars · 10 280 Inlägg

krambriw skrev:
Intressant prisutveckling från 67 kkr år 2021 vid 15 tusen mil till 69 kkr idag vid 22 tusen mil

Stämmer väl iofs rätt bra med begagnatmarknaden över lag? Blev ju inte direkt lägre priser under pandemin...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars · 17 485 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Frågan är väl också varför den var utannonserad för 79.500kr i januari 2023, fick ny ägare, och sedan sattes ut på blocket för 40.000kr i september samma år? Såldes dock inte då, men blev besiktad en månad senare och sedan utsatt igen efter det för 65.000kr. Hade bilen något allvarligt haveri och ägaren försökte sälja den som repobjekt, men ångrade sig och lät reparera den och sälja dyrare?

De försökte sälja den med kamkedjeras och "lite småfel" samt bakdörrar som levde sitt eget liv (Står inte vad det betyder) Men den ska man nog hålla sig borta från...

EDIT: Såg i den gamla annonsen att den iaf då hade coils och downpipe big_smile

Senast redigerat av Hybrid_ (24 mars )

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
24 mars · 10 388 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
2.0 tfsi hade stora problem med kamkedjor som gick av och när det händer blir ju hela motorn skrot och får bytas. Mycket dyrt om det händer. Dom gick över till kamrem i stället och då försvann åtminstone det problemet, skall du ha en sådan bil så se till att den har rem och inte kedja, jag vet inte vilka årsmodeller det handlar om.

https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Ptja, eller så byter man kamkedjan med tillbehör för ungefär vad ett kamremsbyte kostar i delar, och sen är det ur världen.


krambriw skrev:
En sådan gammal bil och så många mil för 69 kkr?? Jag skulle personligen inte slå till på en sådan, sönderstylad och pepprad av stenskott i fronten ser det ut som

Intressant prisutveckling från 67 kkr år 2021 vid 15 tusen mil till 69 kkr idag vid 22 tusen mil

Under 1400mil/år i snitt är väl inte direkt att se som tokfarligt. Priserna på begagnatmarknaden är, "för tillfället", helt galna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars · 17 485 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Frågan är väl också varför den var utannonserad för 79.500kr i januari 2023, fick ny ägare, och sedan sattes ut på blocket för 40.000kr i september samma år? Såldes dock inte då, men blev besiktad en månad senare och sedan utsatt igen efter det för 65.000kr. Hade bilen något allvarligt haveri och ägaren försökte sälja den som repobjekt, men ångrade sig och lät reparera den och sälja dyrare?

Vad tror ni? Är kedjan bytt eller är motorn bytt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
25 mars · 320 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Frågan är väl också varför den var utannonserad för 79.500kr i januari 2023, fick ny ägare, och sedan sattes ut på blocket för 40.000kr i september samma år? Såldes dock inte då, men blev besiktad en månad senare och sedan utsatt igen efter det för 65.000kr. Hade bilen något allvarligt haveri och ägaren försökte sälja den som repobjekt, men ångrade sig och lät reparera den och sälja dyrare?

Vad tror ni? Är kedjan bytt eller är motorn bytt?

Om det är en Hand granat eller tramp mina under huven menar du?

Utmarks-Loke
26 mars · 5 841 Inlägg

Slår aldrig fel att de bilarna har kamkedjeproblem lol Men då kanske problemet är fixat och ur världen för ett par år nu då

zemet
27 mars · 4 041 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Slår aldrig fel att de bilarna har kamkedjeproblem lol Men då kanske problemet är fixat och ur världen för ett par år nu då

Ja nu har den nog bara problem med dåliga oljeringar:P

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang