Ful bil

SportPilot Ubåtsingenjör
26 mars · 7 232 Inlägg

zemet skrev:

Mack skrev:

Muskelbil skrev:
Mmmmmultipla
Aztec
Yugo
Golf

När asiatiska bil tillverkare gör försiktiga linjer gnäller europa bil gillare över det
När det ritas mer utmanande gnäller samma gubbar över det
Ev6 är en väldigt komplett bil av hög kvalitet
Jag tror att det gnälls mest för att den är en elbil

Jag skiter i om den är batteridriven eller raketdriven - jag håller med TS, den är ful som stryk.
Detsamma gäller alla Teslor. Särskilt den större modellen, vad den nu heter. Ser ut som en övergödd skalbagge.
Och layouten invändigt ska vi inte ens börja med..herrejävlar.
Till och med Volvo har hakat på det fula spåret med en gigantisk skärm i mitten och "minimalistiskt" runt om.

Bil eller fordonsvärlden överlag håller på och går åt helvete, och det ordentligt.

Tycker du verkligen model S är så ful?

Alla har ju olika smak och jag gillar inte heller alla teslor men det finns bra mycket fulare bilar på vägarna än teslor tycker jag.

Men är ju en smaksak såklart:)

Model S ser helt okej ut, så pass att jag har funderat på en sån själv. Model 3 är ganska ful, men hade kunnat leva med en, model y och x är bland det fulaste som rullar på våra vägar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muskelbil
26 mars · 320 Inlägg

SportPilot skrev:
Ev6 är förövrigt ganska ful bakifrån, baksätet är ganska obekvämt. Men som bruksfordon är det en förbaskat bra bil

Designen baktill är unik som porsche 911 wink

Baksätet är för lågt i ev6
Men det är en bra problem fri bil ,men jag har valt andra bilar

SportPilot Ubåtsingenjör
26 mars · 7 232 Inlägg

Muskelbil skrev:

SportPilot skrev:
Ev6 är förövrigt ganska ful bakifrån, baksätet är ganska obekvämt. Men som bruksfordon är det en förbaskat bra bil

Designen baktill är unik som porsche 911 wink

Baksätet är för lågt i ev6
Men det är en bra problem fri bil ,men jag har valt andra bilar

Ser ingen likhet mellan ev6 och en 911 smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
26 mars · 4 041 Inlägg

Jokabsson skrev:

Hemmamek skrev:

Mack skrev:
Och layouten invändigt ska vi inte ens börja med..herrejävlar.
Till och med Volvo har hakat på det fula spåret med en gigantisk skärm i mitten och "minimalistiskt" runt om.

Bil eller fordonsvärlden överlag håller på och går åt helvete, och det ordentligt.

Det är mycket billigare att klistra fast en surfplatta istället för att designa och montera knappar och rattar.
Sorgligt nog den största anledningen, så skärmarna lär stanna.

Lyckligtvis har i alla fall euro ncap snappat upp faran med pekskärmar till precis allt.
https://carup.se/euro-ncaps-nya-krav-sl … orarmiljo/

Jag kör mycket Volvo i jobbet och det är inte intuitivt att peta på skärmen för att byta radiokanal, ändra värme på säte/ratt/kupé.
Det hackar ibland, blir feltryck och resultatet blir att man får ta ögonen från vägen i flera sekunder.

Nu har vi provat pekskärmar, det var en dålig idé, dags att använda knappar och vred igen. Ska tilläggas att jag inte är över 30 och har bra sinne för teknik och prylar.

Jag tycker du har helt rätt. Det sämsta med min tesla är avsaknaden av fysiska knappar för stolsvärme mm.

Det är precis som du säger, man får titta ner i flera sekunder och koncentera sig på att trycka på skärmen istället för på vägen.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Muskelbil
26 mars · 320 Inlägg

SportPilot skrev:

zemet skrev:

Mack skrev:

Jag skiter i om den är batteridriven eller raketdriven - jag håller med TS, den är ful som stryk.
Detsamma gäller alla Teslor. Särskilt den större modellen, vad den nu heter. Ser ut som en övergödd skalbagge.
Och layouten invändigt ska vi inte ens börja med..herrejävlar.
Till och med Volvo har hakat på det fula spåret med en gigantisk skärm i mitten och "minimalistiskt" runt om.

Bil eller fordonsvärlden överlag håller på och går åt helvete, och det ordentligt.

Tycker du verkligen model S är så ful?

Alla har ju olika smak och jag gillar inte heller alla teslor men det finns bra mycket fulare bilar på vägarna än teslor tycker jag.

Men är ju en smaksak såklart:)

Model S ser helt okej ut, så pass att jag har funderat på en sån själv. Model 3 är ganska ful, men hade kunnat leva med en, model y och x är bland det fulaste som rullar på våra vägar

Jag har en raven som tjänstebil och en model 3 privat och några Y i företaget
3 och Y är mer pålitliga än S även när dom är lika gamla och är körda lika långt
Jag tycker om det många inte gillar pekskärmen,  avskalad design ,knappar i ratten det lär man sig snabbt
Jag är runt 60bast och kirrar det enkelt
Det är inte ofta man behöver justera något på skärmen och är det farligt enligt euroncap ska taxi utrustning låsas för andvändin när bilen körs tycker jag

Muskelbil
26 mars · 320 Inlägg

SportPilot skrev:

Muskelbil skrev:

SportPilot skrev:
Ev6 är förövrigt ganska ful bakifrån, baksätet är ganska obekvämt. Men som bruksfordon är det en förbaskat bra bil

Designen baktill är unik som porsche 911 wink

Baksätet är för lågt i ev6
Men det är en bra problem fri bil ,men jag har valt andra bilar

Ser ingen likhet mellan ev6 och en 911 smile

Båda är unika men inte lika

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars · 26 151 Inlägg

zemet skrev:

Mack skrev:

Muskelbil skrev:
Mmmmmultipla
Aztec
Yugo
Golf

När asiatiska bil tillverkare gör försiktiga linjer gnäller europa bil gillare över det
När det ritas mer utmanande gnäller samma gubbar över det
Ev6 är en väldigt komplett bil av hög kvalitet
Jag tror att det gnälls mest för att den är en elbil

Jag skiter i om den är batteridriven eller raketdriven - jag håller med TS, den är ful som stryk.
Detsamma gäller alla Teslor. Särskilt den större modellen, vad den nu heter. Ser ut som en övergödd skalbagge.
Och layouten invändigt ska vi inte ens börja med..herrejävlar.
Till och med Volvo har hakat på det fula spåret med en gigantisk skärm i mitten och "minimalistiskt" runt om.

Bil eller fordonsvärlden överlag håller på och går åt helvete, och det ordentligt.

Tycker du verkligen model S är så ful?

Alla har ju olika smak och jag gillar inte heller alla teslor men det finns bra mycket fulare bilar på vägarna än teslor tycker jag.

Men är ju en smaksak såklart:)

Model S ser..i mitt tycke bättre ut än de andra.
Insidan förstör fortfarande helhetsintrycket dock.

Men precis som du säger, alla har vi olika tycken och smak.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Muskelbil
26 mars · 320 Inlägg

zemet skrev:

Jokabsson skrev:

Hemmamek skrev:

Det är mycket billigare att klistra fast en surfplatta istället för att designa och montera knappar och rattar.
Sorgligt nog den största anledningen, så skärmarna lär stanna.

Lyckligtvis har i alla fall euro ncap snappat upp faran med pekskärmar till precis allt.
https://carup.se/euro-ncaps-nya-krav-sl … orarmiljo/

Jag kör mycket Volvo i jobbet och det är inte intuitivt att peta på skärmen för att byta radiokanal, ändra värme på säte/ratt/kupé.
Det hackar ibland, blir feltryck och resultatet blir att man får ta ögonen från vägen i flera sekunder.

Nu har vi provat pekskärmar, det var en dålig idé, dags att använda knappar och vred igen. Ska tilläggas att jag inte är över 30 och har bra sinne för teknik och prylar.

Jag tycker du har helt rätt. Det sämsta med min tesla är avsaknaden av fysiska knappar för stolsvärme mm.

Det är precis som du säger, man får titta ner i flera sekunder och koncentera sig på att trycka på skärmen istället för på vägen.

Auto läge
Då sköter den sig själv
Renault traffik har knappen på stolen långt ner och även flera franska bilar
Mercedes 123 har den i mitt konsolen vid fönsterhissar ibland värme till röven ibland korsdrag vintertid
Det är inte svårt att lära sig tycker jag

Muskelbil
26 mars · 320 Inlägg

zemet skrev:

candyweiss skrev:

Growe skrev:
elbilar i regel är ju fula..  vet inte varför man måste försöka göra dom att sticka ut.. antagligen för att man visa hur duktig man är som äger en elbil.. 

sen är det ju väldigt ovanligt att moderna bilar ser bra ut..  men elbilar är ju det som sticker ut..   men redan genom att det är en suv så skulle ju inte jag äga någon..  hatar suv bilar.   bara onödigt stort skrot..  smile
men man måste väll utmärka sig antar jag..

Jag älskar min Tiguan, vi sitter kanonbra, bilen lastar mycket och den drar många kilo. En underbar och snygg bil. Överlägset bästa bilen jag ägt och jag  köper garanterat en SUV igen.

Vi har en Tiguan från 2010.

Jag tycker bagaget på den är ganska litet faktiskt.

Visst kan man skjuta baksätet frammåt och göra det lite större men det är svårt om någon skall sitta där.

När vi skulle åka 3 pers till Thailand och alla hade varsin stor väska så fick man tyvärr bara plats med 2 stora resväskor i bagaget på den.
Betydligt mindre bagage än V70 tex.

Kanske generation 2 av tiguanen har större bagage.

470liter i Tiguan 2010
430 liter i V60 2013
485 v70n
417l v50

Sedan beror det på hur bagaet ser ut själv klart

Muskelbil
26 mars · 320 Inlägg

Jag måste arbeta!!

torsen
26 mars · 7 238 Inlägg

Om ett föremål är vackert eller fult ligger i betraktarens ögon.
Två bilar som designats av var sitt "framteam" och "bakteam" är Ford 315 och Citroen MI6.
Respektive designteam kan omöjligt ha haft någon fysisk eller psykisk kontakt med varandra.   

Som produktionstekniker kan man beundra bilar som är tillverkade med minimalt antal delar = utan en massa "fyllnadsbitar".
En beundransvärd bil är Citroen DS.
Inte i något fall gränsar en karosseridel till mer än 3 andra dito - en produktionsteknisk triumf.

Personligen anser jag att världens vackraste och mest harmoniskt designade bilar är NSU RO80 och Citroen GS.

Men jag är även svag för Jaguar, Bentley och Daimler.

Om jag, mot förmodan, skulle få en Jaguar typ D så skulle jag nog bli harmynt.

zemet
26 mars · 4 041 Inlägg

torsen skrev:
Om ett föremål är vackert eller fult ligger i betraktarens ögon.
Två bilar som designats av var sitt "framteam" och "bakteam" är Ford 315 och Citroen MI6.
Respektive designteam kan omöjligt ha haft någon fysisk eller psykisk kontakt med varandra.   

Som produktionstekniker kan man beundra bilar som är tillverkade med minimalt antal delar = utan en massa "fyllnadsbitar".
En beundransvärd bil är Citroen DS.
Inte i något fall gränsar en karosseridel till mer än 3 andra dito - en produktionsteknisk triumf.

Personligen anser jag att världens vackraste och mest harmoniskt designade bilar är NSU RO80 och Citroen GS.

Men jag är även svag för Jaguar, Bentley och Daimler.

Om jag, mot förmodan, skulle få en Jaguar typ D så skulle jag nog bli harmynt.

Type D var verkligen en speciell bil, mycket vacker:) Den har jag aldrig sett förr varken i verkliga livet eller online.

280 km/h med den gamla bilen kräver nog både mod och vilja:)

Senast redigerat av zemet (26 mars )

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
granadadr
26 mars · 7 290 Inlägg

Hybrid_ skrev:

spillolja skrev:
Den/dom som designat detta fordon borde få bada isvak

tongue

I den vaken ligger hela designavdelningen som prånglade ut Fiat multipla på marknaden i. Samt några andra (BMW GT...) Trångt blir det.

glöm ej scorpio grodan wink  men den vande man sig vid,, finns mycket underliga designer där ute,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
trubbelturbo
26 mars · 1 460 Inlägg

Jag tycker de flesta bilar sedan, låt säga ~2010, bara blir fulare och fulare för varje uppdatering.

Finns undantag naturligtvis, exempelvis Volvo har ju briljerat de senaste 10 åren. Medans exempelvis BMW inte hör till undantagen...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars · 17 485 Inlägg

Mötte en hongqi igår. Ingen vacker bil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
26 mars · 7 290 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag tycker de flesta bilar sedan, låt säga ~2010, bara blir fulare och fulare för varje uppdatering.

Finns undantag naturligtvis, exempelvis Volvo har ju briljerat de senaste 10 åren. Medans exempelvis BMW inte hör till undantagen...

tycker faktiskt ford mondeo och focus är helt ok i design from 2015 smile  men tyvärr lite krångligt byggda,, svårmekade,

Hemmamek
26 mars · 159 Inlägg

Jokabsson skrev:

Hemmamek skrev:

Mack skrev:
Och layouten invändigt ska vi inte ens börja med..herrejävlar.
Till och med Volvo har hakat på det fula spåret med en gigantisk skärm i mitten och "minimalistiskt" runt om.

Bil eller fordonsvärlden överlag håller på och går åt helvete, och det ordentligt.

Det är mycket billigare att klistra fast en surfplatta istället för att designa och montera knappar och rattar.
Sorgligt nog den största anledningen, så skärmarna lär stanna.

Lyckligtvis har i alla fall euro ncap snappat upp faran med pekskärmar till precis allt.
https://carup.se/euro-ncaps-nya-krav-sl … orarmiljo/

Jag kör mycket Volvo i jobbet och det är inte intuitivt att peta på skärmen för att byta radiokanal, ändra värme på säte/ratt/kupé.
Det hackar ibland, blir feltryck och resultatet blir att man får ta ögonen från vägen i flera sekunder.

Nu har vi provat pekskärmar, det var en dålig idé, dags att använda knappar och vred igen. Ska tilläggas att jag inte är över 30 och har bra sinne för teknik och prylar.

Trodde fan att man skötte blinkers på pekskärmen när jag bara läste ingressen lol

Teslas nya förarmiljö kommer att klassas som mindre säker. Euro Ncap kommer att ta bort stjärnor för bilar som saknar spakar för blinkers- och vindrutetorkare samt andra viktiga säkerhetsfunktioner.
– Överanvändningen av pekskärmar är ett branschomfattande problem, vilket tvingar förarna att ta blicken från vägen och ökar risken för störningsolyckor, säger Matthew Avery, Euro NCAP:s direktör för strategisk utveckling.

Hemmamek
26 mars · 159 Inlägg

zemet skrev:

Mack skrev:

Muskelbil skrev:
Mmmmmultipla
Aztec
Yugo
Golf

När asiatiska bil tillverkare gör försiktiga linjer gnäller europa bil gillare över det
När det ritas mer utmanande gnäller samma gubbar över det
Ev6 är en väldigt komplett bil av hög kvalitet
Jag tror att det gnälls mest för att den är en elbil

Jag skiter i om den är batteridriven eller raketdriven - jag håller med TS, den är ful som stryk.
Detsamma gäller alla Teslor. Särskilt den större modellen, vad den nu heter. Ser ut som en övergödd skalbagge.
Och layouten invändigt ska vi inte ens börja med..herrejävlar.
Till och med Volvo har hakat på det fula spåret med en gigantisk skärm i mitten och "minimalistiskt" runt om.

Bil eller fordonsvärlden överlag håller på och går åt helvete, och det ordentligt.

Tycker du verkligen model S är så ful?

Alla har ju olika smak och jag gillar inte heller alla teslor men det finns bra mycket fulare bilar på vägarna än teslor tycker jag.

Men är ju en smaksak såklart:)

Skulle inte säga att Model S är ful, aning "basic" dock.

Utmarks-Loke
26 mars · 5 841 Inlägg

Jag förstår inte hur ni kan tycka vissa teslamodeller är snygga och andra fula. Samtliga ser ju identiska ut, utom en som är tjock men annars identisk den med

granadadr
27 mars · 7 290 Inlägg

Muskelbil skrev:
Mmmmmultipla
Aztec
Yugo
Golf

När asiatiska bil tillverkare gör försiktiga linjer gnäller europa bil gillare över det
När det ritas mer utmanande gnäller samma gubbar över det
Ev6 är en väldigt komplett bil av hög kvalitet
Jag tror att det gnälls mest för att den är en elbil

nää den är ful,, skitsamma om det är en elbil eller diesel,, BMW är fula, Lexus ser ut om en val fram mm, design av 2020 talet är osmaklig anser jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang