Köpråd dålig servad bil

Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

Hej!

Jag har fått möjligheten att köpa en Mini cooper one 1.2L 2016 med 12k mil på mätaren till ett väldigt bra pris. Jag fick den igenomgången av en besiktningstekniker och den var i gott skick. Det tråkiga är att den första service är gjord på 4000 mil (efter 1 år) andra service är gjord vid 6000 mil (efter 2 år) tredje service gjord vid 10000 mil (efter 3 år) och nu är det dax för nästa. Vågar man köpa den här bilen? Motorn låter bra och kan inte se någon oljeavlagring i motorn, det finns dessvärre ingen oljesticka men man kan se kammarna genom oljepåfyllaren och där ser det lugnt ut. Men motorn har vid 2 tillfällen gått 4000 mil på samma olja.. och ena tillfället i 3 år dessutom.

All hjälp uppskattas jättemycket! Är väldigt rädd för att göra mig ett dåligt köp då jag haft en hel del dåliga genom tiderna... hmm

Senast redigerat av Simon3d (29 mars )

spillolja
29 mars · 4 026 Inlägg

Vad begär man för bilen ?
Vad kostar en sådan normalt ?
det som först borde ta stryk i motorn skulle vara kamkedjan
men är den billig kan det vara värt att köpa den och göra en oljebytesservice

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

spillolja skrev:
Vad begär man för bilen ?
Vad kostar en sådan normalt ?
det som först borde ta stryk i motorn skulle vara kamkedjan
men är den billig kan det vara värt att köpa den och göra en oljebytesservice

Dom begär 75k, ligger normalt mellan 90-110k på blocket. 1.2L ska vara en peugot motor, jag vet inte riktigt hur slit tåliga dem motorerna är. En polares 520D BMW f11 rasade när han körde långt över service intervallerna. Men det är ju en helt annan motor med kamkedjan som känd riskfaktor hmm Står i valet o kvalet med att köpa bilen, säljaren vill ha svar senast imorgon bitti.. lutar mot att köpa men det känns lite jobbigt när ekonomin inte är 100 just nu.

Jesper328
29 mars · 2 373 Inlägg

Om ekonomin inte är helt 100 just nu så är det nog inte läge att köpa en dåligt omhändertagen bil.

Up the RA
Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

Jesper328 skrev:
Om ekonomin inte är helt 100 just nu så är det nog inte läge att köpa en dåligt omhändertagen bil.

Den är inte så dålig men inte så pass bra att om motorn raserar inom kort att man kommer ha råd att byta den utan isåfall blir det att köpa första bästa som rullar :p Det jag vill ha är råd från folk som kanske har haft erfarenhet av att byta olja på en bil som rullat med samma olja i ev 3 år eller 4000 mil. Om det är så att det många gånger är lugnt.

spillolja
29 mars · 4 026 Inlägg

har du råd att köpa den kontant men även lägga kanske 20.000:-på en rejäl genomgång och ny kamkedja ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

spillolja skrev:
har du råd att köpa den kontant men även lägga kanske 20.000:-på en rejäl genomgång och ny kamkedja ?

smile

Tror du det är stor risk att det blir så att man kommer behöva göra det? 😕

Utmarks-Loke
29 mars · 5 841 Inlägg

Första ägaren har ju åtminstone kört mycket med bilen, det lär inte ha varit en massa korta turer och kallstarter om han lyckats få ihop alla de milen. Det är i alla fall något positivt.

spillolja
29 mars · 4 026 Inlägg

Magropskänslan får avgöra, vid köp byt olja + filter, gör en kontroll av kedjan om möjligt
så minskar haveririsken ett par steg

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Första ägaren har ju åtminstone kört mycket med bilen, det lär inte ha varit en massa korta turer och kallstarter om han lyckats få ihop alla de milen. Det är i alla fall något positivt.

Jag tänkte likadant, är mest andra ägaren med 4000 mil på 3 år jag är rädd för. Det jag hoppas är att man iallafall använt sån long life olja och att motorn är att slitstark och såpass ny att den klarar av lite dålig olja. Kan tänka mig att det är lite känsligare om en motor är äldre och lite mer trött med tjockare olja.

Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

spillolja skrev:
Magropskänslan får avgöra, vid köp byt olja + filter, gör en kontroll av kedjan om möjligt
så minskar haveririsken ett par steg

Absolut det ska jag göra isåfall smile Skrev till personen som ägde bilen vid tillfället om dem hade bara missat att fylla i service boken men dem svarade att bilen gick såpass bra att olja inte behövdes byta...

Utmarks-Loke
29 mars · 5 841 Inlägg

Konstigt svar. Om märker på motorns gång att oljan behöver bytas är det nog alldeles för sent redan

Simon3d
29 mars · 16 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Konstigt svar. Om märker på motorns gång att oljan behöver bytas är det nog alldeles för sent redan

Jo precis.. är lite trött på o köpa bilar känner jag. Har idag en V70 som jag köpte i god tro att den skulle vara bra underhållen med 1 ägare. Förra ägaren sa att det inte fanns någon servicebok för han hade bytt olja själv varje 1000 mil eller 1 år. Han sa också att den var nyligen bytt när jag köpte bilen men som gammal vana så det första jag gjorde när jag köpt bilen var att byta olja och den så förjävlig ut.. nästan så att man vill gå och köpa en helt ny bil men det kapitalet finns tyvärr inte hmm

spillolja
30 mars · 4 026 Inlägg

Köper du en för 90-110 tkk kanske den har backad mätare förfalskad service bok etc.

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Simon3d
30 mars · 16 Inlägg

spillolja skrev:
Köper du en för 90-110 tkk kanske den har backad mätare förfalskad service bok etc.

smile

Ja precis man vet aldrig vad man får när man köper bil, nu vet jag till 100%. Alla leder och klassiska rostbildningar ser bra ut. Det är bara servicen som är bristfällig. Sällan man har möjligheten att åka och besikta en bil man funderar på köpa 🙂

Mossan1
30 mars · 2 828 Inlägg

Alltså, ett oljebyte nu och ännu ett efter 10talet mil med riktiga varmkörningar så är allt risken låg.

Man tar nig än större risk när man köper gamla lågmilade bilar där sannolikheten är stor att dom bara kortkörts. Vilket är förödande även om servicen ser ok ut på pappret.
Och då betalar man MER än en med normala mil.... Go figure.


Simon3d skrev:
personen som ägde bilen vid tillfället om dem hade bara missat att fylla i service boken men dem svarade att bilen gick såpass bra att olja inte behövdes byta...

Det är skitsnack!
Antingen en medveten (och urbota korkad) lögn av bilägaren, vilket reser en hel massa varningsflaggor, eller, så är ett kapitalt missförstånd inblandat.

En riktigt dålig och oseriös verkstad skulle ju föreslå oljebyte helt i onödan, snarare än att föreslå att helt skippa det. För att tjäna pengar.
Bara debitera för oljebyte och inte byta möjligen, men då skulle dom knappast informera om det liksom...

Senast redigerat av Mossan1 (30 mars )

jaka54
30 mars · 5 741 Inlägg

Har du kollat efter "sluge"? Risken är stor att det finns massor av svart gegga vid kammarna eftersom oljan inte byttes förrän efter 4000mil. Att bara titta ner i oljepåfyllningshålet  kanske inte säger så mycket.

Presidento Of World
30 mars · 3 329 Inlägg

Tänk på att den motorn känd för att dra olja och rasa.. antagligen har dom bara fyllt på när det varnat och skitit I att serva den, med stor sannolikhet redan kass från början.

Som tidigare nämnt så är även kedjan svag länk om den är utrustad med det (kan vara oljebadad rem vet ej när dom började med det)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars · 17 486 Inlägg

Hade inte köpt den. Kan ju bli problem. Kan du se regnummer i annonsen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Simon3d
30 mars · 16 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du kollat efter "sluge"? Risken är stor att det finns massor av svart gegga vid kammarna eftersom oljan inte byttes förrän efter 4000mil. Att bara titta ner i oljepåfyllningshålet  kanske inte säger så mycket.

Öppnar man oljelocket så ser man direkt ner till kammarna och där kan jag inte se någon gegga 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang