Dilemma med bilköp

Flamezen
26 maj · 3 Inlägg

Hej,

Jag köpte i veckan en bil (peugot 5008, diesel från 2020) till familjen, överlag är jag jätte nöjd med den, men ett problem uppstod redan dagen efter bilköpet under ungefär 30 min körtid.  Jag får upp ett felmeddelande om adblue "fel på reagensmedlets förbrukning".

Jag var i kontakt med tidigare ägaren som talade om att man bytt nox-sensor tidigare som tydligen också är kopplat till adblue.

Jag har bokat bilen på service men verkstaden har inte tid förens 4e juni..

Bilen köptes av riddermarks med hemleverans, så enligt distansavtalslagen har jag rätt till 2 veckors ångerrätt, om det så att jag vill lämna tillbaka bilen.

Jag är inte så kunnig inom bilar så jag vänder mig till er, är det värt att ha bilen kvar eller tror ni detta kan bli en dyr historia? Riddermarks kommer stå för de kostander för detta verkstadsbesöket, men jag tänker mest på att nox sensorn redans bytts ut en gång tidigare och bilen är ändå relativt ny. Är detta kanske ett tecken på att samma problem kommer dyka upp om och om igen?

Vad tror ni?

Tack,

Muskelbil
26 maj · 546 Inlägg

Lämna tillbaka bilen

Jesper328 Diagnostekniker
26 maj · 2 424 Inlägg

Moderna bilar med AdBlue-system blir ofta en dyr historia såvida man inte ”kodar” bort systemet.
Många verkstäder verkar ha problem med att felsöka dessa system också, så det kan lätt bli att man chansbyter en massa grejer.

Sen så är det en nyare Peugeot så… lämna tillbaka.

Up the RA
Mossan1
26 maj · 2 933 Inlägg

AD blue systemen har allt blivit bättre, men har lite problem än.

Koda bort funkar väl, men ett tu tre kan regler ändras och bilprovningen ska kontrollera, och om systemet då kanske stått i åratal kan nog reparationen och igångsättningen bli dyrare än man kan kosta på en halvny bil utan att Skrota den.
Så det är ett vågspel.

Själv bet jag i sura äpplet ovh lagade.
Maskinförsäkringen gällde i alla fall så det blev självrisk.

I detta fallet borde reparationen tas av Bilfirman, och om inte skulle jag häva köpet.

Senast redigerat av Mossan1 (26 maj )

Flamezen
26 maj · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Moderna bilar med AdBlue-system blir ofta en dyr historia såvida man inte ”kodar” bort systemet.
Många verkstäder verkar ha problem med att felsöka dessa system också, så det kan lätt bli att man chansbyter en massa grejer.

Sen så är det en nyare Peugeot så… lämna tillbaka.

Går i dom tankarna...

Mossan1 skrev:
AD blue systemen har allt blivit bättre, men har lite problem än.

Koda bort funkar väl, men ett tu tre kan regler ändras och bilprovningen ska kontrollera, och om systemet då kanske stått i åratal kan nog reparationen och igångsättningen bli dyrare än man kan kosta på en halvny bil utan att Skrota den.
Så det är ett vågspel.

Själv bet jag i sura äpplet ovh lagade.
Maskinförsäkringen gällde i alla fall så det blev självrisk.

I detta fallet borde reparationen tas av Bilfirman, och om inte skulle jag häva köpet.

Har det fungerat bra för dig efter du lagade? Firman kommer ta kostnaden för reparation, men jag är lite nojjig att det ska vara ett återkommande problem, vilket är synd för jag gillar verkligen bilen överlag.

Kanske ska man låta verkstaden ta en titt innan man tar något beslut..

Brådhis * Voff voff *
27 maj · 10 330 Inlägg

Ad-Blue är ett trassel oavsett bil tyvärr. Så om du inte lämnar igen den och köper en bil som inte har Ad-Blue, dvs en äldre, så kommer du högst troligt förr eller senare få laga något oavsett...

Så då hade iaf jag hellre haft en bil som redan är lagad, speciellt när den då lagas för bilfirmans pengar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Flamezen
27 maj · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Ad-Blue är ett trassel oavsett bil tyvärr. Så om du inte lämnar igen den och köper en bil som inte har Ad-Blue, dvs en äldre, så kommer du högst troligt förr eller senare få laga något oavsett...

Så då hade iaf jag hellre haft en bil som redan är lagad, speciellt när den då lagas för bilfirmans pengar.

Ja precis som du säger så är det bilfirmans pengar, alternativt så lämnar jag tillbaka och försöker köpa en bensindriven bil istället.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj · 13 810 Inlägg

Brådhis skrev:
Ad-Blue är ett trassel oavsett bil tyvärr. Så om du inte lämnar igen den och köper en bil som inte har Ad-Blue, dvs en äldre, så kommer du högst troligt förr eller senare få laga något oavsett...

Så då hade iaf jag hellre haft en bil som redan är lagad, speciellt när den då lagas för bilfirmans pengar.

mm tyvärr är det ju så..   och idagens samhälle är det ju byta delar som gäller hela tiden. 

på våra bussar har jag med stor framgång fått igång alla problem på stora bussarna som vi haft med adblue.. 

plockar isär doseringspumpen gör rent byter filter sätter ihop och allt fungerar direkt..   tar 15-20min att göra det. 

vet att våran sprinter som jag än så länge vägrat ta i.   så är den ju inne på verkstaden minst 1gång om året med adblue fel. 
ibland går det ju bara några månader mellan. 

den rullar ju 15mil om dagen dessutom.  så man kan ju inte skylla på att grejerna inte motioneras hela tiden

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang