Lön bilmekaniker?

sollu
27 maj · 432 Inlägg

Hej
Fick sommarjobb på en verkstad men jag har noll koll om lönen. Nån som har lite erfarenhet? Jag hål på med utbildning där jag praktiserar ska jag jobba sommar jobb men som nybörjare behöver lite tips.
Byter kamrem, styrväxlar, bromsar, motorer, växellådor osv.
Tack för hand

Oreggad Ruter Knekt
27 maj · 699 Inlägg

Har inte stenpejl på löner (skiljer sig regionalt också) men se din lön som lärlingspeng. Du kommer nog inte få jobba helt oövervakat. Alltså kommer du periodvis under en kortare anställning vara en nettoförlust för företaget. Skulle diskuterat lön med chefen utifrån det och att det är över sommaren bara.
Men 26000 median för mekaniker biträde. 30900 för bilmekaniker enligt SCB.

Senast redigerat av Oreggad (27 maj )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
sollu
27 maj · 432 Inlägg

Bli chockad när jag frågade arbetsgivaren nu! 20tu sa han. Fick 26t på annan verkstad men min chef ändra sig till 26tu när jag sa nej 28t sa han men jag ska tänka lite.

Jesper328 Diagnostekniker
27 maj · 2 426 Inlägg

Började nyligen nytt jobb där min ingångslön är 30 + ett generöst bonussystem.
Diagnostekniker.

Tackade nej till andra erbjudanden som varierade mellan 32-35k bara för att jag ville jobba här, och bonussystem kan generera mycket pengar om man ligger i.

Senast redigerat av Jesper328 (27 maj )

Up the RA
Hamilton
27 maj · 8 873 Inlägg

sollu skrev:
Bli chockad när jag frågade arbetsgivaren nu! 20tu sa han. Fick 26t på annan verkstad men min chef ändra sig till 26tu när jag sa nej 28t sa han men jag ska tänka lite.

Vet inte riktigt vad du är ute efter som helt grön och inte färdig utbildad så är det nog själva lärandet, erfarenheten som borde vara prio ett i ditt läge.
Hitta en verkstad som har gott renome och gå den vägen, att börja dividera om lön är tyvärr fel väg att gå, du ska nog vara glad om någon seriös verksad vill ta på sig kostnaden för att ha en lärling.

Senast redigerat av Hamilton (27 maj )

Fotograf på tierpidag.se
sollu
27 maj · 432 Inlägg

Hamilton skrev:

sollu skrev:
Bli chockad när jag frågade arbetsgivaren nu! 20tu sa han. Fick 26t på annan verkstad men min chef ändra sig till 26tu när jag sa nej 28t sa han men jag ska tänka lite.

Vet inte riktigt vad du är ute efter som helt grön och inte färdig utbildad så är det nog själva lärandet, erfarenheten som borde vara prio ett i ditt läge.
Hitta en verkstad som har gott renome och gå den vägen, att börja dividera om lön är tyvärr fel väg att gå, du ska nog vara glad om någon seriös verksad vill ta på sig kostnaden för att ha en lärling.

Ju men har ganska bra erfarenhet avart skruva, sen jag jobbar själv där fråga dem sällan. Göra service på kommun och privat bilar, byta kamrem och felsökning. Inte bara står med andra och fråga . Mest jobbar själv men ej klar med utbildningen. Så jobbar 8 timmar i 5 dagar är 160 timmar men som nybörjare kanske bara acceptera då.

sollu
27 maj · 432 Inlägg

Jesper328 skrev:
Började nyligen nytt jobb där min ingångslön är 30 + ett generöst bonussystem.
Diagnostekniker.

Tackade nej till andra erbjudanden som varierade mellan 32-35k bara för att jag ville jobba här, och bonussystem kan generera mycket pengar om man ligger i.

Vad betyder generöst och bonussystem? Lite nyfiken

Jesper328 Diagnostekniker
27 maj · 2 426 Inlägg

sollu skrev:

Jesper328 skrev:
Började nyligen nytt jobb där min ingångslön är 30 + ett generöst bonussystem.
Diagnostekniker.

Tackade nej till andra erbjudanden som varierade mellan 32-35k bara för att jag ville jobba här, och bonussystem kan generera mycket pengar om man ligger i.

Vad betyder generöst och bonussystem? Lite nyfiken

Säg att jag får ett jobb med en anslagen arbetstid på 60 minuter.
Jag gör jobbet på 48 minuter, dvs 20% snabbare.
Det betyder att verkstaden tar betalt för 60 minuter, men jag har redan börjat med nästa bil innan dessa 60 minuter har gått.

Håller jag ett snitt på 20% upparbetning över en månad så får jag X antal tusen kronor i bonus.
Sen kan man landa på 5%, 12%, eller 40% och allt därimellan.

För din del är det nog bara att tacka ja till den lönen du blir erbjuden med tanke på att du är under utbildning och kanske även saknar dokumenterad erfarenhet inom yrket?
26.000kr i bruttolön är hyfsat som mekaniker, ett yrke som redan är dåligt betalt.

En gammal kollega till mig tjänade 20.000kr brutto som lastbilsmekaniker, och då hade han arbetat i några år med det också.
Duktig var han med.

Senast redigerat av Jesper328 (27 maj )

Up the RA
sollu
27 maj · 432 Inlägg

Jesper328 skrev:

sollu skrev:

Jesper328 skrev:
Började nyligen nytt jobb där min ingångslön är 30 + ett generöst bonussystem.
Diagnostekniker.

Tackade nej till andra erbjudanden som varierade mellan 32-35k bara för att jag ville jobba här, och bonussystem kan generera mycket pengar om man ligger i.

Vad betyder generöst och bonussystem? Lite nyfiken

Säg att jag får ett jobb med en anslagen arbetstid på 60 minuter.
Jag gör jobbet på 48 minuter, dvs 20% snabbare.
Det betyder att verkstaden tar betalt för 60 minuter, men jag har redan börjat med nästa bil innan dessa 60 minuter har gått.

Håller jag ett snitt på 20% upparbetning över en månad så får jag X antal tusen kronor i bonus.
Sen kan man landa på 5%, 12%, eller 40% och allt därimellan.

För din del är det nog bara att tacka ja till den lönen du blir erbjuden med tanke på att du är under utbildning och kanske även saknar dokumenterad erfarenhet inom yrket?
26.000kr i bruttolön är hyfsat som mekaniker, ett yrke som redan är dåligt betalt.

En gammal kollega till mig tjänade 20.000kr brutto som lastbilsmekaniker, och då hade han arbetat i några år med det också.
Duktig var han med.

Bra förklaring. Är så snabbt när jag jobbar och jag brinner för det jobbet. Sen när jag börja praktik på verkstaden  en går tjänstledigt och jag tar hans plats alltså dem räkna mig som en anställd fast jag är student. Så jag ska säga okej 28.000.

doktorduett
28 maj · 381 Inlägg

jag tycker du ska ta dom 20000 kr du blev erbjuden, du är ju lärling
vad vill du lära dej eller bara tjäna pengar ?

Hemmamek
28 maj · 228 Inlägg

Tycker 28 lät bra. Inte för att jag har bra koll på verkstad, men fick liknande för något år sedan som nästan färdig civilingenjör.

doktorduett skrev:
jag tycker du ska ta dom 20000 kr du blev erbjuden, du är ju lärling
vad vill du lära dej eller bara tjäna pengar ?

Läs. Han hade ju fått erbjudande på  26 på annan verkstad, dumt att sälja sig billigt.

Oreggad Ruter Knekt
28 maj · 699 Inlägg

Hemmamek skrev:
Tycker 28 lät bra. Inte för att jag har bra koll på verkstad, men fick liknande för något år sedan som nästan färdig civilingenjör.

doktorduett skrev:
jag tycker du ska ta dom 20000 kr du blev erbjuden, du är ju lärling
vad vill du lära dej eller bara tjäna pengar ?

Läs. Han hade ju fått erbjudande på  26 på annan verkstad, dumt att sälja sig billigt.

det rådet handlade nog snarare om att han skulle finna sig i en lärlingstjänst istället för att "pang på" försöka vara professionell. Långsiktigt småsint att göra så mycket pengar man bara kan, på bekostnad av trygghet.

Skulle också råda att ta det jobb där du känner att de anställda vet vem du är och vart du kommer från. Kan bli ett jävla kiv att bli körd med av seniora och krävas på mer än man kan.

Senast redigerat av Oreggad (28 maj )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
sollu
29 maj · 432 Inlägg

doktorduett skrev:
jag tycker du ska ta dom 20000 kr du blev erbjuden, du är ju lärling
vad vill du lära dej eller bara tjäna pengar ?

Jag fattar inte riktigt! Varför ska jag säga okej för 20.000 när andra bjuder mig 26.0000? Har flera alternativ därför att jag sa nej! Den företa  vill jag samma arbetsplats och jag känner personalen på eftersom jag handlar mycket hos dem när jag meka själv hemma. Men men vi komma överens iallafall så jag blir nöjd med 28.000.

MrHyde
29 maj · 675 Inlägg

Är mest nyfiken hur fan du får 8 timmar om dagen i 5 dagar till att bli 160 timmar? Inte ens jag är så dålig på matte..

Live long, and prosper.
Oreggad Ruter Knekt
29 maj · 699 Inlägg

sollu skrev:

doktorduett skrev:
jag tycker du ska ta dom 20000 kr du blev erbjuden, du är ju lärling
vad vill du lära dej eller bara tjäna pengar ?

Jag fattar inte riktigt! Varför ska jag säga okej för 20.000 när andra bjuder mig 26.0000? Har flera alternativ därför att jag sa nej! Den företa  vill jag samma arbetsplats och jag känner personalen på eftersom jag handlar mycket hos dem när jag meka själv hemma. Men men vi komma överens iallafall så jag blir nöjd med 28.000.

Får du 260 000 månadsvis så är det ju en no-brainer. Men det är redan utskrivet, du är lärling. Har du hellre hög lön och tvingas prestera utanför din kunskap, eller lägre lön och får arbeta under handledning?

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Muskelbil
29 maj · 549 Inlägg

MrHyde skrev:
Är mest nyfiken hur fan du får 8 timmar om dagen i 5 dagar till att bli 160 timmar? Inte ens jag är så dålig på matte..

4 veckor

Muskelbil
29 maj · 549 Inlägg

Oreggad skrev:

sollu skrev:

doktorduett skrev:
jag tycker du ska ta dom 20000 kr du blev erbjuden, du är ju lärling
vad vill du lära dej eller bara tjäna pengar ?

Jag fattar inte riktigt! Varför ska jag säga okej för 20.000 när andra bjuder mig 26.0000? Har flera alternativ därför att jag sa nej! Den företa  vill jag samma arbetsplats och jag känner personalen på eftersom jag handlar mycket hos dem när jag meka själv hemma. Men men vi komma överens iallafall så jag blir nöjd med 28.000.

Får du 260 000 månadsvis så är det ju en no-brainer. Men det är redan utskrivet, du är lärling. Har du hellre hög lön och tvingas prestera utanför din kunskap, eller lägre lön och får arbeta under handledning?

260.000!! Då kan jag också jobba på golvet

sollu
29 maj · 432 Inlägg

MrHyde skrev:
Är mest nyfiken hur fan du får 8 timmar om dagen i 5 dagar till att bli 160 timmar? Inte ens jag är så dålig på matte..

Ja därför att jag sa nej för 20.000.

simlar
30 maj · 5 555 Inlägg

Tacka ja till så hög lön du kan få!

Kan företaget anställa dig som nybörjare till "för hög" lön så betyder det att dom andra anställda har för låg lön.

Råder brist på duktiga mekaniker vilket börjar synas på lönerna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MrHyde
30 maj · 675 Inlägg

sollu skrev:
Så jobbar 8 timmar i 5 dagar är 160 timmar men som nybörjare kanske bara acceptera då.

Muskelbil skrev:
4 veckor

Nejdu Muskelbil, det var inte så han/hon skrev. "jobbar 8 timmar i 5 dagar är 160 timmar". Står ingenstans nåt om 4 veckor.

Live long, and prosper.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang