2673
Sök

Tryckproblem i turbosystemet

53 Inlägg
19 april
Trådstartare
Hej!

Nu har jag änltigen fått ur turbon på min SAAB 9-3 AERO og årsmodell 2000, Men jag hittar inga skador på turbinbladen på någon av sidorna och de verkar snurra utan större problem när jag testar med fingrarna.

Det som har hänt som gjorde att jag bestämde mig för att riva ur turbon var att bilen gick bra minus ett ordentligt kylarläckage (nej aldrig kokat) till att jag stannade för att handla mjölk och när jag startade fanns inget laddtryck enligt instumentbrädan och bilen gick skit. Sen när jag startade så gick den inget bra och turbotrycket hoppade lite hit och dit och just inget svar på gaspådrag. Nu senast när jag startade gick bilen bara en liten stund med innan den dog och jag fick starta om.

Så vad kan vara felet och några tips på hur jag eventuellt ändå kan kolla turbon?
Jag har inget vatten i oljetråget och ingen olja i kylsystemet, så det verkar inte vara topplockspackningen iallafall. En eventuell misstänkt kan vara om luftmassemätaren är kaputt då tidigare ägare har satt dit ett sådant BSR sportfilter med tillhörande värmeplåt som man då ocm då måste tvätta och fetta in. Sen har jag de klassiska oljeläckaget då i ventilkåpan som inte vill bli helt tätt trots ny packning. Sen har jag haft lite problem med att om jag måste sakta in för något och sen drar på igen så kom det blårök. Men inget sådant på tomgången utan specifikt när jag fått sakta ned och sen accelererar igen.

Eftersom en turbo inte är direkt billig utan den billigaste jag hittar går på över 3000:- känns det inte helt skoj att köpa en för att "testa och se" om det är den. Så tips mottages väldigt mycket. <3

Sök