2137
Sök

Hyundai Santa fe 2.4l 2004 Styrservoskrik och skummande vätska

19 Inlägg
21 april
Trådstartare
Hej!
Minj bil har en ett år gammal styrservopump då den förra började skrika. Den nya fungerande djup intill en vecka sedan och nu har även den börjat skrika och börjat skumma.
Har provat att lufta men det blir bara ny luft i systemet hur mycket jag än provar. Har Även provat styrservotätningsvätska i hopp om att det skulle lösa problmet.
Jag vill tro att det är ett annat fel än att styrservopumpen bara rasat och har hittat en slang som går på retur från "Racken" upp till pumpen igen den bubblar lite Precis i kanten av metallen på slangen. Dock kan jag inte hitta en reservdel som överenstämmer med det partiet. Så min fråga är hur hade ni gått till väga?
Slangen som ser ut att suga luft vid kopplingen, Kan jag laga detta på något vis eller finns reservdel? Har bara hittat dom som går från pump inte till pump som denna (Höger fram precis bakom däcket):
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225675/225675-9aed8265abb6388bb80ca5d711a38143.jpg
Somsagt i övrigt så skummar servon och pumpen skriker. Inget läckage som gör att jag tappar olja.
Senast redigerat av intabaa (21 april )

3 570 Inlägg
21 april
Den suger in luft i läckan så det blir skum så pumpen kaveterar. Blir både slag och bristande smörjning.
Ett hål i en slang med flöde utan mottryck suger in rejält med luft.
Du kan faktiskt göra en vakuumpump av en vattenslang som spolar öppet om du sätter ett y där det strömmar rakt igenom och öppningen som blir bakåt suger då in rejält med luft.

Kan faktiskt vara orsaken till att första pumpen rasade.

Annat "vanligt" fel (generellt) om man har skum kan vara att returoljans returrör innuti behållaren lossnat, så returen kommer in över oljeytan och plumsar ner.  Då blir det också skum.

19 Inlägg
21 april
Trådstartare
Sååå med andra ord så har sannolikt den "nya" pumpen också rasat pga slangen. Då är min följdfråga kan jag laga slangen på något vis? Hittar inte en reservdel som motsvarar det partiet.
Tack att du tog dig tiden att svara!
Senast redigerat av intabaa (21 april )

1 160 Inlägg
21 april
Auktoriserad verkstad bör kunna fixa fram en ny slang, eller så får du skruva loss den och åka till en slangverkstad, tex Hydroscand, och fråga om de kan pressa en ny med rätt kopplingar.

Sök