2281
Sök

Volvo 240 B230F Lambdasonden smäller säkringen till inspruten

50 Inlägg
22 april
Trådstartare
Har bytt motor i min 240 ifrån -88 med LH2.2 till en motor med 3mm planad topp med portade kanaler samt matchmortat insug.

Bytet tog sin tid då det var trångt och jävligt, men nu börjar det ta sig. Motorn är i och startar men går otroligt fett pga lambdan inte är inkopplad (antar jag). Sitter extraktorgrenrör på den just nu så finns ingen plats för lambdan förutom precis innan katten, där finns det en plug som jag tänkte stoppa in den i.

Men då behövde jag såklart förlänga kablarna till lambdan för att kunna nå orginal kontakten i motorutrymmet. Jag bara tog dem första lösa kablarna jag hittade och lödde ihop allt och slängde tillbaka de i bilen.

Pluggade in den i kontaktstycket i motorutrymmet och allt verkade okej, KP2 så händer inget, men så fort man vrider igång startmotorn så smäller en 25a säkring vid batteriet som tydligen ger ström till insprutet och lite annat. Har till och med provat med en 40a säkring och den smäller lika fort. Utan den säkringen så start självklart inte bilen, men pluggar man ur lambdan och byter säkring så hoppar allt igång igen utan problem, förutom att den går så otroligt fett och lite oroligt.

Kan det vara så att lambdan är trasig eller är det min extremt dåliga förlängning som introducerar störningar och extremt motstånd i kretsen? Har läst lite online att lambdan är känslig som fan och att den använder så låg volt så att det är lätt att få störningar.

tips? ska såklart fixa skarvningen men andra ideer kan va bra också! är lödning bäst eller ska man använda sig av kontakter? Samt kan den gå bättre om man fixar turbo bränslebox istället för orginal? Kan tänka mig att den vill ha lite mer soppa än vad orginal boxen kan ge?
Senast redigerat av Deuxez (22 april )

Sök