3539
Sök

Hur startar och stannar jag en Seat Ibiza med DSG växellåda?

48 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej i Garaget.

Jag har beställt en ny Seat Ibiza med DSG växel.
Men jag har aldrig kört en "atomatare" förut.
Har sökt på webben och på "fejan" och fått olika
varianter på hur man stannar och stänger av.

Start.
1. Foten på bromsen.
2. Starta motorn.
3. Flytta växelspaken från P -> D alternativt R
4. Släpp handbromsen.
5. Lätta på bromspedalen.

Stanna för parkering.
1. Foten på bromsen till bilen står helt still.
2. Flytta växelspaken från D alternativt R -> N
3. Dra handbromsen.
4. Flytta växelspaken från N -> P
5. Stäng av motorn.
6. Släpp fotbromsen.

Är det så ni gör som kör DSG växlad bil?
Det jag läst mig till är att det är en viss skillnad på vanlig
"automatare" och en DSG växlad bil. Men jag fattar den tekniska
skillnaden. Men för står inte skillnaden i handhavandet.

Vänligen
GiK
Senast redigerat av GiK (för 17 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 307 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
GiK skrev:
Hej i Garaget.

Jag har beställt en ny Seat Ibiza med DSG växel.
Men jag har aldrig kört en "atomatare" förut.
Har sökt på webben och på "fejan" och fått olika
varianter på hur man stannar och stänger av.

Start.
1. Foten på bromsen.
2. Starta motorn.
3. Flytta växelspaken från P -> D alternativt R
4. Släpp handbromsen.
5. Lätta på bromspedalen.

Stanna för parkering.
1. Foten på bromsen till bilen står helt still.
2. Flytta växelspaken från D alternativt R -> N
3. Dra handbromsen.
4. Flytta växelspaken från N -> P
5. Stäng av motorn.
6. Släpp fotbromsen.

Är det så ni gör som kör DSG växlad bil?
Det jag läst mig till är att det är en viss skillnad på vanlig
"automatare" och en DSG växlad bil. Men jag fattar den tekniska
skillnaden. Men för står inte skillnaden i handhavandet.

Vänligen
GiK

Jaa, inte vet jag vad det ska vara för skillnad att köra en bil med DSG eller en bil med "vanlig" automat. Jag märker ingen skillnad i alla fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 551 Inlägg
för 17 timmar sedan
#3
Vettemannen skrev:
GiK skrev:
Hej i Garaget.

Jag har beställt en ny Seat Ibiza med DSG växel.
Men jag har aldrig kört en "atomatare" förut.
Har sökt på webben och på "fejan" och fått olika
varianter på hur man stannar och stänger av.

Start.
1. Foten på bromsen.
2. Starta motorn.
3. Flytta växelspaken från P -> D alternativt R
4. Släpp handbromsen.
5. Lätta på bromspedalen.

Stanna för parkering.
1. Foten på bromsen till bilen står helt still.
2. Flytta växelspaken från D alternativt R -> N
3. Dra handbromsen.
4. Flytta växelspaken från N -> P
5. Stäng av motorn.
6. Släpp fotbromsen.

Är det så ni gör som kör DSG växlad bil?
Det jag läst mig till är att det är en viss skillnad på vanlig
"automatare" och en DSG växlad bil. Men jag fattar den tekniska
skillnaden. Men för står inte skillnaden i handhavandet.

Vänligen
GiK

Jaa, inte vet jag vad det ska vara för skillnad att köra en bil med DSG eller en bil med "vanlig" automat. Jag märker ingen skillnad i alla fall.

/Benny

en dsg är en manuell dubbelkoppplingslåda så man kan inte behandla den som en automatlåda.  men just när man ska åka iväg och stanna och den delen är den som en automat men du kan inte ligga på dragläge och hållas utan när man ska åka ska man åka helt enkelt. så man inte slirar slut på kopplingarna

Kör fort så hinner inget hända...

48 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#4
"en dsg är en manuell dubbelkoppplingslåda så man kan inte behandla den som en automatlåda.  men just när man ska åka iväg och stanna och den delen är den som en automat men du kan inte ligga på dragläge och hållas utan när man ska åka ska man åka helt enkelt. så man inte slirar slut på kopplingarna"


Men är ordningen rätt, vid start och stopp?

Sen slog det mig, hur gör man om på vintern.
Jag brukar som andra starta Morton och gå ut ur bilen och
skrapa rutorna.
Hur gör man de med en DSG låda?
Hur gör ni?
Senast redigerat av GiK (för 16 timmar sedan)

Forummoderator
18 242 Inlägg
för 16 timmar sedan
#5
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
GiK skrev:
Hej i Garaget.

Jag har beställt en ny Seat Ibiza med DSG växel.
Men jag har aldrig kört en "atomatare" förut.
Har sökt på webben och på "fejan" och fått olika
varianter på hur man stannar och stänger av.

Start.
1. Foten på bromsen.
2. Starta motorn.
3. Flytta växelspaken från P -> D alternativt R
4. Släpp handbromsen.
5. Lätta på bromspedalen.

Stanna för parkering.
1. Foten på bromsen till bilen står helt still.
2. Flytta växelspaken från D alternativt R -> N
3. Dra handbromsen.
4. Flytta växelspaken från N -> P
5. Stäng av motorn.
6. Släpp fotbromsen.

Är det så ni gör som kör DSG växlad bil?
Det jag läst mig till är att det är en viss skillnad på vanlig
"automatare" och en DSG växlad bil. Men jag fattar den tekniska
skillnaden. Men för står inte skillnaden i handhavandet.

Vänligen
GiK

Jaa, inte vet jag vad det ska vara för skillnad att köra en bil med DSG eller en bil med "vanlig" automat. Jag märker ingen skillnad i alla fall.

/Benny

en dsg är en manuell dubbelkoppplingslåda så man kan inte behandla den som en automatlåda.  men just när man ska åka iväg och stanna och den delen är den som en automat men du kan inte ligga på dragläge och hållas utan när man ska åka ska man åka helt enkelt. så man inte slirar slut på kopplingarna

Exakt. Beter sig som vilket automat som helst men som Growe säger så slirande på koppling ska undvikas. Det där lär du dig på 3 minuter. Vidare så när du stannar vid ett ljus/korsning som kommer bilen att frikoppla och dra parkeringsbromsen. När du sen gasar för att köra iväg lägger den snällt i växel, hittar drgläge och släpper bromsen.

Troligen har även bilen frirullning aktiverat. Detta innebär att om du släpper gasen så frikopplar den och motorn går ner på tomgång. Ingen motorbroms. Nuddar du gas eller broms kommer den lägga i en växel. Jag har en Mercedes diesel -24 med 7-växlad "DSG" fast det heter väl något annat på den men samma grej. Fungerar utmärkt. I 120 km/h ligger varvtalet på strax över 1800 varv.

Har man lite för bråttom iväg på morgonen och startar den och sliter i Drive sekunden efter så kan den hoppa iväg så försöker tänka på det.
Senast redigerat av Hybrid_ (för 16 timmar sedan)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 242 Inlägg
för 16 timmar sedan
#6
Bild på bilen hos handlaren. köpte den på nätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-2536b190fe83e59c82bf4534a4f8922d.jpg

Jag har en P-R-N-D spak. I läge P drar den parkeringsbromsen själv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

48 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Bild på bilen hos handlaren. köpte den på nätet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-2536b190fe83e59c82bf4534a4f8922d.jpg

Jag har en P-R-N-D spak. I läge P drar den parkeringsbromsen själv.

Det måste jag kolla upp. Man kanske slipper grubbla på när handbromsen ska dras.
Men kan du starta motorn och gå ur bilen, för att t.ex skrapa rutorna?

48 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#8
Nu har jag kollat "broms kulturen" på den nya Seat Ibiza med DSG-låda.
Den har en klassisk spak med knapp på toppen.

Nu levereras inte bilen förns juli, augusti. Men det ska bli spännande att
få lära sig att köra med en fot efter alla dessa år.

//GiK
Senast redigerat av GiK (för 16 timmar sedan)

Forummoderator
18 242 Inlägg
för 15 timmar sedan
#9
GiK skrev:
Nu har jag kollat "broms kulturen" på den nya Seat Ibiza med DSG-låda.
Den har en klassisk spak med knapp på toppen.

Nu levereras inte bilen förns juli, augusti. Men det ska bli spännande att
få lära sig att köra med en fot efter alla dessa år.

//GiK

Grattis till köpet så klart! Det kommer bli bra! Har du en gång kört automat så är du torsk på den. Inte många bilar idag som har manuell.
Att starta bilen när den ligger i läge P och gå ut och skrapa rutorna är ingen problem. Jämför med en manuell bil med motorn på tomgång i friläge. Samma sak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 307 Inlägg
för 15 timmar sedan
#10
GiK skrev:
Nu har jag kollat "broms kulturen" på den nya Seat Ibiza med DSG-låda.
Den har en klassisk spak med knapp på toppen.

Nu levereras inte bilen förns juli, augusti. Men det ska bli spännande att
få lära sig att köra med en fot efter alla dessa år.

//GiK

Jag har kört automatbilar de senaste 40 åren och jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil med "stickshift".

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 242 Inlägg
för 15 timmar sedan
#11
Off Topic en smula men:

Träffade min fru på 00-talet. Hon tog körkort sent i livet. Hon körde en manuell Clio som hon beställde ny 2005 dagen efter hon tog körkort. Växla var inte hennes grej. Stackars bil. Hon var lite undrande över min bil som hade automatlåda. "Så du lägger bara in D och sen växlar den själv?" Planterade henne bakom ratten på den Alfa Romeo 166 V6 Automat jag råkade köra då. 5-6 dagar senare bytte vi ut hennes bil mot en automatbil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

48 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#12
Tack för ert engagemang.
Jag har en del att lära mig.

Jag skulle lära mig att använda en
grävmaskin, en Åkerman, med en hydraulisk hammare
längst fram.
Men min tålmodigt instruktör godkände mig efter en
ovanligt seg och lång förmiddag. För mig var det en
omöjlig upplevelse.
Nåja tur att har en annan roll på företaget.

Tack ska ni ha alla.
//GiK

48 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
Off Topic en smula men:

Träffade min fru på 00-talet. Hon tog körkort sent i livet. Hon körde en manuell Clio som hon beställde ny 2005 dagen efter hon tog körkort. Växla var inte hennes grej. Stackars bil. Hon var lite undrande över min bil som hade automatlåda. "Så du lägger bara in D och sen växlar den själv?" Planterade henne bakom ratten på den Alfa Romeo 166 V6 Automat jag råkade köra då. 5-6 dagar senare bytte vi ut hennes bil mot en automatbil...

Jag får nog ta lärdom och bita i det, för mig lite småsura äpplet.
Det kommer nog ta lite tid att vänja sig, men det måste fixa sig. ?
Senast redigerat av GiK (för 15 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 307 Inlägg
för 15 timmar sedan
#14
GiK skrev:
Hybrid_ skrev:
Off Topic en smula men:

Träffade min fru på 00-talet. Hon tog körkort sent i livet. Hon körde en manuell Clio som hon beställde ny 2005 dagen efter hon tog körkort. Växla var inte hennes grej. Stackars bil. Hon var lite undrande över min bil som hade automatlåda. "Så du lägger bara in D och sen växlar den själv?" Planterade henne bakom ratten på den Alfa Romeo 166 V6 Automat jag råkade köra då. 5-6 dagar senare bytte vi ut hennes bil mot en automatbil...

Jag får nog ta lärdom och bita i det, för mig lite småsura äpplet.
Det kommer nog ta lite tid att vänja sig, men det måste fixa sig. ?

Jag tror att du redan efter en mil upptäcker hur bekvämt och trafiksäkert det är med en automatbil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 242 Inlägg
för 15 timmar sedan
#15
GiK skrev:
Hybrid_ skrev:
Off Topic en smula men:

Träffade min fru på 00-talet. Hon tog körkort sent i livet. Hon körde en manuell Clio som hon beställde ny 2005 dagen efter hon tog körkort. Växla var inte hennes grej. Stackars bil. Hon var lite undrande över min bil som hade automatlåda. "Så du lägger bara in D och sen växlar den själv?" Planterade henne bakom ratten på den Alfa Romeo 166 V6 Automat jag råkade köra då. 5-6 dagar senare bytte vi ut hennes bil mot en automatbil...

Jag får nog ta lärdom och bita i det, för mig lite småsura äpplet.
Det kommer nog ta lite tid att vänja sig, men det måste fixa sig. ?

Det tar inte lång tid att vänja sig. Vi pratar en dag i värsta fall. Ge fan i att röra vänsterfoten bara. Du fixar det.
Självklart önskar vi på forumet en uppdatering när du får bilen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 307 Inlägg
för 15 timmar sedan
#16
Hybrid_ skrev:
GiK skrev:
Hybrid_ skrev:
Off Topic en smula men:

Träffade min fru på 00-talet. Hon tog körkort sent i livet. Hon körde en manuell Clio som hon beställde ny 2005 dagen efter hon tog körkort. Växla var inte hennes grej. Stackars bil. Hon var lite undrande över min bil som hade automatlåda. "Så du lägger bara in D och sen växlar den själv?" Planterade henne bakom ratten på den Alfa Romeo 166 V6 Automat jag råkade köra då. 5-6 dagar senare bytte vi ut hennes bil mot en automatbil...

Jag får nog ta lärdom och bita i det, för mig lite småsura äpplet.
Det kommer nog ta lite tid att vänja sig, men det måste fixa sig. ?

Det tar inte lång tid att vänja sig. Vi pratar en dag i värsta fall. Ge fan i att röra vänsterfoten bara. Du fixar det.
Självklart önskar vi på forumet en uppdatering när du får bilen!

Javisst, en uppdatering skulle vara kul för jag tror att TS fixar det, han är nog bara orolig i onödan tror jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

36 Inlägg
för 15 timmar sedan
#17
Första gången jag körde automat bil var 1976. Jag hade nyss tagit körkort och lovat en kompis som var ett år yngre och inte hade körkort, men hade en Buick electra , att köra en kväll på avenyn i Göteborg.
Trampade hela tiden på bromsen med vänsterfoten och den bilen gungade ju en meter på fjädringen. Nervöst i " raggar karavan"
Nu har jag kört Toyota automater ( cvt låda som ju är lite speciell) I tio år och skulle aldrig byta tillbaka till manuell.
Vila vänsterfoten.

36 Inlägg
för 14 timmar sedan
#18
Ytterligare lite OT
Min första bil var en Saab 93 årsmodell 1960 som jag köpte av en släkting 1976. Bilen var i nyskick och när jag öppnade askkoppen ( fanns faktiskt sådana då ) blev jag bländad av blankt plåt.
Den hade treläges rattväxel och " frihjul" nån slags föregångare/ variant på automat.
Man kunde köra i läge 2 , alltid.
Dessutom satt fotpedalerna gas o broms nästan i mitten av bilen, fram, så man kunde , bekvämt , sitta i passagerarsätet och styra bilen med vänsterhanden.
Köpte  bilen för 300 sek och sålde den för 350 efter ett år. Bra affär då.
Körde slut på två motorer ( motorvägen mellan Göteborg  och Kungälv var ganska nybyggd men det fanns gott om motorer till dem på " skroten" och de satt bara fast med typ fyra bultar  och eftersom jag var begåvad med motorkunniga kompisar så kunde vi lyfta ur gamla motorn på fyra man och ett rep runt en två tum fyra planka.
Så gammal är jag
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 14 timmar sedan)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 307 Inlägg
för 14 timmar sedan
#19
Lite OT från mig också.
Min första bil var en PV 1958 som jag köpte på sommaren 1974, tog sedan körkort på hösten 1974. Men jag hade den inte längre än till sommaren 1975. Den var ju så förbannat omodern med treväxlad låda och osynkad etta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

48 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#20
Tack för Era OT inlägg, jag uppskattar Era erfarenheter.
Det stärker självförtroendet.
Undrar om inte prästen har en poäng, när han säger:
"Vi skola alla denna vägen vandra"
(Från manuel till automat alltså.)

//GiK


Sök