3285
Sök

Hur startar och stannar jag en Seat Ibiza med DSG växellåda?

36 Inlägg
för 3 timmar sedan
GiK skrev:
Tack för Era OT inlägg, jag uppskattar Era erfarenheter.
Det stärker självförtroendet.
Undrar om inte prästen har en poäng, när han säger:
"Vi skola alla denna vägen vandra"
(Från manuel till automat alltså.)

//GiK

Tror att automat är det smidigaste ( som står till buds än så länge) vad det gäller vardagstranporter och daglig bilkörnig.
Möjligen kan manuell låda vara roligare om man vill ägna sig åt " aktiv körning"

Diagnostekniker
2 957 Inlägg
för 2 timmar sedan
Man bör alltid dra parkeringsbromsen innan man lägger i P-läget.
Detta för att det är bättre att bilen får ?hänga? på pbromsen än på parkeringsspärren i lådan. smile

https://www.passportforums.com/attachments/parking-pawl-jpeg.17195/

Utöver detta så bör man undvika kökörning i en bil med dubbelkopplingslåda, dvs krypkörning över längre sträckor.

Up the RA

7 592 Inlägg
för 2 timmar sedan
Bidrar också med lite "O T":
Den som lärt sig köra på en VW typ 1 25 hk med osynkroniserad växellåda upplever den synkroniserade växellådan som en välsignelse.
Körde en kort tid efter lumpen en Bedford "Bulldog" med osynkad låda.
Har även för mig att våra militärlastbilar 912 och 934 hade osynkade lådor.
Missar man en växel med en osynkad lastbil går det som en elektrisk stöt genom hela armen.
På en "Bulldog" gör det extra ont.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 308 Inlägg
för 2 timmar sedan
Jesper328 skrev:
Detta för att det är bättre att bilen får ?hänga? på pbromsen än på parkeringsspärren i lådan. smile

Utöver detta så bör man undvika kökörning i en bil med dubbelkopplingslåda, dvs krypkörning över längre sträckor.

Bra skrivet! Det är så väldigt många som bara använder P-läget vare sig dom parkerar i uppförsbacke, nerförsbacke eller på plan mark. P-läget på en automatlåda ska inte likställas med parkeringsbromsen. Det är många som bara använder P-läget och sen när dom kommer till ett besiktningsorgan så fungerar inte parkeringsbromsen i många fall för dom har inte använt den på över ett helt år. Jag använder alltid parkeringsbromsen på alla mina automatbilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 592 Inlägg
för 2 timmar sedan
Vettemannen skrev:
Jesper328 skrev:

Bra skrivet! Det är så väldigt många som bara använder P-läget vare sig dom parkerar i uppförsbacke, nerförsbacke eller på plan mark. P-läget på en automatlåda ska inte likställas med parkeringsbromsen. Det är många som bara använder P-läget och sen när dom kommer till ett besiktningsorgan så fungerar inte parkeringsbromsen i många fall för dom har inte använt den på över ett helt år. Jag använder alltid parkeringsbromsen på alla mina automatbilar.

/Benny

Likaså när man winschar så bör man anbringa parkeringsbromsen i stället för att, på en automatväxlad bil, "hänga" på P-läget.
Har mången oerfaren offroader fått betala dyrt för det misstaget.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 308 Inlägg
för 2 timmar sedan
torsen skrev:
Vettemannen skrev:
Jesper328 skrev:

/Benny

Likaså när man winschar så bör man anbringa parkeringsbromsen i stället för att, på en automatväxlad bil, "hänga" på P-läget.
Har mången oerfaren offroader fått betala dyrt för det misstaget.

Kan mycket väl tänka mig det!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

3 538 Inlägg
för 18 minuter sedan
Dom flesta moderna bilar med elektrisk parkeringsbroms har ett autoläge man kan aktivera så den går i och ur själv när man parkerar.

Många svar, men man kör en dubbelkopplingslåda (tex DSG) precis som vanligt automat.
Man bör dock tänka på vad "Jesper328" skriver.
Man ska ha i åtanke att lameller slirar i sådana, så i köer ska man låta bilen stå stilla ELLER flytta sig. Inte låta den dra sig sakta sakta framåt medelst att lätta på bromsen, och tänka koppling även när man backar med släp, tex.
Samma om man stannar i uppförslut i korsning. Bromsa fast den. Håll den inte med gasen.  Fastbromsad slutar den driva framåt. Så smarta är dom. Men börjar dra bara man släpper lite på bromsen, precis som vanliga automater.

Körs i övrigt som en automat. Punkt.
Vänsterfoten gör INGENTING!
Växelspaken flyttas mellan D ,R, och P endast helt stillastående med foten på bromsen.
Man lämnar inte förarsätet utan att ha P läget
Oavsett motorn av eller igång.
Krävs speciella undantag för annat.

Har man haft automat vill man ofta inte tillbaka till manuell igen.

Så detta från första inlägget är helt korrekt oavsett vilken automalådetyp man har:
Start.
1. Foten på bromsen.
2. Starta motorn.
3. Flytta växelspaken från P -> D alternativt R
4. Släpp handbromsen.
5. Lätta på bromspedalen.

Stanna för parkering.
1. Foten på bromsen till bilen står helt still.
2. Flytta växelspaken från D alternativt R -> N
3. Dra handbromsen.
4. Flytta växelspaken från N -> P
5. Stäng av motorn.
6. Släpp fotbromsen
Senast redigerat av Mossan1 (för 12 minuter sedan)

Sök