2440
Sök

Missljud efter låg oljenivå - Citroen Jumper 2004

6 Inlägg
4 maj
Trådstartare
Min citroen jumper 2004 hästlastbil var på service och oljebyte i november (kan tillägga att det var ett tag sen sist innan det). Efter det är den körd ca 4-5 ggr, ett par mil per gång. För några veckor sedan skulle vi köra med den och då får vi efter en liten stund ett tickande/knackande ljud som ökar vid ökat varvtal. Därtill börjar oljelampa flämta. Jag kör då försiktigt till närmaste plats som säljer olja, kollar oljan som knappt syns på spetsen av oljestickan och fyller på ca 2,5 liter. Startar igen och ljudet är bättre men inte helt borta, så rullar försiktigt hem (10 km). Alternativet att lämna bilen fanns inte då vi hade häst i den. Nu är ju frågan om det uppstått några permanenta skador av att den gått med för lite olja och i så fall vad det kan vara. Jag har svårt att avgöra nu om och i så fall hur mycket missljud som kvarstår (brukar ju inte lyssna så noga när allt funkar...), men vågar inte köra med den om det skulle vara ngt allvarligare fel.
Kort film med ljudet:    https://youtube.com/shorts/jns790V6u-I? … Wy8yEZ5SpN
Senast redigerat av lila17 (4 maj )

Forummoderator
18 282 Inlägg
4 maj
Tycker den låter som vilken diesel som helst som har ett gäng år på nacken. Förslagsvis kör du den några gånger -utan häst monterad i skåpet-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 Inlägg
4 maj
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Tycker den låter som vilken diesel som helst som har ett gäng år på nacken. Förslagsvis kör du den några gånger -utan häst monterad i skåpet-

Tusen tack för svar! Min magkänsla sa ungefär så också, men som rookie vågar man inte lita på enbart den. Bra med någon fler som lyssnar och tycker ?

6 221 Inlägg
4 maj
Jag håller med, hör inga missljud. Gissar att det var ventilernas hydrauliska lyftare som fick för lite oljetryck och därför knackade, vilket fixade sig när oljan fylldes på

3 639 Inlägg
4 maj
Edit:  andra gången funkade videon.
Den låter som min gamla DieselCaddy, så inget uppenbart fel där.

Extrakmackandet kan avsolut ha varit hydrualiska lyftare som inte hängt med pga bristande flöde isf.
Vet ej om den motor har hydrualiska eller ej.
Om ja, är den sannolikt oskadd.

Hursom, kör med den med hänsyn tagen till att den kan blir stående. Finns lagerskada är den redan skedd och visst blir den sämre isf MEN frågan är om lösningen är lagad motor i sådant fall. Troligare med bytt motor.

Så det som finns att förlora (enl mig) är besväret att stå med havererad motor och då flytta bilen till lämplig plats.  Så kör runt runt nära en sådan plats. Finns en lagerskada blir den ganska snabbt sämre.
Senast redigerat av Mossan1 (4 maj )

6 Inlägg
4 maj
Trådstartare
Utmarks-Loke skrev:
Jag håller med, hör inga missljud. Gissar att det var ventilernas hydrauliska lyftare som fick för lite oljetryck och därför knackade, vilket fixade sig när oljan fylldes på

Tack! Känner mig så mycket lugnare, det låter som en trolig förklaring ?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
4 maj
Mossan1 skrev:

Extrakmackandet kan avsolut ha varit hydrualiska lyftare som inte hängt med pga bristande flöde isf.

Hursom, kör med den med hänsyn tagen till att den kan blir stående. Finns lagerskada är den redan skedd och visst blir den sämre isf MEN frågan är om lösningen är lagad motor i sådant fall. Troligare med bytt motor.

Så det som finns att förlora (enl mig) är besväret att stå med havererad motor och då flytta bilen till lämplig plats.  Så kör runt runt nära en sådan plats. Finns en lagerskada blir den ganska snabbt sämre.

Jaa, nog fungerar länken hos mig. Du kan inte ha med klamrarna som omgärdar länken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 282 Inlägg
4 maj
Vettemannen skrev:
Mossan1 skrev:

Jaa, nog fungerar länken hos mig. Du kan inte ha med klamrarna som omgärdar länken.

/Benny

Tog bort dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök