3166
Sök

V4 som inte startar

60 Inlägg
Igår 08:04
Trådstartare
#1
Jag har en V4 som ni ser som jag kärleksfullt kallar Skrutten. Men har fått bytt toppar eftersom två ventiler blev helt sönderbrända, något som tog mig fyra år på grund av lite omständigheter i det privata och när de är bytta och motorn är ihopsatt så tänder den på startgasen och bränsle kommer upp till förgasaren. Men den vill inte starta.
Och jag vet att bränslet brinner då jag fyllde en liten kapsyl med det som kom i bränsleslangen upp till förgasaren och tände på. Ventilerna är rätt inställda med 0.4mm på avgas och 0.35 på insug.

Något tips? Och vet att tändningen är rätt för jag har satt motorn på dödläget och satt förgasaren efter samma. smile


3 559 Inlägg
Igår 09:28
#2
Går den lite på spray eller en sup bensin direkt i insuget men dör direkt är felet i eller före förgasaren.
Riktigt så.
Konstaterat är bränsle fram till förgasaren.
Men kommer bensinen IN i förgasaren?
V4 hade flera olika förgasare. Solex och Zenith vill jag minnas.  Dom har accelerationspump, så du kan se om bensin finns. Rör du gasspjället utan luftfilter på kan du se hur den sprayar bensindimma ur ett rör.

Väldigt vanligt på förgasare som stått väldigt länge är att dom är igengleggade innuti. Bilförgasare blir det ofta vid flottörventilen, och då öppnar den inte och släpper in bensin.

Kan vara så att du behöver ta isär förgasaren och rengöra.  Om man är väldigt väldigt försiktig kan man OFTA, (men inte alltid), lyckas utan att ha sönder packningarna.
Jag minns dock inte om flottören hade eget lock att lyfta.
Hade flera V4',or på tiden dom var vanliga.

60 Inlägg
Igår 09:36
Trådstartare
#3
Mossan1 skrev:
Går den lite på spray eller en sup bensin direkt i insuget men dör direkt är felet i eller före förgasaren.
Riktigt så.
Konstaterat är bränsle fram till förgasaren.
Men kommer bensinen IN i förgasaren?
V4 hade flera olika förgasare. Solex och Zenith vill jag minnas.  Dom har accelerationspump, så du kan se om bensin finns. Rör du gasspjället utan luftfilter på kan du se hur den sprayar bensindimma ur ett rör.

Väldigt vanligt på förgasare som stått väldigt länge är att dom är igengleggade inuti. förgasare blir det ofta vid flottörventilen, och då öppnar den inte och släpper in bensin.

Kan vara så att du behöver ta isär förgasaren och rengöra.  Om man är väldigt väldigt försiktig kan man OFTA, (men inte alltid), lyckas utan att ha sönder packningarna.
Jag minns dock inte om flottören hade eget lock att lyfta.
Hade flera V4',or på tiden dom var vanliga.

Ska testa det. Jag har även funderat om blandningsskruven står tokigt och att jag skulle behöva ge en lite fetare blandning. smile
Det är original fomoco-förgasaren som jag har. Och den tänder till till på startgasen som jag sprutar in via skruvhålet som ska hålla luftrenaren.
Skulle packningen ryka får man väl se om man hittar en ny då. ^^


3 559 Inlägg
Igår 12:10
#4
Jaa, Fomoco hette nog den lilla enkelportaren som satt på vissa.
Bytte till tvåport på en jag hade.
Kanske har den enkelportaren kvar någonstans i mina stasch.

Jag rycker den borde starta åtminstone hur tokigt blandskruven än står.  Pumpgasar du lite har du fått tillräckligt ur accelerationspumpen för det.  Två pumpgas var brukligt före en kallstart. Tvåportaren förvisso, men jag skulle bli mycket förvånad om inte enkelportaren har det också.

Är 95% på att Fomoco'n var enkelport.

Edit: snabb sökning, och det ser absolut ut som att Fomoco är enkelportaren jag tog av den 73a jag hade och satte dubbelportaren istället.  Den var Solex är jag nästan 100 på.  Blev bra mycket rappare med den.

Edit igen:
Jodå, FoMoCo förgasaren som det tydligen stavas, har också accerationspump.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 12:16)

3 559 Inlägg
Igår 12:29
#5
Så av med luftfilter, titta rakt ner i gapet och rör gasspjället.
Sprutar pumpen = bränsle finns.
Gör den inte det är förgasaren tom.

Även om pumpmembranet är paj borde det skvätta iaf.

Förefaller vara fastnad flottörventil (knacka lätt på flottörhuset så kan den släppa) eller, så är flottörhuset fullt av skit och släpper inget vidare.

Nöt inte ut startmotorn för att pumpa fram bränslet utan flaskmata den istället. Biltemas batterivattenflaska är utmärkt för att "flaskmata" allt från bilar, mopeder och gräsklippare.

Skvätta i lite så går den och nät den går skvätta lite till.  Många har ett mässingrör som lutar uppåt överst i insuget. Det är intaget för luft till flottörhuset. Fyller man där kan du bakfylla flottörhuset och då går den 30sek eller mer.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 12:31)

60 Inlägg
för 18 timmar sedan
Trådstartare
#6
Mossan1 skrev:
Jaa, Fomoco hette nog den lilla enkelportaren som satt på vissa.
Bytte till tvåport på en jag hade.
Kanske har den enkelportaren kvar någonstans i mina stasch.

Jag rycker den borde starta åtminstone hur tokigt blandskruven än står.  Pumpgasar du lite har du fått tillräckligt ur accelerationspumpen för det.  Två pumpgas var brukligt före en kallstart. Tvåportaren förvisso, men jag skulle bli mycket förvånad om inte enkelportaren har det också.

Är 95% på att Fomoco'n var enkelport.

Edit: snabb sökning, och det ser absolut ut som att Fomoco är enkelportaren jag tog av den 73a jag hade och satte dubbelportaren istället.  Den var Solex är jag nästan 100 på.  Blev bra mycket rappare med den.

Edit igen:
Jodå, FoMoCo förgasaren som det tydligen stavas, har också accerationspump.

Jo FoMoCo är en enkelförgasare. Och just den jag har är ombyggd till manuell choke och då är det att inte ens tänka på att röra gasen medan man försöker att starta om man inte vill ha en sur motor. ^^

Jag har en Weber 28/36DCD som tyvärr inte är i bästa skick utan skulle behöva renoveras. Sen har jag byggt om till flamethrower-spole och Ignotor-tändning.


3 559 Inlägg
för 7 timmar sedan
#7
Manuell choke så är bara elektriska bimetallfjädern bortplockad och en vire monterad som manövrerar chokespjället.  Ingen berikningskrets på den som jag minns det.  Bara luftstrypande spjället.

Det var en sak man alltid tog bort FÖRST när man bytte V4 för autochoken funkade sällan bra.

Men visst kan du ha chokespjället öppet och titta ner när du rör gasspjälllet.  Skulle den skvätta så startar den. Ha fullgas och ingen choke om den misstänks sura.

Med manuell choke har du ju alla möjligheter att lyckas. Surar den gärna får du ju choke'a mindre eller inte alls.
Senast redigerat av Mossan1 (för 7 timmar sedan)

Fri fart för ett fritt folk!
14 574 Inlägg
för 6 timmar sedan
#8
borde gå att knacka lite på förgasaren om nålventilen hängt sig eller ta ur den  packningar till den där förgasaren är inte gratis typ 800kr =/ så var försiktig när du plockar ner den smile

om packningarna är dåliga är det nästan bättre att uppgradera till en bättre förgasre direkt  en weber 36/36   hittade detta när jag kollade runt så  finns det färdig bestycknings guide vilket under lättar väldigt vid uppgradering  smile
https://misab.se/lista.php?kid=4-544-553-665-762

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 574 Inlägg
för 6 timmar sedan
#9
https://www.tradera.com/item/343434/675 … saab-v4-96 hittade en packningsats till förgasaren tror det är rätt till mycket bättre pris

Kör fort så hinner inget hända...

7 611 Inlägg
för 4 timmar sedan
#10
Growe skrev:
knacka lite på förgasaren om nålventilen hängt sig

Instämmert!
Det första jag skulle göra med tanke på vad du beskriver.


Sök