2698
Sök

Problem med att ta bort kupévärmare från en skåpbil. Massor av sladdar.

75 Inlägg
Igår 14:21
Trådstartare
#1
Hej.
Toyota Hiace 1991.

Då jag köpte bilen 1998 satt en typ av kupévärmare i bilen men jag har aldrig använt den. Nu ska jag ta bort den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-6577d3fc31e1f358cb66ded87c63883a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-381adc402a2ca500067cbf2d5265326f.jpg
Intill värmaren sitter en slags styrenhet. Ebersprächer.
Det sitter ett tidur framme i bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-b0ddd4765dd261ce7a26d3e0a50b74e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-d251aed015d2bc0e7c80755548eec6c5.jpg

Värmaren var fäst underifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-f6eb75429e642a3a25ca2c18f4fb86bf.jpg
Jag har tagit loss den underifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-6d765deaf9de465c58ed9382ec3cf7cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-2382dda2a272a1211a884b6c20c67a72.jpg

Nu är jag osäker på vad jag ska göra med alla sladdar? Jag förstår inte varför det är så många sladdar och vad de fyller för funktion?
Några sladdar, de som är tejpade med svart isoleringstejp går framåt till batteriet, det förstår jag.
Men det finns också sladdar som går nedåt, till höger på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-f1ce96c81c1141adfdb3150d9a25b8c7.jpg
Sladdarna som går nedåt går bakåt under bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-6d765deaf9de465c58ed9382ec3cf7cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-9a4ea2089468febbe422fd29c377bf87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-4f4dc70768394d0201c69745132cab61.jpg
Varför går dessa sladdar bakåt under bilen? Kan de hänga ihop med belysningen baktill?

Jag vill plocka bort värmaren men vet inte hur jag ska göra med sladdarna?
Senast redigerat av TRB (Igår 14:23)

Fri fart för ett fritt folk!
14 576 Inlägg
Igår 14:31
#2
säkert till bränslepumpen..     sen förstår jag inte varför man inte vill ha värmaren kvar men det har ju inte med frågorna att göra smile
Senast redigerat av Growe (för 23 timmar sedan)

Kör fort så hinner inget hända...

75 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#3
Det ser ut som värmaren har satts dit av förra ägaren. Jag tog för givet att "styrenheten" Ebersprächer satt där enbart för värmarens skull, men så är det kanske inte?

För att avlägsna värmaren måste sladdarna från värmaren bort. Men jag vill inte riskera att ta bort någon annan viktig sladd, t ex till bränslepumpen. Är det bara att knipsa av sladdarna som går ut från värmaren?

Fri fart för ett fritt folk!
14 576 Inlägg
för 23 timmar sedan
#4
TRB skrev:
Det ser ut som värmaren har satts dit av förra ägaren. Jag tog för givet att "styrenheten" Ebersprächer satt där enbart för värmarens skull, men så är det kanske inte?

För att avlägsna värmaren måste sladdarna från värmaren bort. Men jag vill inte riskera att ta bort någon annan viktig sladd, t ex till bränslepumpen. Är det bara att knipsa av sladdarna som går ut från värmaren?

relät är 100% till värmaren ingen tvekan alls..   jag brukar göra så att den saken jag vill ta bort börjar jag med att följa kablrna från den tills man hittar alla ändar och då ser man ju vad allt suttit och om det verkar viktigt..    nu är jag iof totalt rubbad som suttit och byggt elsystem till bilar hemma i vardagsrummet för att jag vill ha all utrustning i bilen och det inte fanns orignal kablar smile  även rensat mycket härvor   så du är på rätt väg..  sen hade jag personligen aldrig tagit bort en värmare finns inget härligare att ha en varm bil när man kommer på morgonen smile

Kör fort så hinner inget hända...

75 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#5
Relät är väl det som jag kallade för "styrenhet". Det låter logiskt att relät och värmaren hör ihop. Det står Ebersprächer på båda två.

Jag har synat sladdarna och försökt bli klok på dem. Blir bara snurrig av att följa dem. 4 sladdar går från värmaren till relät. Sen är det en massa andra sladdar, en del går framåt i bilen och en del går nedåt och bakåt. Det är 2 gröna sladdar som går nedåt/bakåt.

Om man antar att sladdarna som går bakåt hör till t ex bränslepumpen. Varför är de kopplade från enheten som styr värmepumpen?
Senast redigerat av TRB (för 22 timmar sedan)

3 563 Inlägg
för 21 timmar sedan
#6
Bränslevärmaren behöver bränsle. Det är inte självfall från tanken, så en pump behövs.

Det går givetvis kablage till tiduret inne och strömförsörjning från batteriet.
Kanske någon temperatursensor och en manöverpanel inne också.
Vissa dyrare värmare kan ha koll på bränslenivå också, så kanske rent av går kablage till tankarmaturen.

Den där hade jag också försökt rädda istället men som sagt bestämmer bilägaren själv.

Satte en kinadieselvärmare (varmluft, inte kylvätska) i ena traktorn, och den hade inte många sladdar. Strömförsörjning och sedan ett kablage till en manöverpanel.
Bränslepumpen var intern i värmaren och av sugande modell.

75 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Bränslevärmaren behöver bränsle. Det är inte självfall från tanken, så en pump behövs.

Det går givetvis kablage till tiduret inne och strömförsörjning från batteriet.
Kanske någon temperatursensor och en manöverpanel inne också.
Vissa dyrare värmare kan ha koll på bränslenivå också, så kanske rent av går kablage till tankarmaturen.

Den där hade jag också försökt rädda istället men som sagt bestämmer bilägaren själv.

Satte en kinadieselvärmare (varmluft, inte kylvätska) i ena traktorn, och den hade inte många sladdar. Strömförsörjning och sedan ett kablage till en manöverpanel.
Bränslepumpen var intern i värmaren och av sugande modell.

Jag har ingen aning om hur värmaren fungerar. Om den drivs med bränsle förstår jag inte hur den fylls på?

* Voff voff *
10 903 Inlägg
för 18 timmar sedan
#8
TRB skrev:
Mossan1 skrev:
Bränslevärmaren behöver bränsle. Det är inte självfall från tanken, så en pump behövs.

Det går givetvis kablage till tiduret inne och strömförsörjning från batteriet.
Kanske någon temperatursensor och en manöverpanel inne också.
Vissa dyrare värmare kan ha koll på bränslenivå också, så kanske rent av går kablage till tankarmaturen.

Den där hade jag också försökt rädda istället men som sagt bestämmer bilägaren själv.

Satte en kinadieselvärmare (varmluft, inte kylvätska) i ena traktorn, och den hade inte många sladdar. Strömförsörjning och sedan ett kablage till en manöverpanel.
Bränslepumpen var intern i värmaren och av sugande modell.

Jag har ingen aning om hur värmaren fungerar. Om den drivs med bränsle förstår jag inte hur den fylls på?

Den drivs till 100% med bränsle, annars blir det ingen värme. En av slangarna från den (en av dom tunna) går till bränslepumpen (samma pump som kablarna som går bakåt går till) så där får du ju se till att plugga den på något vis när du hittat bränslepumpen.

Som sagt, jag sällar mig också till skaran som tycker det är lite bakvänt att ta bort den, men det är din bil så du gör som du vill förstås.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 542 Inlägg
för 17 timmar sedan
#9
Inte värd något,anslutngen för bränsleslangen är ju avrostad/avbruten sen länge ,

75 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
En av slangarna från den (en av dom tunna) går till bränslepumpen (samma pump som kablarna som går bakåt går till) så där får du ju se till att plugga den på något vis när du hittat bränslepumpen.

Vilken slang går till bränslepumpen? Syns den på bilderna?

3 563 Inlägg
för 5 timmar sedan
#11
TRB skrev:
Vilken slang går till bränslepumpen? Syns den på bilderna?

Bild nr 4 i första inlägget visar en slang som gått av från sitt anslutningsrör.
Slangen har murknat av invid anslutningsröret. Resten av slangen inkl klämman sitter kvar på röret.

Om värmaren sen har en intern sugande bränslepump eller en egen pump invid eller i bränsletanken är svårt att säga då båda lösningarna finns. Oavsett måste den bränsleanslutningen pluggas bra så det inte läcker ut vid full tank.

Edit: Det finns ett alternativ till ang bränslet, och det är om värmaren har en egen tank. Då blir det lättare.

Och ja, värmen kommer från att bensin eller diesel brinner.  Finns både för bensin och diesel.  Därför kallar vi den bränslevärmare.  Den går inte på el annat än reglering pump och fläkt.
Inget rimligt 12v batteri pallar den effekten mer än mycket kort stund.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

75 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#12
Mossan1 skrev:
TRB skrev:
Vilken slang går till bränslepumpen? Syns den på bilderna?

Bild nr 4 i första inlägget visar en slang som gått av från sitt anslutningsrör.
Slangen har murknat av invid anslutningsröret. Resten av slangen inkl klämman sitter kvar på röret.

Om värmaren sen har en intern sugande bränslepump eller en egen pump invid eller i bränsletanken är svårt att säga då båda lösningarna finns. Oavsett måste den bränsleanslutningen pluggas bra så det inte läcker ut vid full tank.

Edit: Det finns ett alternativ till ang bränslet, och det är om värmaren har en egen tank. Då blir det lättare.

Och ja, värmen kommer från att bensin eller diesel brinner.  Finns både för bensin och diesel.  Därför kallar vi den bränslevärmare.  Den går inte på el annat än reglering pump och fläkt.
Inget rimligt 12v batteri pallar den effekten mer än mycket kort stund.

Kröp så gott det gick under bilen och kikade. Det verkar logiskt att de två gröna kablarna som går nedåt/bakåt går till en bränslepump. Den avbrutna slangen följer samma väg. Tyvärr omöjligt komma åt och se hela vägen bak men jag antar att det sitter en bränslepump där.

Jag följde sladdarna framåt. En sladd gick ner till batteriet som väntat. Sen är det en grövre svart sladd som går ännu längre framåt och sen upp under panelen där framme. Ingen aning om varför?

För att få bort värmaren funderar jag på att kapa sladdar enligt bifogad bild, se röda pilarna. Kapa av sladdarna som går framåt samt kapa av sladdarna som går bakåt till bränslepumpen. Är det en OK lösning?
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159824/159824-d11ba722eb2c0767465d2ff5611bbda9.jpg

Sen har jag en säkerligen dum fråga. Om jag kapar av sladdarna enligt ovan och plockar bort "styrenheten", finns det en risk att någon av sladdarna som syns på bilden ovan hör till något som inte har med värmaren att göra? Jag menar att någon av sladdarna kan höra till något viktigt på bilen.

Fri fart för ett fritt folk!
14 576 Inlägg
för 3 timmar sedan
#13
du kan klippa sladdarna alla utom dom till batteriet dom måste bort från batteriet annars finns det kortslutningsrisk..  klipp kablarna efter du kopplat loss kablarna från batteriet.  sen är det bara börja följa kablarna dit dom går och ta bort alla rester.  för du vill inte ha en massa lösa kablar hängande över allt 

när du får får bort värmaren relän och allt så blir det lite lättare att dra och rycka...  några kablar kommer gå till tidsrelät oxå.
antagligen dom som går åt samma håll som batteriet.   
sen måste du komma ihåg att plugga slangen till bränslet.  så inget kan rinna ut där.   en skruv och en slangklämma räcker

finns abslut ingen anledning till att några andra kablar sitter på ett så udda ställe att dom inte skulle höra till värmaren.

Kör fort så hinner inget hända...

75 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#14
Growe skrev:
du kan klippa sladdarna alla utom dom till batteriet dom måste bort från batteriet annars finns det kortslutningsrisk..  klipp kablarna efter du kopplat loss kablarna från batteriet.  sen är det bara börja följa kablarna dit dom går och ta bort alla rester.  för du vill inte ha en massa lösa kablar hängande över allt 

när du får får bort värmaren relän och allt så blir det lite lättare att dra och rycka...  några kablar kommer gå till tidsrelät oxå.
antagligen dom som går åt samma håll som batteriet.   
sen måste du komma ihåg att plugga slangen till bränslet.  så inget kan rinna ut där.   en skruv och en slangklämma räcker

finns abslut ingen anledning till att några andra kablar sitter på ett så udda ställe att dom inte skulle höra till värmaren.

Tack Growe.
Sladdar från värmaren är redan borta från batteriet. Tiduret är borttaget. Ska kapa sladdarna och ta bort värmaren och relät.
Får skaffa en slangklämma till den risiga bränsleslangen.


Sök