Bil: Mini Countryman 2011 Motor: BMW 1,6L D (N47?) Övrigt: 21800mil, servad enligt servicebok. - nyservad där vi även bytte sträckaren, men problemet kvarstod. Bilen är vår extra bil som kan stå still på uppfarten under längre perioder.
Problem: Kamkedja raslar 2-3 sekunder vid uppstart. (Jag tror inte det låter något ifall bilen startar varm?)
Fråga: .... Ja vad är frågan.. är min analys rätt, att det är kamkedjan som rasslar vid uppstart? hur illa är det?
Brukar oftast vara en läckande sträckare om det rasslar vid uppstart, ibland även en knäckt glidskena. I ditt fall så tycker jag dock det låter helt okej för det tycks ju bli tyst efter 2-3 sekunder. Har bilen stått ett tag så förlorar ju sträckaren tryck och det tar ngn sekund innan oljetrycket byggs upp igen. Så länge du inte får felkoder och bilen går bra så skulle jag fortsätta köra.
Har bilen gått med BMW rekommenderade oljebytesintervaller så kan det däremot finnas problem i oljetillförseln pga slagg, då dom är på tok för långa. Moderna lågfriktionsmotorer bör man absolut inte köra längre än 800 mil innan oljebyte om man vill att motorn skall hålla länge och gå problemfritt.
jag personligen skulle byta kedja innan jag kör bilen någe mer möjligen prova 2snabba oljebyten först men det där lät inge bra alls.. det är små pengar i jämförelse med att kedjan kuggar över..
Svårt att höra på filmen, men det är inte hydrualiska ventillyftare som knackar lite snabbt? (Har inte en susning om den motorn har det eller ej) Det är isf helt ofarligt.