2984
Sök

V70N -01 Växellådsbekymmer.

39 Inlägg
Igår 14:56
Trådstartare
#1
Tjena, hoppas ni är redo för en liten läsning.
Jag köpte denna V70N Automat i sök efter en V70 som verkligen växlade bra och inte hade några problem.
Efter ett gäng så hittade jag denna bil och den växlade verkligen perfekt, inga konstigheter alls. Körde den ca. 4h hem utan några konstigheter, man kunde inte ens framhäva en ryckig nedväxling även om man totalt överraskade bilen, allt var guld och gröna skogar. Och såhär fortsatte det vara i ungefär ett halvår. Sen började det bråka lite. En period i början var de rätt våldsamt, så pass att när den var nystartad så kunde den verkligen banka i växlar när ända fram tills den blev varma då det blev skönare men samtidigt inte "godkänt". Utan att jag reflekterade någon särskilt över det så kunde även antispin och abs lampa blinka till stundvis för att direkt försvinna och inte lämna felkod.

Problemet handlar mest om att den stundvis växlar oförutsägbart oskönt, det är inte kopplat till specifika växlar utan det kan uppkomma lite varsomhelst och närsomhelst.

Efter långt stillastående p.g.a. firmabil så tog jag den i bruk igen och strax därefter havererade ABS-boxen, som skickades in om blev omlöddad. Fungerade perfekt och bilen blev mycket mjukare men dessa oförutsägbara växlingarna kunde fortfarande förekomma, dock väldigt mycket mjukare, men dock.

Fungerade ett tag tills abs-givare HB gick sönder och det är här det blir intressant.
Det började med att abs började aktivera vid varje inbromsning, lät nästan som att det skrapade i bromsarna. Pressade man detta tillräckligt hårt så tändes ABS och Antispin lamporna och gav felkod. Men så fort dessa lamporna tändes så börjar bilen att växla som en dröm igen, precis om den var från början, som att den precis rullade ut från fabriken. Detta testade jag flera gånger genom att nolla koden, växellådan börja bråka, pressa tills felkoden kom tillbaka, och lådan blev som en dröm igen. Testades under väldigt lång tid och flertalet gånger, utan misslyckande.

Nu är denne abs-givare bytt och bilen går som dröm 95% av tiden, kan fortfarande få sina utbrott o bli kass en liten sträcka för att sedan ordna upp sig igen. Har även ett problem som endast uppkommer i scenariot när man t.ex. kör bort till macken och tankar då bilen bara är avstängd en kort stund, sen sätter man sig i bilen igen och svänger fullt åt vänster eller höger och kör ut, då i första växlingen är det precis nästan som att antispin drar igång, blir lixom ett "hugg" där den bromsar in all kraft precis som att den tror att det är halt, fast inga lampor blinkar. Detta gör den varje gång man går igenom detta scenario, men bara en gång sen försvinner det.

Jag får känslan av att det inte är lådan som är kass utan att det kanske mer handlar om en styrning. Skulle det vara möjligt att det är fler ABS givare som skickar lite tråkiga signaler ibland så att lådan tappar fattningen? Är det lönt att byta alla abs-givare samt kransarna fram?

(Oljan i lådan har jag kollat och nivån är bra!)

Vill gärna höra alla teorier och alla resonemang för detta har gjort mig galen i något år nu.
Tack på förhand!

Sitt ner i "Båten"

133 Inlägg
Igår 20:33
#2
När är oljan bytt i lådan senast?
Den skall bytas var 6000:e mil och har den gått 15-20 000 mil på samma olja så är den vatten vid det här laget och då fungerar den varken som hydraulvätska eller smörjmedel längre och ett lådras står för dörren om den inte byts.
Byt oljan till att börja med är mitt tips.

* Voff voff *
10 905 Inlägg
för 12 timmar sedan
#3
Låter ju helt klart som att lådan tappar hastighetssignalen (som den ju tar från ABS-givarna).

Ger inte felkoderna någon ledtråd? Har du STC eller DSTC? Har du DSTC är ju rattvinkelgivaren en möjlig bov, den brukar inte sällan ge upp och när den gör det brukar den ogilla när man startar med fullt rattutslag bla.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

39 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#4
Koster skrev:
När är oljan bytt i lådan senast?
Den skall bytas var 6000:e mil och har den gått 15-20 000 mil på samma olja så är den vatten vid det här laget och då fungerar den varken som hydraulvätska eller smörjmedel längre och ett lådras står för dörren om den inte byts.
Byt oljan till att börja med är mitt tips.

Har hört lite blandade åsikter om detta när det är så gammal bil.
Eftersom det inte fanns något serviceintervall på dessa så vet man inte när folk har gjort det, om det ens är gjort någon gång. Har då fått höra att om det visar sig att den aldrig är bytt och man byter den så kan man gå miste om egenskaper oljan har fått under åren, egenskaper från tätningar osv. Och om man nu byter den går man miste om detta och tätningar kan inte längre hålla tätt, och slutresultatet blir sen ännu värre. Detta har jag hört från många olika håll bl.a. från Bilia, så detta är vad som har avskräckt mig från att våga prova.

Sitt ner i "Båten"

39 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Låter ju helt klart som att lådan tappar hastighetssignalen (som den ju tar från ABS-givarna).

Ger inte felkoderna någon ledtråd?

Först fick jag ju felkoder på boxen (Kommunikation osv.), nu senast hade jag bara felkod på "Hjulsensor HB, felaktik signal, Permanent." men den försvann när jag bytte ut givaren, dock blev lådan mycket trevligare efter detta byte. Vilket leder min misstanke att givaren kanske kan skicka en delvis felaktig signal till boxen utan att det blir en felkod av det, med tanke på att den var besvärlig innan jag bytet och det har ju inte funnits någon felkod fram tills då den fullständigt gav upp.

Undrar bara egentligen ifall det är en möjlighet, för det är den känslan som jag får åtminstone.

Brådhis skrev:
Har du STC eller DSTC? Har du DSTC är ju rattvinkelgivaren en möjlig bov, den brukar inte sällan ge upp och när den gör det brukar den ogilla när man startar med fullt rattutslag bla.

Vet ej vart man kollar detta, om det bara är vad som står på knappen inne i bilen så står där endast STC, men det kanske finns någon annanstans det kan läsas av?

Sitt ner i "Båten"

Reservdelsnisse
198 Inlägg
för 4 timmar sedan
#6
Vanligt att abs kransarna spricker på dessa, kanske de är rostiga och skickar dåliga signaler ibland?


6 396 Inlägg
för 3 timmar sedan
#7
Hur kan gammal olja var bättre än ny!??? -Kan omöjligen stämma!



Sök