2955
Sök

Byte av grenrör på Audi 100 Avant Turbo -91:a

6 396 Inlägg
Igår 13:17
Trådstartare
#1
Hej!
I slutet av April kom vi till skott och beslöt oss för att montera det nya tvådelade grenröret som köptes från "Audi tradition" i Tyskland för två år sedan.
Anledningen till bytet är att det gamla grenröret är sprucket, vilket är mycket vanligt på Audis femcylindrig a motorer i Turbo utförande.
Naturligtvis trasslade något. Gängorna i ett av grenrörsbultarnas hål (8mm) var dåliga så jag var tvungen att hitta en lösning. Det blev en 3/8" bult som användes i stället för originalets 8mm bult. Hålet i toppen gängandes upp med 3/8" gängtapp och en bult av samma dimension sattes upp i min gamla  svarv och svarvades ner till 8mm med sparandes av ca 1,5cm som hade 3/8" gänga.
Bulten sattes fast i toppen och ny packning monterades och det tvådelade grenröret samt insuget i aluminium monterades på toppen. Det hela blev väldigt tungt med också turbon på plats så vi var tvungna hänga upp det hela i en motorlyft som vi sedan sköt in över motorn.
Vissa täckplåtar under turbon var sönderrostade så jag var tvungen att göra nya och svetsa ihop.Plåtarna lämnades sedan in för galvanisering hos en firma i Märsta.
Nya topplocksbultar användes naturligtvis , vi jämförde de nya med de gamla och kunde konstatera att de nya biltarna var ca 5mm kortare, så använd inte gamla topplocksbultar!
Nya O-ringar till spridarna monterades samt ny kamrem, vattenpump, packbox till vevaxel och bakom kamrem monterades,  sen försökte vi starta motorn...
Till vår förvåning / glädje startade den...men plötsligt stannade den abrupt!
Det rykte lite från vänstersidan men jag relaterade det till att vi hade monterat nya grejer. Min brors yngsta grabb påpekade att det kanske kunde vara startmotorn för röken kom därifrån
Mycket riktigt! Startmotorn var glödhet och det gick inte att starta motorn.
Bort med startmotorn och fundera på vad det var som fått den att ge upp!??
Brorsans  son påpekade då att det var tredje startmotorn som hade lagt av under senaste halvåret!
Vad tror ni var orsaken till det!?
Jo! Kontakten till tändningslåset!
Ny startmotor köptes hos Väsby Bil El.
Och ny kontakt till köptes från Autodoc ( 150:-) och efter en vecka gjorde vi ett nytt startförsök. Ny startade motorn direkt och gick perfekt, och jämnare än tidigare.
Enligt brorsan ska motorn ge 225hk mot originalets 165hk.




https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-105741cf6f6a9bc267423eb05fa39591.jpg
Trångt som f...att få i grenröret!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-4c3a82e8781156d4c6dddf370a747534.jpg
Ny topplockspackning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-fcfa54d8e3dc6cbc3d3703f9f1a6ceb3.jpg
Det tvådelade grenröret från Audi tradition i Tyskland

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-c7656f7e1de7f8bd07ba829efe70dbcc.jpg
Motorn var ren och fin innuti och kammen fin trots 29000 mil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-df72c0d76d7aa18624e5e4f7d37a8d09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-7b1a96dc786e96620eda5e34521f1c4c.jpg
Sprickor i det gamla grenröret där tidigare ägare försökt hårdlöda sprickor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d70cc2659091e6bca0f4d8f4fe8380cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6ee510ffe3e6e5b4b11e9c0731af7cb3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-521b911e472f190ae5f8ddeec6a9381f.jpg
Senast redigerat av jaka54 (Igår 14:40)



Sök