2949
Sök

Ford focus Ecoboost 1.0 2015 - kamremsbrott = motorn garanterat förstörd?

6 Inlägg
Igår 09:44
Trådstartare
För en vecka sedan startade inte vår bil. Startmotorn verkade funka men sen hände inget mer.

Till slut bärgade vi den till en verkstad som säger att kamremmen gått sönder och att motorn måste bytas ut. Som jag förstår det så brukar det vara så vid kamremsbrott men några saker gör mig ändå fundersam så jag funderar över om det ändå kan finnas ngn möjlighet att fixa motorn. Ska tilläggas att bilen gått 19500 mil och att ett motorbyte är tveksamt ekonomiskt.

Här är min fråga:

1. Kamremmen har INTE gått av när vi körde med bilen. Den parkerades som vanligt och sen startade den inte två dagar senare. Det gör att jag funderar över om kamremmen verkligen "hunnit" sabba kolvar och ventiler. Borde inte en motor där brottet antingen skett vid stillastående (kanske helt osannolikt) eller direkt vid ett startförsök vara skonsammare iom att motorn ju aldrig gick igång? Dvs skulle man inte vilja kolla på kolvar och ventiler och inte enbart konstatera kamremsbrott = byta ut motorn?

Verkstaden skickade bilder och filmer som visar att det finns rester av kamremmen i oljan och att kamaxeln inte rör sig vid startförsök. Detta tänker jag likt förra punkten inte nödvändigtvis indikerar totalt motorhaveri eftersom remmen är en s k våtrem och går i oljan (detta verkar vara en usel konstruktion har jag förstått nu i efterhand..).

Så jag undrar alltså om detta är ngt man borde undersöka närmare eller om jag bara greppar efter halmstrån.

Tacksam om någon kan mer om detta!

6 396 Inlägg
Igår 12:13
Det spelar ingen roll om motorn går igång eller inte, ventilerna kan ju ändå slå i kolvtoppen eftersom vevaxeln snurrar runt.
Hade det varit min bil hade jag tagit av toppen och kollat ventilerna!
Senast redigerat av jaka54 (Igår 12:15)

Diagnostekniker
2 987 Inlägg
Igår 12:35
Har du haft tur så har du inga krokiga ventiler eller skadade kolvar.
Jag skulle ha;

1. Gått ned med en kamera och försöka se om några ventiler står lite öppna eller om det finns tecken på sammanslag.
2. Om steg 1 ser bra ut - utföra ett leakdowntest, dvs trycksätta en cylinder åt gången.
Hör man då att trycket slinker ut i insuget eller på avgassidan så är det bara att kassera motorn om man måste leja bort arbetet, blir oftast billigare med en begmotor.
En Ecoboost är inget att spara på ändå. smile
Senast redigerat av Jesper328 (Igår 12:38)

Up the RA

6 Inlägg
Igår 13:20
Trådstartare
jaka54 skrev:
Det spelar ingen roll om motorn går igång eller inte, ventilerna kan ju ändå slå i kolvtoppen eftersom vevaxeln snurrar runt.
Hade det varit min bil hade jag tagit av toppen och kollat ventilerna!

Tack för svar! Men jag skulle kanske ha skrivit i mitt ursprungliga inlägg att mitt bilkunnande i princip är obefintligt. Kan man be verkstaden kolla en så här grej? Och vad kan man anta att det skulle kosta? Jag har redan blivit fakturerad för felsökning. Bilen står just nu hos verkstaden som har ställt diagnosen och känns bökigt att få iväg den ngn annanstans.

6 Inlägg
Igår 13:24
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Har du haft tur så har du inga krokiga ventiler eller skadade kolvar.
Jag skulle ha;

1. Gått ned med en kamera och försöka se om några ventiler står lite öppna eller om det finns tecken på sammanslag.
2. Om steg 1 ser bra ut - utföra ett leakdowntest, dvs trycksätta en cylinder åt gången.
Hör man då att trycket slinker ut i insuget eller på avgassidan så är det bara att kassera motorn om man måste leja bort arbetet, blir oftast billigare med en begmotor.
En Ecoboost är inget att spara på ändå. smile

Tack för svar! Som jag skrev som svar till annan person i tråden så kan jag inget om bilar = kan inte göra detta själv. Vet du om man kan be verkstaden där bilen står om att kolla på detta? Och vad kan det kosta?

Haha ja Ecoboosten känns inte som drömmotorn. Såg att man i England tom har erkänt fel från Fords sida och gjort goodwill-reparationer. Det är definitivt första och sista Forden för oss..
Senast redigerat av Alexanderve (Igår 13:24)

6 396 Inlägg
Igår 13:43
Varför inte pröva själv! Men jag kan ju förstå om du inte har plats att mecka.

7 618 Inlägg
Igår 13:45
Råkade själv ut för ungefär samma sak för ett antal år sedan.
Februari och svinkallt och bilen stod ute.
När jag vred om startnyckeln kom först en smäll.
Sedan "knastrade" det bara i startmotorn, som inte orkade dra runt motorn.
Försökte med dragskaft och hylsa på vevaxelns skruv dra runt motorn.
Gick att dra 1/4 till 1/8-dels varv fram och tillbaka.
Drog slutsatsen att kamremmen var boven i dramat.
In med bilen i garaget och ur med motorn.
Mycket riktigt - kamremmen var tandlös vid vevaxelns remhjul.
Lyfte på toppen och vevaxeln gick att rotera.
Ytterst små märken i kolvarna.
Plockade ur ventilerna och rullade dom på en glasskiva och konstaterade att dom var krokiga.
Inte så mycket, men dom var krokiga.
Kollade ventilstyrningarna och kunde inte finna att de var skadade.
Körde in till stan och auktoriserade märkesverkstaden för att beställa delar.
Av en slump kom verkstadschefen att höra min konversation med reservdelskillen.
Verkstadschefen frågade hur gammal bilen var och hur långt den var körd samt om jag hade helförsäkring.
5 år, 7.000 mil och helförsäkring hos Folksam, sa jag.
Verkstadschefen ringde till försäkringsbolagets skadeinspektör.
Nästan innan jag var hemma kom maskinskadeinspektören.
Han konstaterade att skadan var ersättningsbar och gav mig budet att försäkringsbolaget stod för delarna och jag gjorde arbetet.
Fria delar och ingen självrisk.
De bidde nya kolvar med ringar och lite annat "på köpet".

Att det inte blev större skador på motorn kan jag nog tacka kylan och det svaga batteriet för.

Hoppas du har samma tur och har möjlighet att lyfta toppen och kolla att det bara är ventilerna som kroknat när de hindrade kolvarna att vända.

6 679 Inlägg
Igår 14:49
När är bilen registrerad?

De/Dem

6 Inlägg
Igår 18:08
Trådstartare
jaka54 skrev:
Varför inte pröva själv! Men jag kan ju förstå om du inte har plats att mecka.

Alltså jag är verkligen helt okunnig om bilar och känner att det här kanske inte är det första jag vågar göra.. Men men snart är det väl dags att lära sig om man väljer att köpa lite halvdana beg bilar..

6 Inlägg
Igår 18:09
Trådstartare
torsen skrev:
Råkade själv ut för ungefär samma sak för ett antal år sedan.
Februari och svinkallt och bilen stod ute.
När jag vred om startnyckeln kom först en smäll.
Sedan "knastrade" det bara i startmotorn, som inte orkade dra runt motorn.
Försökte med dragskaft och hylsa på vevaxelns skruv dra runt motorn.
Gick att dra 1/4 till 1/8-dels varv fram och tillbaka.
Drog slutsatsen att kamremmen var boven i dramat.
In med bilen i garaget och ur med motorn.
Mycket riktigt - kamremmen var tandlös vid vevaxelns remhjul.
Lyfte på toppen och vevaxeln gick att rotera.
Ytterst små märken i kolvarna.
Plockade ur ventilerna och rullade dom på en glasskiva och konstaterade att dom var krokiga.
Inte så mycket, men dom var krokiga.
Kollade ventilstyrningarna och kunde inte finna att de var skadade.
Körde in till stan och auktoriserade märkesverkstaden för att beställa delar.
Av en slump kom verkstadschefen att höra min konversation med reservdelskillen.
Verkstadschefen frågade hur gammal bilen var och hur långt den var körd samt om jag hade helförsäkring.
5 år, 7.000 mil och helförsäkring hos Folksam, sa jag.
Verkstadschefen ringde till försäkringsbolagets skadeinspektör.
Nästan innan jag var hemma kom maskinskadeinspektören.
Han konstaterade att skadan var ersättningsbar och gav mig budet att försäkringsbolaget stod för delarna och jag gjorde arbetet.
Fria delar och ingen självrisk.
De bidde nya kolvar med ringar och lite annat "på köpet".

Att det inte blev större skador på motorn kan jag nog tacka kylan och det svaga batteriet för.

Hoppas du har samma tur och har möjlighet att lyfta toppen och kolla att det bara är ventilerna som kroknat när de hindrade kolvarna att vända.

Låter ju som riktig jackpot! Kan tänka mig att försäkringsbolaget var nöjda med den lösningen också smile

6 Inlägg
Igår 18:11
Trådstartare
xXSammy skrev:
När är bilen registrerad?

Typ 25 maj 2015. Alltså ganska exakt 10 år sedan och det var i år jag tänkte byta remmen eftersom bilen enligt fråga vid senaste service har 24k mil/10 år som gräns för byte av kamrem.

Sök