torsen skrev:
Råkade själv ut för ungefär samma sak för ett antal år sedan.
Februari och svinkallt och bilen stod ute.
När jag vred om startnyckeln kom först en smäll.
Sedan "knastrade" det bara i startmotorn, som inte orkade dra runt motorn.
Försökte med dragskaft och hylsa på vevaxelns skruv dra runt motorn.
Gick att dra 1/4 till 1/8-dels varv fram och tillbaka.
Drog slutsatsen att kamremmen var boven i dramat.
In med bilen i garaget och ur med motorn.
Mycket riktigt - kamremmen var tandlös vid vevaxelns remhjul.
Lyfte på toppen och vevaxeln gick att rotera.
Ytterst små märken i kolvarna.
Plockade ur ventilerna och rullade dom på en glasskiva och konstaterade att dom var krokiga.
Inte så mycket, men dom var krokiga.
Kollade ventilstyrningarna och kunde inte finna att de var skadade.
Körde in till stan och auktoriserade märkesverkstaden för att beställa delar.
Av en slump kom verkstadschefen att höra min konversation med reservdelskillen.
Verkstadschefen frågade hur gammal bilen var och hur långt den var körd samt om jag hade helförsäkring.
5 år, 7.000 mil och helförsäkring hos Folksam, sa jag.
Verkstadschefen ringde till försäkringsbolagets skadeinspektör.
Nästan innan jag var hemma kom maskinskadeinspektören.
Han konstaterade att skadan var ersättningsbar och gav mig budet att försäkringsbolaget stod för delarna och jag gjorde arbetet.
Fria delar och ingen självrisk.
De bidde nya kolvar med ringar och lite annat "på köpet".
Att det inte blev större skador på motorn kan jag nog tacka kylan och det svaga batteriet för.
Hoppas du har samma tur och har möjlighet att lyfta toppen och kolla att det bara är ventilerna som kroknat när de hindrade kolvarna att vända.