2312
Sök

Motortvätt vid tändstift och kamrem

10 Inlägg
tisdag 22:23
Trådstartare
Hej.
Jag ska försöka lista ut var olja på motortopp och vid kamrem kommer ifrån. Runt de två tändstiften till vänster är en del olja nere i ojämnheter. Hur mycket vågar man tvätta här? Tätningar i kontakter, men hur tåliga?
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-d34d8dc7fb7f612a0fa733dc36244f4a.jpg

Om det är läckage så kanske man trycker in vatten istället.
Olja vid kugghjul. Kan man spola av här och vilka medel kan användas?

Sen har kabelskydden spruckit o ramlat av. Viktigt att sätta dit något nytt?

Från Finland
391 Inlägg
Igår 07:02
Ser ut som nån volvo motor? Vanliga ställen olja kan läcka på toppen är ur slangen för vevhusventilationen. Själv har det läckt genom packningen till oljekorken, den behöver bytas med jämna mellanrum, åtminstone på min modell.
Senast redigerat av DennisCA (Igår 07:02)

Professionell nybilshatare

10 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
DennisCA skrev:
Ser ut som nån volvo motor? Vanliga ställen olja kan läcka på toppen är ur slangen för vevhusventilationen. Själv har det läckt genom packningen till oljekorken, den behöver bytas med jämna mellanrum, åtminstone på min modell.

Jo, en V50 -05. Ska det inte gå mest gaser i slangen? Om inte övertryck? Ganska mycket olja som blivit pölar på toppen.
Kork=oljelock? ?

2 338 Inlägg
för 1 timme sedan
Tremere skrev:
DennisCA skrev:

Jo, en V50 -05. Ska det inte gå mest gaser i slangen? Om inte övertryck? Ganska mycket olja som blivit pölar på toppen.
Kork=oljelock? ?

Det är ju en konstant oljedimma i vevhusventilationen, så det är inget konstigt att det fuktar olja där om nån av packningarna börjar bli dålig t ex.

10 Inlägg
för 52 minuter sedan
Trådstartare
Det skulle då va slangen vid verktyget? Den går lätt att dra av och olja på tappen, men har ingen packning. Får man byta hela slangen då?
Det är mindre olja mot den delen av motorn, nästa inget i groparna runt den. Det mesta är nedanför tändstiften o oljelock. Fast inte mycket runt själva oljelocket.
Sen är där på skyddet över kamrem. Om packboxar där är dåliga, skulle det kunna skvätta upp så mycket?

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237037/237037-29997009a034f84aefdaf182efebcc8b.jpg

10 Inlägg
för 14 minuter sedan
Trådstartare
Och för att underlätta felsökning, vågar man ta avfettning och spola av? Eller gäller tops och pincett?
Senast redigerat av Tremere (för 13 minuter sedan)

Sök