3148
Sök

Volvo 945 B230FK Oljeläckage

4 Inlägg
måndag 22:31
Trådstartare
Hej, igår när jag skulle backa ut bilen ur garaget så tog det i underredet men inte tänkte jag på det eftersom bilen inte är så låg. Jag tog dumt nog sats och så small det till. Efter händelsen började det droppa lite olja därav har det bildats ett oljeläckage. Jag har hissat upp bilen och tittat vid oljetråget men det är helt och pluggen sitter stenhårt så där kan inget läcka inte ? Däremot var det oljigt ovanför tråget satt säga men hade inte tillräckligt med utrymme för att titta vidare utan lär nog använda en billyft. Jag är relativt ny inom motorer därav publicerar jag detta inlägg då jag som sagt inte har någon erfarenhet och har inte en susning om vad jag ska kika på. All hjälp uppskattas och bilder kan såklart ordnas! Tack på förhand?

13 Inlägg
måndag 22:44
Ganska vanligt att oljekylaren läcker på fk. Kolla runt den! sitter på blocket under turbon. Kolla även oljeledningar till och från turbon. Måste ju inte vara smällen som skapade läckaget.

4 Inlägg
måndag 22:49
Trådstartare
Anton_fandriks skrev:
Ganska vanligt att oljekylaren läcker på fk. Kolla runt den! sitter på blocket under turbon. Kolla även oljeledningar till och från turbon. Måste ju inte vara smällen som skapade läckaget.

Den har läckt innan också, någon droppe per minut men efter smällen igår så har det börjat läcka ännu mer enligt mig då. Ska ta upp den på bil lyft imorgon och kika undertill samt följa med slangar och sånt för att förhoppningsvis få fixat på det. Motorn och allt annat går hur fint som helst. Undra om man kanske ska passa på att tömma oljan som finns kvar och byta oljefilter samt hälla i ny olja men det känns nästan meningslös om det ändå läcker ur sen hmm

13 Inlägg
måndag 22:52
Druvaan skrev:
Anton_fandriks skrev:

Den har läckt innan också, någon droppe per minut men efter smällen igår så har det börjat läcka ännu mer enligt mig då. Ska ta upp den på bil lyft imorgon och kika undertill samt följa med slangar och sånt för att förhoppningsvis få fixat på det. Motorn och allt annat går hur fint som helst. Undra om man kanske ska passa på att tömma oljan som finns kvar och byta oljefilter samt hälla i ny olja men det känns nästan meningslös om det ändå läcker ur sen hmm

Du lär nog hitta felet! Laga felet sen gör du oljebyte?? Se bara till att du alltid har olja i motorn om den läcker!

4 Inlägg
måndag 22:54
Trådstartare
Ja det ska jag hålla koll på, vad nära igår på att något skulle gå tokigt. Hade liksom 1-2 mm igår med olja kvar på oljestickan så är rätt petig nu. Men ska leta efter felet imorgon och så återkommer jag här och skriver vad vi kommit fram till samt om vi hittat något! Tack för hälpen smile

6 397 Inlägg
tisdag 17:16
Bilen måste vara väldigt låg om oljetråget eller något annat under motorn tar i när du backar ut ur ett garage?"

4 Inlägg
Igår 11:47
Trådstartare
jaka54 skrev:
Bilen måste vara väldigt låg om oljetråget eller något annat under motorn tar i när du backar ut ur ett garage?"

Har kikat under nu och det var underredet som tog i. Själva bilen är ganska hög bara att mitt garage har en väldigt hög kant vilket jag inte tänkte på. Oljetråget var helt men det såg ut som att en packning saknades mellan oljetråget och pluggen. Ska byta oljefiltret ifall att och tömma ur den oljan som finns kvar och hälla i ny olja för att se om det blir någon skillnad. Är iallafall motorolja som läcker för det försvinner lite på oljestickan med jämna mellanrum.

Sök