3141
Sök

Kopplingsstrul lupo 3l

216 Inlägg
Igår 09:55
Trådstartare
Min lilla lupo är sjuk.
Den har rullat 17000 i min ägo utan problem men nu börjar den dumma sig.
Börjat hoppa när jag kör från stillastående.
Alltså det sliter upp kopplingen känna det som.
Förra helgen ville den inte lägga i växel alls men efter jag dragit lite i växelarmen så gav den sig till slut men kändes som den slirade igång o efter ett tag går den som vanligt igen.
Är det kopplingscylindern som jag gissar eller vad händer?

1 772 Inlägg
för 18 timmar sedan
Hmm, ja har du en hydralstyrd koppling, så ligger det för att din huvudcylinder eller slavcylinder börjar ge upp. Kolla så du har bromsvätska fullt upp. Titta efter läckage, antingen vid cylindern vid kopplingspedalen(ta bort gummit) eller mellan motor o låda där slavcylindern sitter monterad normalt. Nu har ja ingen koll på Lupo, men nånstans kommer det förmodligen ut bromsvätska, som används till kopplingen om den e´hydralisk.  Fyll på o trampa- rinner det mellan motor/låda- grattis. Du får ta bort lådan, byta slavcylinder o helst koppling oxå. 15k på verkstad gissar ja på. Men felsök o återkom.
mvh/Husse

5 791 Inlägg
för 10 timmar sedan
Minns jag rätt så har Lupo 3L "automatlåda"/"robotlåda", en vanlig manuell låda som både sköter koppling och växling med hjälp av ett styrdon och ställmotorer.
Såvida någon inte har byggt om den till vanlig manuell.

Har själv ingen direkt erfarenhet av dessa automatväxlade manuella lådorna.

Men om det är "robotlådan" så gissar jag på fel på kopplingen eller hydrauliken till kopplingen som strular som husseman är inne på.
Om du kollar under växellådan, syns det något bromsvätskeläckage?

Kan ju även vara ställmotorerna som strular, Lupo är gamla bilar.

216 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Yes sitter endast en cylinder till kopplingen.
Den styrsystem av "roboten" .
Tycker inte jag kan se några läckage alls.
Hört att om kopplingen är sliten så blir den trögare att koppla o då orkar inte cylindern koppla.
MEN nu funkar den oftast men ibland lite oftare på senare tid har den strulat.
Aldrig gjort som här om dagen då den vägrade lägga i nån växel utan mer att den släpper upp kopplingen i en väldig fart så man får "kärringstopp" nästan.
Gissar själv på något strul med just själva kopplingscylindern som börjar ge upp.
Nåt inre läckage eller elektroniken som sitter i cylindern som inte känner av var kopplingen befinner sig.
En cylinder är dyr så inget man köper i onödan.
Jag mekar själv så den biten är inga problem.

Sök