3160
Sök

V70N -01 Växellådsbekymmer.

43 Inlägg
måndag 14:56
Trådstartare
#1
Tjena, hoppas ni är redo för en liten läsning.
Jag köpte denna V70N Automat i sök efter en V70 som verkligen växlade bra och inte hade några problem.
Efter ett gäng så hittade jag denna bil och den växlade verkligen perfekt, inga konstigheter alls. Körde den ca. 4h hem utan några konstigheter, man kunde inte ens framhäva en ryckig nedväxling även om man totalt överraskade bilen, allt var guld och gröna skogar. Och såhär fortsatte det vara i ungefär ett halvår. Sen började det bråka lite. En period i början var de rätt våldsamt, så pass att när den var nystartad så kunde den verkligen banka i växlar när ända fram tills den blev varma då det blev skönare men samtidigt inte "godkänt". Utan att jag reflekterade någon särskilt över det så kunde även antispin och abs lampa blinka till stundvis för att direkt försvinna och inte lämna felkod.

Problemet handlar mest om att den stundvis växlar oförutsägbart oskönt, det är inte kopplat till specifika växlar utan det kan uppkomma lite varsomhelst och närsomhelst.

Efter långt stillastående p.g.a. firmabil så tog jag den i bruk igen och strax därefter havererade ABS-boxen, som skickades in om blev omlöddad. Fungerade perfekt och bilen blev mycket mjukare men dessa oförutsägbara växlingarna kunde fortfarande förekomma, dock väldigt mycket mjukare, men dock.

Fungerade ett tag tills abs-givare HB gick sönder och det är här det blir intressant.
Det började med att abs började aktivera vid varje inbromsning, lät nästan som att det skrapade i bromsarna. Pressade man detta tillräckligt hårt så tändes ABS och Antispin lamporna och gav felkod. Men så fort dessa lamporna tändes så börjar bilen att växla som en dröm igen, precis om den var från början, som att den precis rullade ut från fabriken. Detta testade jag flera gånger genom att nolla koden, växellådan börja bråka, pressa tills felkoden kom tillbaka, och lådan blev som en dröm igen. Testades under väldigt lång tid och flertalet gånger, utan misslyckande.

Nu är denne abs-givare bytt och bilen går som dröm 95% av tiden, kan fortfarande få sina utbrott o bli kass en liten sträcka för att sedan ordna upp sig igen. Har även ett problem som endast uppkommer i scenariot när man t.ex. kör bort till macken och tankar då bilen bara är avstängd en kort stund, sen sätter man sig i bilen igen och svänger fullt åt vänster eller höger och kör ut, då i första växlingen är det precis nästan som att antispin drar igång, blir lixom ett "hugg" där den bromsar in all kraft precis som att den tror att det är halt, fast inga lampor blinkar. Detta gör den varje gång man går igenom detta scenario, men bara en gång sen försvinner det.

Jag får känslan av att det inte är lådan som är kass utan att det kanske mer handlar om en styrning. Skulle det vara möjligt att det är fler ABS givare som skickar lite tråkiga signaler ibland så att lådan tappar fattningen? Är det lönt att byta alla abs-givare samt kransarna fram?

(Oljan i lådan har jag kollat och nivån är bra!)

Vill gärna höra alla teorier och alla resonemang för detta har gjort mig galen i något år nu.
Tack på förhand!

V70Lyxkryssare

136 Inlägg
måndag 20:33
#2
När är oljan bytt i lådan senast?
Den skall bytas var 6000:e mil och har den gått 15-20 000 mil på samma olja så är den vatten vid det här laget och då fungerar den varken som hydraulvätska eller smörjmedel längre och ett lådras står för dörren om den inte byts.
Byt oljan till att börja med är mitt tips.

* Voff voff *
10 909 Inlägg
tisdag 08:48
#3
Låter ju helt klart som att lådan tappar hastighetssignalen (som den ju tar från ABS-givarna).

Ger inte felkoderna någon ledtråd? Har du STC eller DSTC? Har du DSTC är ju rattvinkelgivaren en möjlig bov, den brukar inte sällan ge upp och när den gör det brukar den ogilla när man startar med fullt rattutslag bla.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

43 Inlägg
tisdag 14:45
Trådstartare
#4
Koster skrev:
När är oljan bytt i lådan senast?
Den skall bytas var 6000:e mil och har den gått 15-20 000 mil på samma olja så är den vatten vid det här laget och då fungerar den varken som hydraulvätska eller smörjmedel längre och ett lådras står för dörren om den inte byts.
Byt oljan till att börja med är mitt tips.

Har hört lite blandade åsikter om detta när det är så gammal bil.
Eftersom det inte fanns något serviceintervall på dessa så vet man inte när folk har gjort det, om det ens är gjort någon gång. Har då fått höra att om det visar sig att den aldrig är bytt och man byter den så kan man gå miste om egenskaper oljan har fått under åren, egenskaper från tätningar osv. Och om man nu byter den går man miste om detta och tätningar kan inte längre hålla tätt, och slutresultatet blir sen ännu värre. Detta har jag hört från många olika håll bl.a. från Bilia, så detta är vad som har avskräckt mig från att våga prova.

V70Lyxkryssare

43 Inlägg
tisdag 14:52
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
Låter ju helt klart som att lådan tappar hastighetssignalen (som den ju tar från ABS-givarna).

Ger inte felkoderna någon ledtråd?

Först fick jag ju felkoder på boxen (Kommunikation osv.), nu senast hade jag bara felkod på "Hjulsensor HB, felaktik signal, Permanent." men den försvann när jag bytte ut givaren, dock blev lådan mycket trevligare efter detta byte. Vilket leder min misstanke att givaren kanske kan skicka en delvis felaktig signal till boxen utan att det blir en felkod av det, med tanke på att den var besvärlig innan jag bytet och det har ju inte funnits någon felkod fram tills då den fullständigt gav upp.

Undrar bara egentligen ifall det är en möjlighet, för det är den känslan som jag får åtminstone.

Brådhis skrev:
Har du STC eller DSTC? Har du DSTC är ju rattvinkelgivaren en möjlig bov, den brukar inte sällan ge upp och när den gör det brukar den ogilla när man startar med fullt rattutslag bla.

Vet ej vart man kollar detta, om det bara är vad som står på knappen inne i bilen så står där endast STC, men det kanske finns någon annanstans det kan läsas av?

V70Lyxkryssare

Reservdelsnisse
198 Inlägg
tisdag 16:15
#6
Vanligt att abs kransarna spricker på dessa, kanske de är rostiga och skickar dåliga signaler ibland?


6 397 Inlägg
tisdag 17:24
#7
Hur kan gammal olja var bättre än ny!??? -Kan omöjligen stämma!


* Voff voff *
10 909 Inlägg
Igår 09:08
#8
Bauten skrev:
Koster skrev:
När är oljan bytt i lådan senast?
Den skall bytas var 6000:e mil och har den gått 15-20 000 mil på samma olja så är den vatten vid det här laget och då fungerar den varken som hydraulvätska eller smörjmedel längre och ett lådras står för dörren om den inte byts.
Byt oljan till att börja med är mitt tips.

Har hört lite blandade åsikter om detta när det är så gammal bil.
Eftersom det inte fanns något serviceintervall på dessa så vet man inte när folk har gjort det, om det ens är gjort någon gång. Har då fått höra att om det visar sig att den aldrig är bytt och man byter den så kan man gå miste om egenskaper oljan har fått under åren, egenskaper från tätningar osv. Och om man nu byter den går man miste om detta och tätningar kan inte längre hålla tätt, och slutresultatet blir sen ännu värre. Detta har jag hört från många olika håll bl.a. från Bilia, så detta är vad som har avskräckt mig från att våga prova.

Hade du resonerat likadant om man sagt det om motorns olja? All olja slits över tid och tappar(!) egenskaper... Det finns ingen olja som får nya egenskaper annat än negativa när den slits.

Det stora problemet är att folk inte byter oljan i lådan innan den börjat bete sig illa, med resultatet att man sedan skyller på bytet när det inte blev bättre eller hastigt sämre.

Med det sagt, jag tror fortsatt inte att det är oljan som är ditt problem här. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 909 Inlägg
Igår 09:10
#9
Bauten skrev:
Brådhis skrev:
Låter ju helt klart som att lådan tappar hastighetssignalen (som den ju tar från ABS-givarna).

Ger inte felkoderna någon ledtråd?

Först fick jag ju felkoder på boxen (Kommunikation osv.), nu senast hade jag bara felkod på "Hjulsensor HB, felaktik signal, Permanent." men den försvann när jag bytte ut givaren, dock blev lådan mycket trevligare efter detta byte. Vilket leder min misstanke att givaren kanske kan skicka en delvis felaktig signal till boxen utan att det blir en felkod av det, med tanke på att den var besvärlig innan jag bytet och det har ju inte funnits någon felkod fram tills då den fullständigt gav upp.

Undrar bara egentligen ifall det är en möjlighet, för det är den känslan som jag får åtminstone.

Brådhis skrev:
Har du STC eller DSTC? Har du DSTC är ju rattvinkelgivaren en möjlig bov, den brukar inte sällan ge upp och när den gör det brukar den ogilla när man startar med fullt rattutslag bla.

Vet ej vart man kollar detta, om det bara är vad som står på knappen inne i bilen så står där endast STC, men det kanske finns någon annanstans det kan läsas av?

Om det blev bättre men inte bra så är du ju något på spåren. Granska givare, kablage och framförallt ABS-kransarna runtom skulle jag säga är rätt väg att gå.

Står det STC så har du bara STC så då kan du bortse från det jag skrev om rattvinkelgivaren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 622 Inlägg
Igår 13:10
#10
jaka54 skrev:
Hur kan gammal olja var bättre än ny!??? -Kan omöjligen stämma!

Förr i tiden, då t ex TorqueFlite och BorgWarner hade hydrauliska ventilhus, var det relativt noga med att byta både olja och oljefilter vid vissa intervall.
Bytesintervallet på TorqueFlite rekommenderades 4.800 mil.
Annars kunde ventilhuset bli igensatt av resterna från bandbromsar och lamellkopplingar.
Dagens moderna automatväxellådor, med elektronisk styrning, tror jag inte är lika känsliga för förorenad hydraulolja.
Enda undantaget är terräng-/offroadbilar som körs sakta i krävande passager, där kan man byta oljan för säkerhets skull, speciellt om man misstänker att vadningsdjupet överskridits.

43 Inlägg
Igår 13:11
Trådstartare
#11
Bmsone skrev:
Vanligt att abs kransarna spricker på dessa, kanske de är rostiga och skickar dåliga signaler ibland?

Ska kika på kransarna till helgen tänkte jag!

V70Lyxkryssare

43 Inlägg
Igår 13:12
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Hur kan gammal olja var bättre än ny!??? -Kan omöjligen stämma!

Nä jag håller helt klar med dig, jag tycker också det skulle bli bättre men ny fräsch olja men eftersom jag hört detta på många olika håll så är det lite avskräckande.

V70Lyxkryssare

43 Inlägg
Igår 13:18
Trådstartare
#13
Brådhis skrev:
Bauten skrev:
Koster skrev:
När är oljan bytt i lådan senast?
Den skall bytas var 6000:e mil och har den gått 15-20 000 mil på samma olja så är den vatten vid det här laget och då fungerar den varken som hydraulvätska eller smörjmedel längre och ett lådras står för dörren om den inte byts.
Byt oljan till att börja med är mitt tips.

Har hört lite blandade åsikter om detta när det är så gammal bil.
Eftersom det inte fanns något serviceintervall på dessa så vet man inte när folk har gjort det, om det ens är gjort någon gång. Har då fått höra att om det visar sig att den aldrig är bytt och man byter den så kan man gå miste om egenskaper oljan har fått under åren, egenskaper från tätningar osv. Och om man nu byter den går man miste om detta och tätningar kan inte längre hålla tätt, och slutresultatet blir sen ännu värre. Detta har jag hört från många olika håll bl.a. från Bilia, så detta är vad som har avskräckt mig från att våga prova.

Hade du resonerat likadant om man sagt det om motorns olja? All olja slits över tid och tappar(!) egenskaper... Det finns ingen olja som får nya egenskaper annat än negativa när den slits.

Det stora problemet är att folk inte byter oljan i lådan innan den börjat bete sig illa, med resultatet att man sedan skyller på bytet när det inte blev bättre eller hastigt sämre.

Med det sagt, jag tror fortsatt inte att det är oljan som är ditt problem här. smile

Nä jag resonerar likadant som du och @jaka54, men eftersom jag fått dessa svaren väldigt regelbundet från respektabla källor, samt att volvo inte hade någon serviceintervall när det gällde dessa lådorna (iallfall när det gällde privata bilar, blåljus o taxi hade serviceintervall), även att man får höra att om det blir sämre kan man inte gå tillbaka igen så blir man lite eftertänksam, speciellt när man är ute efter att få den o gå bättre så vågar man inte riktigt längre ta steget o byta den.

Det är ju absolut möjligt att folk som påstår detta har helt fel, de vet jag inte. Men vågar inte riktigt ta risken. If that makes sense.

V70Lyxkryssare

43 Inlägg
Igår 13:23
Trådstartare
#14
Brådhis skrev:
Om det blev bättre men inte bra så är du ju något på spåren. Granska givare, kablage och framförallt ABS-kransarna runtom skulle jag säga är rätt väg att gå.

Ja precis, känner det också. En omfattande service på ABS-prylar nu när ändå boxen är renoverad är ju egentligen bara på sin plats!

Brådhis skrev:
Står det STC så har du bara STC så då kan du bortse från det jag skrev om rattvinkelgivaren.

Okej tack!

V70Lyxkryssare

1 772 Inlägg
för 21 timmar sedan
#15
Hmm- ny olja är normalt sett alltid bättre i allt, utom i automatlådor som gått 20-30k med samma olja/smörja/gegga/friktionsmaterial sedan de va nya. Att byta med typ 6k intervaller funkar ofta perfekt. Men att skölja en låda, som aldrig fått ny olja på 20-30k mil är ett vågspel. Kan funka ok om man har tur- men kan sluta i haveri likaväl. I den gamla oljan finns ofta massor av det friktionsmaterial som slitits bort från lamellerna under alla år. Att byta oljan, kan göra att när lamellerna är nästan slut, o nya oljan inte innehåller nåt som ger friktion längre, så blir det problem. Lådan kommer inte att kunna driva lamellpaketen- eftersom det saknas friktion. Ganska logiskt om man tänker efter. Att serva en låda efter så lång tid- blir därför en chansning. Men i detta fall skulle jag nog jaga fel på ABS systemet.

mvh/Husse

Fri fart för ett fritt folk!
14 590 Inlägg
för 20 timmar sedan
#16
problemet med ny olja i en som gått för länge med gammal olja är att det släpper en massa bös..  det gäller både motor och låda.. detta kan leda till att filter och ventilhus och dyligt strular mer än innan bytet..   så klart är det underhållet som är problemet inte ny olja.   men sen när volvo fuckar upp och sätter filtret så det inte är bytbart gör ju inte saken bättre.

Kör fort så hinner inget hända...

1 772 Inlägg
för 20 timmar sedan
#17
Hmm, du kan inte jämföra motorolja som får utstå enorma påfrestningar vad gäller temperatur, kallstarter, läckande ringar där blandning med bränsle sker osv. En olja i en automatlåda lever i sin egen trygga miljö. Att oljan bryts ner med tiden är ju en sak. Men en motorolja lever ett tufft liv. Och måste bytas, annars blir det haveri förr eller senare. Vet man att oljan gått för länge är en motorskölj att rekommendera, o gärna ta ner tråget o fixa silen till pumpen. En automatlåda o dess olja är inte i närheten av det en motorolja utsätts för.
Medans en aut. kan gå 40k mil utan oljebyte, så fixar inte en motor mer än max en tiondel av detta. Ok-kanske en B20 kan gå längre, men en normal motor måste få ny olja tidigare.
Om man gör en oljesköjning på en automatlåda som funkar perfekt- o den lägger av direkt efter- så har man inte löst ett "problem" , man har skapat ett. 2 fel blir aldrig ett rätt.
mvh/Husse

* Voff voff *
10 909 Inlägg
för 9 timmar sedan
#18
husseman skrev:
Hmm, du kan inte jämföra motorolja som får utstå enorma påfrestningar vad gäller temperatur, kallstarter, läckande ringar där blandning med bränsle sker osv. En olja i en automatlåda lever i sin egen trygga miljö. Att oljan bryts ner med tiden är ju en sak. Men en motorolja lever ett tufft liv. Och måste bytas, annars blir det haveri förr eller senare. Vet man att oljan gått för länge är en motorskölj att rekommendera, o gärna ta ner tråget o fixa silen till pumpen. En automatlåda o dess olja är inte i närheten av det en motorolja utsätts för.
Medans en aut. kan gå 40k mil utan oljebyte, så fixar inte en motor mer än max en tiondel av detta. Ok-kanske en B20 kan gå längre, men en normal motor måste få ny olja tidigare.
Om man gör en oljesköjning på en automatlåda som funkar perfekt- o den lägger av direkt efter- så har man inte löst ett "problem" , man har skapat ett. 2 fel blir aldrig ett rätt.
mvh/Husse

All olja slits när den utför sitt jobb. Det är ett faktum som du dessutom medger själv. Jag jämförde inte med motoroljan och dess egenskaper, jag jämförde resonemanget att det skulle vara bättre att köra på en gammal sliten olja. Det är det aldrig.

Jag har sköljt lådan på många av dom bilar med automat som jag haft. Inte sällan bilar som gått 20-25000 mil utan oljebyten. Har det blivit någon skillnad? Oftast inte! Har lådorna blivit sämre? Inte en enda gång!

Att lådorna skulle behöva(!) "friktionsmaterial" som lossnat och som flyter runt i oljan tror jag tyvärr inte en sekund på. Friktionsmaterialet lär ju snarare då sätta igen ventiler och slita på oljepumpen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök