3144
Sök

Går snålt efter trimning.

216 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#41
Mätte igen och min mätare missade en siffra så 2690 ohm så stämmer ju.
Kan en tempgivare ändå vara kass/dålig även om mätvärden stämmer?


216 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#42
Skulle det spela nån roll om kablarna till tempgivaren skulle vara felkopplade?
Jag har skarvat in kabelhärvan en gång i tiden så därför.
Den ena kablen går till brönsleboxen och den andra till töndboxen.
Är det samma signal på båda stiften eller det skiljer?


143 Inlägg
11 maj
#43
turboblondie skrev:
Skulle det spela nån roll om kablarna till tempgivaren skulle vara felkopplade?
Jag har skarvat in kabelhärvan en gång i tiden så därför.
Den ena kablen går till brönsleboxen och den andra till töndboxen.
Är det samma signal på båda stiften eller det skiljer?

I tråden på 7/900 klubbens forum så säger dom iaf att det ska va samma resistansvärde till både bränsle å tändning.

216 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#44
Okej.
Jag kollat med förstoringsglas och kan inte se någon märkning eller siffra på givaren som säger vad det ska sitta så borde inte spela nån roll


216 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#45
Men då borde man kunna utesluta tempgivaren.
Dock kan jag dubbelkolla att sladdarna går till rätt plint i boxarna.
Vad har då mer med blandningen att göra?
Nästa del att mäta upp och utesluta.
Testade koppla förbi turbo/intercooler för ev tjuvluft.
Ingen skillnad.
Kan man mäta lambda?
Hur och vilka värde på vilka sladdar?


Diagnostekniker
2 989 Inlägg
11 maj
#46
Givaren är bara en termistor, spelar ingen roll om du växlar på kablarna.
Skulle eventuellt kunna vara intressant att veta vad du har för spänning på dessa kablar inne vid styrdonet med givare inkopplad och tändning på.

Utan att veta värdet på motståndet inne i styrdonet så gissar jag på att du bör ligga runt 3.0-3.4v vid +20°, och närmare 1.0-1.4v vid 80°.

Up the RA

216 Inlägg
11 maj
Trådstartare
#47
Detta funkar även med motorn igång?
Tänkte så man kan ha koll på olika temperaturer.


Diagnostekniker
2 989 Inlägg
11 maj
#48
Ja, du får bakstifta kontaktstycket bara.
Synålar funkar bra om man inte har något annat.
Senast redigerat av Jesper328 (11 maj )

Up the RA

216 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#49
Okej då kör jag en test i helgen.
Jag mäter både bränsle och tändboxen.


216 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#50
Mätte vid bränsleboxen med tändning på och nu är det väl 10 grader typ ute och får 11.55 volt .
Låter inte som dom värdena du skrev


216 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#51
Efter 5 min på tomgång är den uppe på 13.2 volt


216 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#52
Den pendlar lite på tomgång.
Och afr pendlar mellan 13.9-15.5


216 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#54
Testat den en runda nu och nu känns den ganska normal att köra.
Afr pendlar mellan 13-15 vid normal körning och vid ladd ligger den runt 12 men ibland vid snabb växling känns den inte som den hänger med och dippar på 17 i afr.
Stiften ser ut som på bilden så borde vara hyfsat eller??
Sen tomgången vandrar lite och det gillar jag inte.
Vad tror ni?



Sök