3164
Sök

Extraljus placering

onsdag 23:15
Trådstartare
Hej!
Jag har en Volvo v70 -99 som jag har monterat extraljus på. Jag har då monterat 5st runda biltema extraljus där regplåten ska sitta så extraljusen sitter i höjd med kofångaren kan man säga. Nu till min fråga, extraljusen täcker en liten del av original halvljusets ljuskägla, är det lagligt och går det isåfall genom besiktningen? Om inte, skulle det då funka att sätta balken dem sitter fast på upponer eller finns det någon lag eller regel som säger hur lågt man får montera extraljus? Mvh Oliver

7 623 Inlägg
Igår 11:39
Inte säker på hur det är nu, men förr fick ingen bilbelysning vara monterad lägre än 30 cm över mark.

3 581 Inlägg
för 18 timmar sedan
Är dom inte lägre än orginal dimljus skulle vara måste det kvitta.

Sen anmärkning på för lågt monterade extraljus vete katten. Många sätter ju LEDramper bakom grillen, ofta under stötfångaren.

Lyser väl sämre på vägen, men dom är ju extra bara.

7 459 Inlägg
för 17 timmar sedan
Mossan1 skrev:
Är dom inte lägre än orginal dimljus skulle vara måste det kvitta.

Sen anmärkning på för lågt monterade extraljus vete katten. Många sätter ju LEDramper bakom grillen, ofta under stötfångaren.

Lyser väl sämre på vägen, men dom är ju extra bara.

har själv ledramper i grillen UNDER kofångaren, lyser inget vidare där nere,, men använder dem bara under snöfria tider,  tror du kan ha extraljus var du vill bara det ej påverkar halvljusbilden,

Sök