fredag 22:54
Trådstartare
Hej,
Första inlägget här! Tack till alla som delar kunskap på detta och andra forum ? det har hjälpt mig mycket.
Problem: Jag har en VW Touran 1.6 FSI motorkod BAG (2003, ca 25 000 mil). Motorlampan lyste redan efter en dag (NOx-sensor, "signal too low"), men bilen gick normalt så jag avvaktade. Efter en månad kom felkod P1340 (kamaxel-/vevaxelgivare, felaktig allokering). Inga symptom, så jag körde vidare. Men en dag efter att kört på rätt hårt för att hinna allt, bilen fick vila 4-5 timmar och när skulle starta den efter lunch hade den ingen kraft, motorn skakade, det puffade i avgasröret, luktade bensin. För mig lät det som att den inte gick på alla cylindrar. En bekant sa att det kan bli typ så när kamaxelgivaren inte fungerar så jag bytte den men utan resultat. När jag startade den en annan gång hördes ett metalliskt skrik vid gas och det ryker mycket. Alla tändstift är svarta. Misstänker att kamkedja, spännare och kugghjul och allt behöver bytas.
Jag hade nyligen bytt filter och olja och behövde då göra nya gängor för oljepluggen. Kan det vara spån från det som ställt till det? Felkoden kom någon vecka innan jag gängade oljetråget.
Fråga: Vilken kamkedjesats rekommenderas med fokus på ekonomi utan att kompromissa bort sig dumt med kvaliteten? Samma tänk för verktyg. Prisvärda kit eller det kanske finns någon som vill sälja begagnade specialverktyg rentav?
Tar tacksamt emot alla tips och trix ni har.
/ Samuel
Senast redigerat av saampo (fredag 23:34)