Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 550 Inlägg
9 mars
Trådstartare
För ett år sedan köpte jag en av mina drömbilar , en Volvo 780 "Bert-Ove" Usa modell , B230FT med Automat (aw71) och Multilink bakaxel , Blanksvart lack med lite skavanker & mörkblå inredning. Sommarbil & Rullande renovering med lätt underhåll var planen , besiktade bilen direkt vid köpet , blev ett par lättfixade anmärkningar , monterade även en dragkrok från Volvo 940 under våren & reggade den, 1200kg släpvikt var tyvärr max Volvo godkände för 780. Blev totalt 15mil körda efter köpet då tyckte kolvbultsutkastaren att det var dags att rensa motorn invändigt & skickade ut kolvbulten i omloppsbana runt jorden. Så bilen blev stående ända till hösten innan den knuffades in i garaget & befriades från skrotmotorn.....
Fortsättning följer med foton & renoveringsbilder , då jag är sjuk så klarar inte kroppen & skallen så långa pass i garaget , max 30min åt gången innan jag behöver vila, så allt tar sin tid & jag lämnar även bort vissa saker. https://www.garaget.org/?car=433450
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 550 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Glömde bort jag påbörjade denna tråd... men nu kommer lite mer info. Bilen har lite små skönhetsfel i lacken som jag planerade fixa innan ett motorhaveri kom emellan... efter jag köpte bilen så bytte jag bränslepump i tanken & besiktade bilen , sen skaffade jag dragkrok från 940 som monterades & reggades , tyvärr fick jag bara 1200kg på dragvikt då karossen inte är godkänd för mer men det duger ju för att flytta nån släpvagn iaf. körde ca 15mil i april/maj 2024 sen bestämde sig motorn för att kasta ut vevstaken från 1ans cylinder (mer om det i senare inlägg) så jag letade rätt på en B230FT av rätt modell vilket inte var helt enkelt att hitta , men tillslut kunde jag glädjas åt en 740 motor som landade hemma på gården, dock behövde motorn renoveras & det tar LÅÅÅÅNG tid när man är sjuk, så än är inte bilen körbar & kommer troligen inte ut denna sommaren heller. Nu lite inledande foton på bil & haveri
Dragmontering:
Undrar vad detta är jag hittade på gatan ?
Lite mer saker i motorrummet.....
Vevstaksutkastaren har gjort sitt jobb klart på 1ans cylinder...
Nya motorn som rivs & renoveras.
Senast redigerat av farbrorbozze (för 7 timmar sedan)