2773
Sök

Aerox VÄGRAR starta

1 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
Hej på er
snälla HJÄLP MIG med tips för att få motorn att starta.
Jag har en aerox 2008 (2 takt, euro 2) som vägrar starta, och denna motor har jag bråkat med i snart ett år till och från. Jag har nu fin blå gnista, jag tycker jag har kompression och den vägrar starta ens på startgas.

Jag tog mig ann denna moped för ca 1 år sedan, hämtade den av en kille som sålde den för en symbolisk summa då den helt plötsligt dött när han var ute och körde, och därefter har han haft den inne på verkstad för felsökning men de kunde inte hitta felet. Han hade inte kunskap eller pengar till att lösa det själv eller med verkstad längre så därav kom jag in i bilden och hämtade hem mopeden.

Det första jag kollade var givetvis kombinationen kompression, gnista, bränsle/luft. Jag gick igenom hela motorn och tyckte kolven såg risig ut (ytliga repor), tändstiftsgängorna i toppen var slitna och jag tyckte veven glappade något. Jag klöv motorn och bytte vevparti, packboxar och ramlager. Monterade så som jag alltid gjort på mina tidigare aeroxar. Jag bytte även nållager och krysskil i samband med detta (krysskilen var i två bitar såg jag när svänghjulet togs bort) Köpte ny kolv och topplock med (Kolv monterad korrekt med pil mot avgasrör självklart, frågan kommer säkert upp). Ingen skillnad alls efter jag bytt detta, motorn vägrar starta.
Reeds är kontrollerade och ser ok ut. Insug är bytt då jag såg att det var en liten spricka.

Jag har gnista men tyckte den hoppade lite runt elektroden på tändstiftet (slår inte på exakt samma ställe varje gång) så jag bytte tändspole, tändkabel och tändhatt (hade liggande från gamla aerox projekt). Jag har mätt mellan pickupen och har då 276 ohm vilket ska vara ok enligt många för just min tändplatta. Över ljus/laddkablarna från tändplattan mäter jag 0,3 ohm. Jag har även en gammal aerox CDI (exakt likadan) jag testat koppla in och jämföra - men inget resultat alls, mopeden vägrar starta eller tända ens på startgas oavsett och trots nya delar.

Jag chansade och tänkte att det kanske var dålig jord, testade dra en kraftig kabel mellan motorblock och ram - och efter detta så tycker jag gnistan slår bättre och jag har en fin blå gnista. Kanske inbillade mig i rent hopp? Har även testat byta tändstift såklart (BR8HS) men ingen skillnad.
Varje gång jag kickar igenom så smäller det en gång i avgasröret, men endast på startgas. Testat spruta in startgas rätt i tändstiftshålet men utan resultat.

Tändningen jag har är en 12-spolig stator/tändplatta euro 2 (5BM02). Jag har kollat tändläget och gnistan kommer precis innan kolven är längst utfälld (strax innan ÖD), vilket ska vara ok enligt Google. Inget tydligt fel vid tändplattan heller, krysskilen är hel och ny, pickupen sitter fast där den ska vara skruvad i fästet.

Lite fakta på saker jag lagt märke till/bra att veta:

- Gnistan på tändstiftet hoppar runt på elektroden, har blivit bättre både när jag testat flytta tändspole till att skruva i en gänga i blocket, och även i sitt vanliga fäste i ramen efter jag drog extra jordkabel - MEN gnistan slår alltså inte på exakt samma ställe på elektroden i stiftet hela tiden (vandrar runt elektroden). Jag tänker att detta inte är normalt - MEN jag har kontrollerat hela tändningen efter fel, och den borde väll ändå starta trots detta? Kanske gå kasst i värsta fall?

- Automatchoken har tidigare ägaren klippt sladdarna på,
Vet ej varför men tror ej detta påverkar så mycket i start med startgas dock. Choken sitter i förgasaren men de två sladdarna är klippta och hänger i luften.

- Upptäckt småskit i vevhuset
Något jag såg vid kontroll i vevhus idag var en liten liten röd packningsbit som var från ihopmonteringen av motorblocken efter vev-bytet. Jag använde lite mycket packningspasta kanske och därav har det pressats in lite grann mot vevhuset. Detta har jag dock skjutit bort med tryckluft.

- Vev går trögt när jag drar åt svänghjul och variatormuttrarna
När jag drar åt svänghjulsmuttern på ena sidan av veven och sedan drar åt variatormuttern på vevens andra sida, så går veven otroligt trögt och är svår att dra runt. DOCK är detta vanligt förekommande vet jag efter vevbyte då jag varit med om det tidigare, och det släpper när motorn startat igen, men jag vill nämna det ändå. Skruvar jag fast variatorn med mindre moment så går veven fint igen. Jag har bra kompression.

* Lista på saker jag bytt ut
- Tändspole (testat 3 olika), tändkabel, tändhatt, tändstift
- CDI boxen
- Vevparti inkl krysskil, nållager, ramlager & packboxar
- topplock inkl de 2 topp-packningarna
- Insug samt två nya packningar ovan/under reeds

Jag stör mig lite grann på gnistan då jag tycker mig veta att den brukar studsa på ett exakt ställe på tändstiftets elektrod när jag kollat detta i tidigare projekt, och nu vandrar den lite. Jag har också fått för mig att det kan vara tjuvluft någonstans, men kan inte komma på vart då jag gått igenom allt jag kan tänka.

Alltså, jag har gnista, jag tycker jag har kompression - men den vägrar starta ens på startgas. Den puffar då och då när jag kickar med startgas, men knappt så det märks. Jag vet inte vad jag ska göra som nästa steg - ALDRIG varit med om detta tidigare när jag gått igenom till synes allt jag kan komma på men jag kommer inte vidare?.

jag kunde aldrig tro att jag skulle lägga såhär mycket tid och energi på en ända maskin utan minsta framgång. Jag har inte superbra koll på tändsystem, men i övrigt tycker jag att jag kan dessa motorer.  :?
Jag är helt mör i huvudet av detta och kan inte fatta vad det mer kan vara  sad - därav reggade jag konto här för att få tips och idéer av er. Vad ska jag testa eller kolla härnäst?
Säkert ett litet fel någonstans som spökar men jag kan inte komma på vad det kan vara.

Tack på förhand, låt oss knäcka nöten ihop

/Fotsulan

251 Inlägg
för 12 timmar sedan
Har du fått ihop blockhalvorna korrekt? Verkar packboxarna till vevhuset hela? Du sa att det var nya, men om dessa skadats kan den bli svårstartad. Om du har gnista så borde den starta, men kolla packboxarna och att reedsen är hela.

Du säger att du kollat tändläget och om det är enligt spec så skulle jag fortsätta felsöka resten och bortse från gnistan just nu.

En motor behöver ju inte mer än kompression, tändning och en bränsleblandning för att gå. Uppenbarligen är det något av dessa som felar, det är bara att fortsätta felsöka.

Sök