2170
Sök

Köpa 2010 Porsche Panamera S PDK? Nackdelar?

4 Inlägg
13 juni
Trådstartare
Hej!

Jag är sugen på att byta bil från min tråkiga Kia Ceed 2021 till något roligare.
Hittade en Porsche Panamera S PDK 2010 för 249 000kr som faktiskt ser riktigt sick ut för att vara en så gammal bil.
400hk hade också varit lite skoj.
Hade inte ökat min månadskostnad något betydelsefullt att byta till denna och det hade nog känts mycket roligare att köra den.

Känner för att dra till med något kul och är kanske inte så förnuftig för tillfället, man lever bara en gång osv.

Jag kan rätt lite om bilar så jag tänkte jag kunde göra ett inlägg här så att ni kan roasta mig om detta är en riktigt dålig idé, eller bekräfta att det är en okej idé om så är fallet.

Vad är nackdelarna? Kommer skiten gå sönder dagen efter? Kommer det kosta skjortan i försäkring och service? Är det i allmänhet ingen bra idé att köpa den här bilen?
Som sagt kan jag väldigt lite så om någon har erfarenhet hade jag tacksamt tagit emot lite input.

Med risk för att någon annan köper bilen så länkar jag den här (dyker väl upp fler)
https://www.blocket.se/annons/1002718724

Om ni har tips på annan rolig bil att köpa i samma prisklass som hade varit ett bättre val så är det också välkommet.
Gärna något roligt med lite hästkrafter

Mvh smile
Senast redigerat av Ezaiaz (13 juni )

Forummoderator
18 290 Inlägg
14 juni
Ezaiaz skrev:
Hej!

Jag är sugen på att byta bil från min tråkiga Kia Ceed 2021 till något roligare.
Hittade en Porsche Panamera S PDK 2010 för 249 000kr som faktiskt ser riktigt sick ut för att vara en så gammal bil.
Hade inte ökat min månadskostnad något betydelsefullt att byta till denna och det hade nog känts mycket roligare att köra den.

Känner för att dra till med något kul och är kanske inte så förnuftig för tillfället, man lever bara en gång osv.

Jag kan rätt lite om bilar så jag tänkte jag kunde göra ett inlägg här så att ni kan roasta mig om detta är en riktigt dålig idé, eller bekräfta att det är en okej idé om så är fallet.

Vad är nackdelarna? Kommer skiten gå sönder dagen efter? Kommer det kosta skjortan i försäkring och service? Är det i allmänhet ingen bra idé att köpa den här bilen?
Som sagt kan jag väldigt lite så om någon har erfarenhet hade jag tacksamt tagit emot lite input.

Med risk för att någon annan köper bilen så länkar jag den här (dyker väl upp fler)

Om ni har tips på annan rolig bil att köpa i samma prisklass som hade varit ett bättre val så är det också välkommet.

Mvh smile

Helt otroligt. 250k och det ser ut som man rullar runt som en miljonär... Jag som sitter i en betydligt dyrare och tröttare bil skulle vara avundsjuk! Gör det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 970 Inlägg
14 juni
Ezaiaz skrev:
Hej!

Mvh smile

Köp! Sätt den på man-lever-bara-en-gång-kontot! Njut!

Dyrare än KIA´n i ägandekostnader? Helt säkert! Men njuter du av det så är det värt det!

Finns betydligt tråkigare och sämre bilar!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 Inlägg
18 juni
Trådstartare
Tack så mycket för era svar!

Liten update:
Jag har undersökt saken närmare och det verkar vara ganska risky.
Vissa säger att det är en "money pit" att köpa dessa bilar eftersom det är så dyrt underhåll och saker går sönder.
Andra säger att de ägt bilen i många år och aldrig haft problem.

Jag tror det viktigaste blir om bilen har underhållts på korrekt sätt och haft sin service i de korrekta intervallerna framförallt när det kommer till PDKn (växellådan).

Skall besöka bilfirman i veckan och se vad för information jag kan få.
Tyvärr är bilen importerad. Misstänker att de kommer hänvisa till detta faktum som anledning till att de inte har komplett historik. I så fall blir det väldigt svårt för mig att motivera att köpa bilen.

Återkommer med update smile

4 257 Inlägg
18 juni
Jävlar va snygg den var! Man blir ju riktigt sugen:)

Jag köpte gammal "lyxbil" när jag köpte min model S från 2015 med 11K mil på mätaren.

Nu har den gått lite över 16K mil.

På dom 5000 milen har bilen reparerats för runt 150,000 kr.
Största reparationen var AC som slutade fungera, gick på 78K.

En läckande bälg på fjäderbenet gick på 15K, nu vet jag att det bara är en tidsfråga innan resterande 3 ger sig.
Skulle gissa att du lätt hamnar i samma fälla med denna bilen.

Tesla tar 2500 kr/h. Jag gissar att porsche har ännu högre timtaxa.
Min förra chef fick läckande toplockspackning på sin Boxter, Porsche skulle ha lite över 100K för att byta den.

Även om bilen håller ihop så är det mycket kostnader som är betydligt dyrare.

Mina 21" vinterdäck kostade nästan 20K. Och på en vinter har jag slitit ner 3-4 mm på dom.
Så bara däckkontot är ju säkert 20-30K/år.

Sen har du nog en ganska dyr försäkring på den bilen.

Men med det sagt, klart du skall köra en roligare bil än KIA om du vill:)

Men det blir inte roligt att behöva låna pengar till att laga bilen eller liknande, så ta höjd för ganska kraftigt ökande utgifter.
Senast redigerat av zemet (18 juni )

Sök