Skulle igentligen inte köpa några fler gamla Volvos. Men kunde inte motstå det denna gången heller. Tanken är väll att fräscha upp och bevara originalskick. Samt även att komplettera med tidstypiska originaltillbehör.
Hittade denna 945:a av en ren slump tack vare en bekant vars granne ville bli av med den. Intresset från början var kanske inte jättestort då jag under den tiden redan hade en 745:a som jag var rätt nöjd med. Men när jag fick höra mer info om bilen ändrades mina tankar ganska omgående. Jag tog kontakt med säljaren, och några få dagar senare var bilen min.
Dagen jag hämtade hem den. Den stod på det lokala industriområdet bara ett par hundra meter från hemmet. Där hade den stått i 6 månader okörd och obesiktad, men jag fick den billigt så jag valde att slå till!
En guldmetallic 945:a med B230FK och M90-låda, endast 14500mil. Första ägaren köpte bilen på Rejmes i Lindesberg Februari 1996 dit den levererats efter bandet på Torslanda. Han brukade bilen fram tills 2018 då dottern tog över den. Efter 6års brukande la jag vantarna på den sommaren 2024.
en s antar jag.. tanke på att kofongarna inte är lackade
dom börjar bli dyra dom där
Tjabba, stämmer bra det. Den ända utrustning utöver standard är elspeglar. Ja visst börjar de bli dyra. Denna är dock rätt sliten för att ha gått så lite. Gav 15 för den så tror ändå det var en rätt bra affär sett till dagens marknad.
en s antar jag.. tanke på att kofongarna inte är lackade
dom börjar bli dyra dom där
Tjabba, stämmer bra det. Den ända utrustning utöver standard är elspeglar. Ja visst börjar de bli dyra. Denna är dock rätt sliten för att ha gått så lite. Gav 15 för den så tror ändå det var en rätt bra affär sett till dagens marknad.
sålde min 740turbo 91a för 15k 2015 så det är nog okej.. förvisso är väll en 91ans äkta turbo inte så vanliga. men den var rätt äklig.. men bra drivlina (98ans turbo maskin med m90)
chefen ärvde sin fars gamla 945gl 91a gammal taxi över 35k på mätaren faktist väldigt bra skick för att gått som taxi. vi var ute och gled med den härom veckan när vi skulle handla mat man åker ruskigt bra i dom där..
Efter en genomgång av bilen för att kolla på eventuella brister innan besiktning märkte jag att bromsoken fram kärvat fast efter att den stått still ett tag. Så jag bytte ut dem mot ett par nya. Har tyvärr inga bilder på det men ni vet väll hur det ser ut.
Rullade sedan in på besiktningen och fick blanka papper direkt, skönt!
en s antar jag.. tanke på att kofongarna inte är lackade
dom börjar bli dyra dom där
Tjabba, stämmer bra det. Den ända utrustning utöver standard är elspeglar. Ja visst börjar de bli dyra. Denna är dock rätt sliten för att ha gått så lite. Gav 15 för den så tror ändå det var en rätt bra affär sett till dagens marknad.
sålde min 740turbo 91a för 15k 2015 så det är nog okej.. förvisso är väll en 91ans äkta turbo inte så vanliga. men den var rätt äklig.. men bra drivlina (98ans turbo maskin med m90)
chefen ärvde sin fars gamla 945gl 91a gammal taxi över 35k på mätaren faktist väldigt bra skick för att gått som taxi. vi var ute och gled med den härom veckan när vi skulle handla mat man åker ruskigt bra i dom där..
Sitter grymt bra, och lastar lika mycket som en långtradare
Efter besiktningen så hände igentligen inte så mycket med bilen, iallafall inte något skruvande. Bilen stod still rätt mycket och kördes mest när det var fint väder. Jag fick där i krokarna förmånsbil från jobbet som jag använde istället. Sedan kom vintern och den ställdes av i väntan på varmare klimat. När vårsolen väl började kika fram så var det dags igen.
Såg en dag när jag öppnade motorhuven att glykolnivån för förvånansvärt låg så började felsöka för att se vart det läckte någonstans. När jag kände på förarplatsgolvet så var det dyngsurt. Jag tänkte direkt på att det kunde vara värmekranen som läckte, verkar ju vara en barnsjukdom på dessa bilar. Men till min förvåning så såg den fin ut. Kunde inte hitta något läckage alls. När jag senare kollade på resterande golvmattor såg jag även att det var blött vid baksätet på förarsidan, men inget på passagerarsidan.
Så det var bara att börja riva för att se vart läckan kommer ifrån.
Har torkat ur glykolen, får byta slangar, värmekran och paket på en och samma gång
Hej igen. Idag fick jag lite tid över för att skruva med bilen. Värmepaketet togs ur idag. Många som skrivit på forum att det är ett jobbigt ingrepp och visst var det ont om plats, men det löste sig tillslut. (Tror att det är betydligt värre på bilar med ac).
Det jag fick göra var att plocka av gaspedal, värmekran, och styrboxen som sitter ovanför pedalerna. Sen skruva bort de små T10 skruvarna för att få väck locket till värmepaketet. Dåligt med utrymme visst, men inte omöjligt. Så nu ska jag beställa både ny värmekran och värmepaket bara för att vara på säkra sidan!
Bild från i somras när jag besökte JB Bildelar i Jönköping för sista gången. Synd att alla självplocksskrotar numera är avvecklade:(
Fick iallafall med mig två svarta dörrsidor till bakdörrarna,plasten under ratten då min saknades vid köp och lite clips samt plasten vänster om ratten. Fick betala 350kr för allt:)
Har spenderat en del av årets skatteåterbäring på lite originaltillbehör som borde komma hem strax. Bl.a. en NOS stänkskyddssats. Hoppas ni är lika exalterade som mig.
Tjabba tjena hallå. Jag vill bara börja med att önska alla en glad påsk! Idag är det påskafton men det hindrar inte mig från att småpilla med bilen.
Idag hämtade jag ut min stänkskyddssats. Kommer bli grymt detta!
Vänster fram.
Höger fram.
Fyfan blir riktigt fint dethär! Simpelt montage också. Får dock ta stänkskydden bak nästa gång när jag har lite mer tid över.
Har även lite andra originaltillbehör liggande på hyllan som ska in i bilen nästa gång jag pillar lite!
Pennfack, NOS askkopp fram samt myntfack. Kommer bli grymt!
Ska även tilläggas att all inredning kom på plats häromdagen. Tog riktigt lång tid att få glykolen att torka från golvmattorna men till sist kunde jag montera tillbaka allt igen