2770
Sök

Svajig bil med nya vinterdäck

7 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Jag har en Toyota Avensis kombi från 2005, 17000 mil. I höstas köpte jag nya vinterdäck (Michelin dubbade, 205/55/r16). Samma dimension som sommardäcken och dem gamla dubbdäcken. Med de nya vinterdäcken blir väghållningen dålig (sämre än vad man kan förvänta sig när man går från hårda sommardäck till vinterdäck). Vid filbyten i ca 60 km/h och uppåt blir bakänden väldigt svajig. Man märker svajigheten också när man kör i högre hastighet och vrider ratten fort kort fram och tillbaka. Bakänden känns liksom lös.
Jag testade att byta tillbaka till sommardäck för att se om beteendet är samma, men med dem känns bilen helt normal. En verkstad har även kollat undersidan bilen, men såg inget uppenbart fel. De bytte dock stabilisatorstagen fram eftersom de såg slitna ut. Detta gjorde att bilen blev något mer stabil. Jag kan även nämna att jag också testat en annan uppsättning nya dubbade vinterdäck från ett annat märke med exakt samma beteende.
Bilen drar inte åt något håll, men hjulinställning är inte gjord på bilen på minst 5 år. Jag har kört ca 80 mil med de nya däcken.

Är det någon som haft liknande problem? Beteendet finns alltså enbart med de nya vinterdäcken.

Fri fart för ett fritt folk!
14 951 Inlägg
för 13 timmar sedan
testat högre luftryck?   tycker dom har på tok för lågt däcktryck rent allmänt i däck och vinterdäck är ju skit däck redan från början när det gäller sidostabiltet..   

på min lilla a2 kör jag 3kg runt om året runt  fungerar utmärkt dock dubbfritt just nu.. sen kanske 3kg på ballong däck är att ta i men testa att gå upp lite i däcktryck och se om du upplever någon förbättring.  sen är ju vinterdäck färskvara så ju bättre gummi ju svampigare blir dom ju.. medans ett gammalt däck börjar bli ganska hårda. vilket kan göra att man upplever nya däck som väldigt vingliga..

åkte i en bmw 1serie med nya dubbfria däck och har nog aldrig upplevt så otäck bil när man trykcte på fullt den svajade så brutalt att man var livrädd i passagerar sätet  för drog man en repa 80-200 så kändes det som att man sladdade med bilen.

Kör fort så hinner inget hända...

7 819 Inlägg
för 12 timmar sedan
Ett gammalt knep från förr är att höja lufttrycket i bakdäcken.
Prova med 0,2 till 0,5 bar mer än föreskrivet i bakdäcken.

7 Inlägg
för 12 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Rekommenderat tryck är 2.2 bar. Jag brukar köra 2.5 bar, och har testat att höja till 2.7. Bilen beter sig då lite bättre, men fortfarande inte bra. Hur mycket tryck vågar man köra med, utan att däcken blir ojämnt slitna på mitten/kanterna?

Finns det något fel på bilen som kan maskeras av sommardäck men blir tydligt med mjuka vinterdäck? Tex dåliga dämpare? Bilen gungar dock inte onormalt mycket när man kör över gupp.

/Johan

3 904 Inlägg
för 10 timmar sedan
Det ÄR skillnad med vinterdäck.
Har du sen dubbdäck inbillar man sig det än mer, för man hör hur dubbarna rasslar mer i svängar/ hård broms. Skapar illusion om mer "svaj" än det är. (Viss försämring ger dubben på asfalt, men inte så man märker det vid normal körning. Tvärbromsningar, eller annat extemt blir det mätbart vid direkt-jämförelser)

2.7 Bar borde vara max lämpligt på en Avensis, om den har ungefär standard dimension.

Och du har rätt navhål, ET osv på fälgarna?
Senast redigerat av Mossan1 (för 9 timmar sedan)

727 Inlägg
för 9 timmar sedan
Det brukar hända mig i mina bilar om jag kör sent in på vintern eller byter för tidigt. Mjukt gummi som är ännu mjukare i varmare temperaturer. Asfalt bra grepp gör ett bra jobb med att flexa däcket vid sväng.

Åkte nästan av vägen vid en omkörning pga det.

Professionell hatare

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Det ÄR skillnad med vinterdäck.
Har du sen dubbdäck inbillar man sig det än mer, för man hör hur dubbarna rasslar mer i svängar/ hård broms. Skapar illusion om mer "svaj" än det är. (Viss försämring ger dubben på asfalt, men inte så man märker det vid normal körning. Tvärbromsningar, eller annat extemt blir det mätbart vid direkt-jämförelser)

2.7 Bar borde vara max lämpligt på en Avensis, om den har ungefär standard dimension.

Och du har rätt navhål, ET osv på fälgarna?

Ja,  jag förstår att det blir skillnad med dubbdäck, men jag tycker detta känns för mycket.  Jag har kört 4 andra bilar med dubbdäck iår (förvisso inte nya) och dem bilarna beter sig inte i närheten av min.
Jag kör ganska lugnt, och svajigheten tycker jag märks vid normala filbyten.

En verkstad har kollat att allt även är rätt med fälgar, navhål mm. Vad är ET för något?

7 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Blanke skrev:
Det brukar hända mig i mina bilar om jag kör sent in på vintern eller byter för tidigt. Mjukt gummi som är ännu mjukare i varmare temperaturer. Asfalt bra grepp gör ett bra jobb med att flexa däcket vid sväng.

Jaha, är det alltså så på flera bilar du kört? Vilken temperatur tycker du det börjar bli märkbart vid? Då jag kört har det varit mellan 5-8 grader ungefär.

727 Inlägg
för 5 timmar sedan
johang4 skrev:
Blanke skrev:

Jaha, är det alltså så på flera bilar du kört? Vilken temperatur tycker du det börjar bli märkbart vid? Då jag kört har det varit mellan 5-8 grader ungefär.

Kring den temperaturen.

Gången jag nästan flög av vägen så var det med nya vinterdäck, tidig sommar, asfalt. Äldre däck är hårdare så mindre svajjighet.

Men vi ska inte glömma bort att det kan finnas fler orsaker. Exempelvis i min saab känns det svajjig med sommardäck också, det är på grund av dåliga bussningar och stötdämpare. Svajighet är någonting vissa bilar har helt enkelt, hjälper inte heller om det är en baktung bil.

Baktung bil, vinterdäck, gammalt gummi och halvdåliga stötdämpare/krängningshämmarstag. Ja då kan det bli svajjigt.

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
14 951 Inlägg
för 3 timmar sedan
tror det är just för däcken är nya..   som gör att dom blir lite mer nervösa än normalt..   hur beter den sig om du testat att provosera bilen lite..  under kontrollerade former..   bara för att känna om det är att däcken är svampiga som gör att du upplever det så borde greppet endå finnas där men man upplever dom som väldigt svampiga. 

mönsterdjupet borde vara det som spökar att det är ett antal mm ganska mjukt gummi mot ett par halv slitna vinterdäck.. och att man då upplever dom extremt otäcka..     vet exakt vad du menar med att det känns otäckt..  upplevt det på bilar med dubbfria däck   där man t.o.m får svaj när man drar på lite.. och det är jävligt otäckt men verkar ofarligt..    kompisen optimerade ju en 1serie bmw och vi var långt över 200 och bilen svajade som fan över vägen under axning   ägaren trodde något var fel på bilen men verkade bara vara däcken för bilen gick aldrig ut på antisladden så det var nog känslan som var sån..

Kör fort så hinner inget hända...

340 Inlägg
för 2 timmar sedan
Korrekt belastningsindex?
Jag gjorde missen att montera dubbdäck, jag hade liggandes, med för lågt belastningsindex på en Mitsubishi Sigma jag hade, bilen gick som en onykter jvl orm på vägen.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Blanke skrev:
johang4 skrev:
Blanke skrev:

Kring den temperaturen.

Gången jag nästan flög av vägen så var det med nya vinterdäck, tidig sommar, asfalt. Äldre däck är hårdare så mindre svajjighet.

Men vi ska inte glömma bort att det kan finnas fler orsaker. Exempelvis i min saab känns det svajjig med sommardäck också, det är på grund av dåliga bussningar och stötdämpare. Svajighet är någonting vissa bilar har helt enkelt, hjälper inte heller om det är en baktung bil.

Baktung bil, vinterdäck, gammalt gummi och halvdåliga stötdämpare/krängningshämmarstag. Ja då kan det bli svajjigt.

Ja,  det kan ju faktiskt vara flera faktorer som bidrar...

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Growe skrev:
tror det är just för däcken är nya..   som gör att dom blir lite mer nervösa än normalt..   hur beter den sig om du testat att provosera bilen lite..  under kontrollerade former..   bara för att känna om det är att däcken är svampiga som gör att du upplever det så borde greppet endå finnas där men man upplever dom som väldigt svampiga. 

mönsterdjupet borde vara det som spökar att det är ett antal mm ganska mjukt gummi mot ett par halv slitna vinterdäck.. och att man då upplever dom extremt otäcka..     vet exakt vad du menar med att det känns otäckt..  upplevt det på bilar med dubbfria däck   där man t.o.m får svaj när man drar på lite.. och det är jävligt otäckt men verkar ofarligt..    kompisen optimerade ju en 1serie bmw och vi var långt över 200 och bilen svajade som fan över vägen under axning   ägaren trodde något var fel på bilen men verkade bara vara däcken för bilen gick aldrig ut på antisladden så det var nog känslan som var sån..

Ligger jag i 90 och rör ratten fort fram och tillbaka är det som att bakänden är lös. Killen på däckverkstan gjorde samma sak med bilen och tyckte det var obehagligt också. Om jag ligger i 80-90 på en bred väg och verkligen försöker svänga tvärt är känslan först att den ska tappa greppet, men det gör den inte. Så greppet är nog bra, men väghållningen blir ju väldigt dålig ändå när man märker att mycket rör på sig i sidled.

Har du upplevt att det svampiga beteendet brukar gå över efter en viss tid? Jag har som sagt kört däcken nu 80 mil utan någon direkt förändring.

7 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
The-GOAT skrev:
Korrekt belastningsindex?
Jag gjorde missen att montera dubbdäck, jag hade liggandes, med för lågt belastningsindex på en Mitsubishi Sigma jag hade, bilen gick som en onykter jvl orm på vägen.

Japp, det ska krävas 91 i index och detta var 94 (extra load dessutom)

Sök