1844
Sök

Trimmad B230F hackar på lite gas samt tomgång borta

50 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
240 -88 med LH2.2, 3mm planad topp, portat insug, ställbar BTR på 3-4 bar, ställbart kamdrev, N40 kamaxel, 2,5" raka rör med extraktor.

Går bra på högre varv och fullgas. Upplever dock att tomgången är värdelös, justerskruven på gasspjället för tomgången gör ingenting trots att man hör hur motorn suger i sig mer luft infrån insuget. Motorn dör om man klämmer ihop slangen till tomgångsmotorn. TPS sitter korrekt och klickar, tomgångsmotorn rengjord. Duttar man lite på gasen så känner man att bilen skuttar till lite lätt, sen när man släpper på gasen så känner man skuttet igen. Tomgången fungerade när jag körde med LH2.4 temperatursensor istället för den riktiga till specifikt LH2.2. Dock så blev bilen svårtstartad varm samt de lukta bensin ur oljestickan så fick på tok för mycket bensin då.

Bytte till en gammal LH2.2 temperatursensor och då kom alla problem. Tomgången försvann och tomgångsmotorn hinner inte fånga motorn när man varvat den, samt blev den lite svagare. Ligger på knappt 500rpm på tomgången så hela bilen gungar sideledes. Håller man även liiiiite gas så rycker och hugger motorn så förbannat mycket, växellådan slår upp i karossen typ. Låter som att den går på 3 cylindrar typ och miständer. Detta gör den upp till en specifik mängd gas som inte ändras med varv eller hastighet..

Sätter man plattan i mattan går den utan problem, det är just specifikt i området mellan tomgång och liiiite gas. Gasresponsen är förjävlig också ibland, kan hålla plattan i mattan ifrån ett rödljus och motor går knappt fram tills den äntligen rycker till och far iväg.

Prövat att köra utan LMM och då går bilen svagare, varken bättre eller sämre, bara svagare. Den dåliga Gasresponsen försvinner dock, ryckningarna är kvar.
Har även testat att köra utan lambda och då upplev jag att bilen gick liite bättre på tomgången men fortfarande vandrande mellan 400-550rpm, gasresponsen var dålig och ryckningarna var kvar.

Bränsletrycket har jag pillat på mycket, och först upplev jag att bilen gick som bäst på 3-4 bar, nu upplever jag att den går stabilast på 2,5-3 bar.. Har även gått igenom HELA kabelhärvan på motorn då jorden till inspruten gick av för en vecka sen. Passade på att linda om den med tygtejp istället för den stenhårda plasten som kom orginal. Hitta inga fel där iallafall...

Har bytt insugspackningen, har kollat efter luftläckage med brake cleaner. HITTAR INGET FEL.. Närmsta felet jag hittat hittills var en spridare som läckte jätte mycket, men den är nu lagad och blev inge bättre med problemen.. Funderar på att byta till 4st gula spridare ifrån en 740 istället bara för att vara säker på att det inte är inspruten som ger upp. Dem har som sagt gått 50k mil på förra motorn.

Nu ifrån ingenstans har bilen börjat skjuta svartrök-ringar ur avgasröret vilket den inte ens gjorde med LH2.4 sensorn som gav den BETYDLIGT mer soppa än vanligt. Vad kan det komma ifrån!? Har seriöst prövat så otroligt många olika saker och bilen går aldrig som den ska.. Känns knappast värt att byta ifrån orginal motorn som satt i med 50k mil, den gick nästan bättre och hade inga problem med tomgången som denna..

GE MIG IDEER ATT KOLLA PÅ INNAN JAG SLÄNGER TILLBAKA ORGINAL MOTORN!

Sök