Den här motorn verkar också ha mumsat på något, men inte i samma utsträckningen som den andra.
Lite ytrost i nån cylinder, men det räknar jag kallt med att det försvinner med en liten honing. Det syns men känns inte direkt, så det är ju ingen gravrost.
Hade en svag förhoppning om att ha tur att det satt nå roligare kam i, men det var en vanlig T. Glömde ta en bild efter första tvätten av toppen, men den ser betydligt fräschare ut.
Efter ett antal omgångar avfettningar i olika variant, borstande och skrapande så börjar block/topp/tråg bli rena.
Toppen och tråget är helt klara i min mening. Blocket ska tvättas en sista gång innan det är dags för färg. Har gått i valet och kvalet angående färg, men det för bli rött block och tråg som det ska vara. Annars hade Pontiac en ljusblå som är rätt lik färgen på bilen som jag var lite inne på ett tag.
Efter många om och men så har jag till slut kommit över en reflexramp i ok skick.
Fick på färg på blocket idag. Så nu börjar det dra ihop sig för att börja sätta ihop allt igen.
Meden motor i beståndsdelar är väl kanske inte montering av tidstypisk styling prio egentligen. Man jag var bara tvungen Lär dock leta fram längre skruvar och skaffa en annan hållare till nummerplåten.
Arbetet med motorn kom av sig pga ambitionsnivå. Tänkte inte byta mellanaxellager från början. Men jag hade glömt lite saker som jag fick beställa och tänkte att "när ändå allt är isär..." så är det ju bara några hundringar till och så vet man att allt är ok. Knackar ur dem gamla lagren och bygger ett dorn för att få dem nya. Så långt allt väl. Nu skulle det visa sig att mitt dorn skadade kanten på minst ett av lagren. Så när axeln skulle i så var det tvärnit. Tog till lite våld som definitivt inte gjorde saken bättre.
Skriver upp kostnaden för en ny sats lager på kontot för utökade erfarenheter och beställer en ny sats. Fixar även en sats lagerdrivare för att minimera risken för skador på lagren. Kollar så att lagren passar på kammen utan bekymmer och knackar i dem. Tvärnit igen. Och det är inte ens nära. När det tar stopp för axeln så ska den in 12-15mm ytterligare. Biter ihop och köper en tredje sats. Och nu börjar jag forska i vad det är som händer. Så efter lite test och mätningar konstaterar jag att lagren jag köpt hade 0,12-0,15mm större diameter än hålen dem skulle sitta i. Antar att dem trycks ihop vid monteringen i blocket och då går inte axeln igenom.
Lägger om strategin och byter tillverkare av lager. Knackar i dem och nu går axeln i och kan rotera. Dem jag köpte först hade säkert passat om man anpassat blocket så det varit lämplig storlek på lagerlägena.
Skrubbat ren kolvarna och honat cylindrarna. Sakta men säkert börjar det bli dags att börja montera ihop bottendelen.