3676
Sök

Citroen C3 1.4i 2007

11 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#1
Hejsan! Som rubrik lyder angår det min Citroen C3 1.4I.

Började känna en typ av ryck när jag gasade för någon månad sedan kanske, men de har förvärrats och jag upplever framförallt att den rycker mycket på 2an & 3ans växel.

Häromdagen låg jag och smygkörde på 1an i en kö och den bara la av men startade direkt igen när jag tände igång den.

Tidigare hänt är att efter en körning vägrade den starta över huvudtaget, allt fick rätt ström men det klickade bara någonstans, lät som säkringslådan men inga säkringar gångna och så vips en dag startade den och har fortsatt starta i 1 månad efter detta.

Slutsatsen var efter lite expertis hjälp att min motor läcker olja från topplockspackningen och dne behöver bytas vilket ska göras och det antagligen ligger en hel del olja på kablemang & dylikt.

Med felsök med dator får jag dessa felkoder :

Kod:
P0751 - Permantet fel - Signal kontaktstycke för tredje bromslykta
p0598 - Tillfälligt fel - signal elstyrd termostat kortslutning till jord eller avbruten krets 
P1676 -  TIllfälligt fel - reglage för elstyrd generator

Har lämnat in den på verkstad för felsökning men fick inte något direkt svar på vad man skulle göra, otroligt frustrerande, han sa att han kunde byta delarna men de inte var säkert att de skulle hjälpa... "nähä" ska jag riska att kasta pengar i sjön för att få en fortsatt defekt bil tänkte jag.

Otroligt uppskattat av den hjälp ni kunniga här har,

allt gott!


11 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#2
Bumpar upp!

11 Inlägg
11 juni
Trådstartare
#3
Ingen som har en idé, hade tänkt gå igenom kablar & rengöra kopplingar osv men mer än så?

1 201 Inlägg
11 juni
#4
Har du skruvat loss tändstiften för att se om det ligger olja där?


11 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#5
Jokabsson skrev:
Har du skruvat loss tändstiften för att se om det ligger olja där?

Nä det har jag faktiskt inte kikat på, har ett garage jag kan åka in med den till på Söndag. Kan de vara något sådant som skapar problem också?

1 201 Inlägg
13 juni
#6
Intfejz skrev:
Jokabsson skrev:
Har du skruvat loss tändstiften för att se om det ligger olja där?

Nä det har jag faktiskt inte kikat på, har ett garage jag kan åka in med den till på Söndag. Kan de vara något sådant som skapar problem också?

Så var det på Miatan jag hade. Det var dock ventilkåpspackningen som var kass. Läckte in olja vid tändstiften och då haltade motorn, särskilt vid låga varv.

Börja med att kolla så allt ser bra ut i motorutrymmet och att olja inte finns där det inte ska vara och alla kontakter sitter utan korrosion. Kan vara så enkelt som glappkontakt med tanke på att problemet uppstår sporadiskt.


11 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#7
Jokabsson skrev:
Intfejz skrev:
Jokabsson skrev:
Har du skruvat loss tändstiften för att se om det ligger olja där?

Nä det har jag faktiskt inte kikat på, har ett garage jag kan åka in med den till på Söndag. Kan de vara något sådant som skapar problem också?

Så var det på Miatan jag hade. Det var dock ventilkåpspackningen som var kass. Läckte in olja vid tändstiften och då haltade motorn, särskilt vid låga varv.

Börja med att kolla så allt ser bra ut i motorutrymmet och att olja inte finns där det inte ska vara och alla kontakter sitter utan korrosion. Kan vara så enkelt som glappkontakt med tanke på att problemet uppstår sporadiskt.

Så var det den hette ja, ventilkåpspackningen har jag fått till mig är kass på bilen så har beställt hem en som jag tänkte byta, kan vara värt att byta tändstiften samtidigt och kolla kablar.

Ja men precis, testade köra lite hårdare i ett gupp förut och upplevde att de försvann lite glapp så mina tankar går direkt till någon form av glapp.

Tack för svaret!

1 774 Inlägg
14 juni
#8
Hmm, mina tankar går till hur dyrt det kan bli att laga denna Franska skitbil. Kosta på den en rejäl felsökning- men med koder du visar- så säger det noll.  Garanterat ett elfel, men att hitta detta o på en Cit. - Du måste ha mkt. Fritid o tålamod, o Stellantisgruppen där din Cit. ingår kursar snart. Lägg inga pengar på bilfaen är mitt tips. Köp en bättre bil- o försök att få nån krona för din i inbyte.   mvh/Husse

11 Inlägg
14 juni
Trådstartare
#9
husseman skrev:
Hmm, mina tankar går till hur dyrt det kan bli att laga denna Franska skitbil. Kosta på den en rejäl felsökning- men med koder du visar- så säger det noll.  Garanterat ett elfel, men att hitta detta o på en Cit. - Du måste ha mkt. Fritid o tålamod, o Stellantisgruppen där din Cit. ingår kursar snart. Lägg inga pengar på bilfaen är mitt tips. Köp en bättre bil- o försök att få nån krona för din i inbyte.   mvh/Husse

Aa tankarna vandrar ju ditåt också, ska ge det ett försök på söndag och kolla igenom allt, byta packning osv kolla kablar, men ja tankarna går på en ny bil och få några kronor till en bättre.  Blir ju aldrig franskt igen smile

11 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#10
Kort update för framtida människor som tittar in.

Bytte tändstift, ventilkåpspacknig (jag de var fullt med olja längs kanterna OTROLIGt fullt"

Pluggade ur alla kontakter jag kunde se och sprayade rent med elrengöringsspray, det rann ur smuts ur vissa.
Rengjorde kablar som var insmorda i olja och gjorde "rent" motorrummet så mycket jag kunde.

Just nu har bilen gått bra i 48h, inget hack ingenting. Jag vet inte den spökar säkerligen och det kommer åter igen men de kan ha varit något glapp som fixades när jag pluggade ur och in kablarna, who knows!

tack för alla svar!


Sök