2621
Sök

Kupefläkt Universal

3 177 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
Tjena mors,

Har en Dodge B-Body 72 som värmepaktet är helt borttaget,

Skulle det funka att montera en sådan här för att dra 2 rör med utblås ?
https://www.speeding.nu/p/motorstyrning … 1YQAvD_BwE

3 606 Inlägg
för 9 timmar sedan
Joo, men du får naturligtvis anpassa så du får in luft utifrån och utblås i bilen där du vill ha.
Du vill kunna ha blås på rutan en regnig dag. Tro mig.

Jag har själv en universal kupefläkt i en av traktorerna, och man har fått anpassa just luftanslutningarna ganska duktigt.
Jag har struntat i fläkthastigheter.
Traktorn överröstar fläkten ändå, men i en bil vill du nog ha 2 hastigheter iaf

7 641 Inlägg
för 9 timmar sedan
Råder dig att uppsöka en plockbilskrot och köpa loss en hel ventilationsanläggning.

Beträffande två hastigheter på "piratfläktmotorn" kan du lösa det genom en strömställare med dubbla "ut-lägen" och ett förkopplingsmotstånd som reducerar spänningen till förslagsvis 9 volt.

3 177 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
nja tanken är att bara få lite cirkulation i kupen eller lite blås rätt i fejset wink känns om ja inte behöver ett helt system

inge värme eller så

7 641 Inlägg
för 5 timmar sedan
Tobzter skrev:
nja tanken är att bara få lite cirkulation i kupen eller lite blås rätt i fejset wink känns om ja inte behöver ett helt system

inge värme eller så

I så fall, att du bara behöver svalka dig i ansiktet, så har bl a Biltema 12 volt fläktar att montera på instrumentbrädan.
Köpte för några år sedan en något begagnad Lada Niva.
På den instrumentbrädan fanns en stor 12 volt Biltemafläkt.
På fråga till säljaren svarade han att dottern brukade ha bilen och att hon tvättade håret varje morgon och torkade det på vägen till jobbet med hjälp av fläkten.

Sök