Jesper328 skrev:
Är koderna historiska, sporadiska, eller permanenta?
Att spjällhuset skulle kunna orsaka det här är långsökt, men prova att koppla ur det om du känner dig osäker.
Det är till 99% två helt skilda fel.
P0600 är en annan grej, och det KAN peka på störningar i PT-bussen eller att den ligger nere.
Då blir det ofta roliga symptom.
Prova att ruska runt med nyckeln i tändningslåset och se vad som händer vid olika lägen.
Du kan också mäta upp brytaren, likaså prova att tjuvkoppla med nyckeln i låset.
Kanske finns ett kretsschema på Carmin som förklarar vilka pinnar som skall ha vad.
Koderna är permanenta. Jag kan nolla men dom kommer tillbaka.
Jag har testat att koppla ur spjällhuset men det ända som händer är jag jag får 2 nya felkoder. Känns ganska rimligt.
Har provat att "ruska runt i tändningslåset med båda nycklarna utan resultat.
Jag har även kopplat ur ECU och kopplat in en annan från liknande golf. Samma resultat, ingen skillnad.
Kopplade även ur brytaren från tändningslåset. Men att googla fram ett elschema har jag inte lycktas med. Verkar omöjligt om man inte registrerar sig och betalar.
Detta har jag gjort:
* Matar startmotorn (den lilla flatstiftkontakten) med + men inget händer. Lossar jag minuspolen från batteriet och kopplar in den i karossen så går startmotorn runt när den får + i den lilla kontakten. Bilen startar ju såklart inte men startmotor och solenoid verkar ju fungera i alla fall.
* P2101 Kopplat ur spjällhuset. Jag tänker om där är någon kortslutning så borde inte bränslepumpen gå och instrumentpanelen lysa när tändningen är av. Spjällhuset borde kunna uteslutas.
* P0600 Kopplat in en annan ECU med samma resultat. Borde då gå att utesluta den.
* Kopplat bort tändningslåsets kontakt. Jag vrider alltså på tändningen och allt beter sig normalt. Ingenting händer när jag vrider till start. När jag stänger av tändningen så startar bränslepumpen och instrumentpanelen lyser även när jag tar bort kontakten till tändningslåset. Det borde väl utesluta defekt tändningslås?
Jag tänker så här: Vrider jag på tändningen så beter sig allt normalt. Lysen, ac, radio och tuta fungerar. När jag vrider till start så händer ingenting men något börjar "dra" (bränslepump och instrumentpanel) som inte bryts när tändningen stängs av och nyckeln tas ur. Vad fan kan det vara???
Börjar bli desperat och vet inte vad jag ska testa mer. Hitta jag inte något så får jag skrota bilen som är ganska ok i övrigt.