2986
Sök

Golf MK4 helt död

4 Inlägg
lördag 08:52
Trådstartare
#1
Golf MK 4 1.6 bensin 2004.

När tändningen slås på så ser allt normalt ut, allt fungerar och bränslepumpen startar och stoppar som normalt. När nyckel förs till startposition händer absolut ingenting. Stänger man av tändningen lyser instrumentpanelen svagt och bränslepumpen startar igen och går utan att stoppa (även när nyckeln tas ut).
2st felkoder: P0600 serial communication link och P2101 Throttle Actuator control motor circuit.

Jag har kollat alla säkringar och bytt alla relä med en donatorbil.

Går att aktivera startmotorn med + till "lilla" kontakten samt minus till chassit. Lägger jag minus till bilens kablar så händer ingenting.
Kablar och jordpunkter ser ok ut. Inga uppenbara fel i alla fall.

Det låter väl som kortslutning någonstans? Misstänker såklart elektronikboxen eller ignition switch eller kan man lita på felkoderna som pekar mot throttle actuatorn?

Jag tar gärna emot tips och råd.

Fri fart för ett fritt folk!
14 629 Inlägg
lördag 09:03
#2
skulle ju börja med att byta strömbrytaren i tändningslåset..   det är ett känt problem på vag bilar rent allmänt om det sen är något vanligt fel på en mk4 låter jag vara osagt men både på mk2 och mk3 är det stora problem.

mest för att försäkra sig om att allt är bra   det är ju små pengar den kostar men kanske inte skitskoj att byta alla gånger men mest att det är mycket att riva bort oftast (aldrig bytt på en mk4 men många mk2 och Arosor likande lås)

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
lördag 09:12
Trådstartare
#3
Borde inte dålig strömbrytare generera en kod? Jag menar om en dålig strömbrytare genererar en kod som pekar mot throttle actuatorn så känns felkodssytemet ganska opålitligt.

3 017 Inlägg
lördag 16:52
#4
Är koderna historiska, sporadiska, eller permanenta?
Att spjällhuset skulle kunna orsaka det här är långsökt, men prova att koppla ur det om du känner dig osäker.
Det är till 99% två helt skilda fel.
P0600 är en annan grej, och det KAN peka på störningar i PT-bussen eller att den ligger nere.
Då blir det ofta roliga symptom.

Prova att ruska runt med nyckeln i tändningslåset och se vad som händer vid olika lägen.
Du kan också mäta upp brytaren, likaså prova att tjuvkoppla med nyckeln i låset.
Kanske finns ett kretsschema på Carmin som förklarar vilka pinnar som skall ha vad.
Senast redigerat av Jesper328 (lördag 16:53)


4 Inlägg
söndag 18:29
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Är koderna historiska, sporadiska, eller permanenta?
Att spjällhuset skulle kunna orsaka det här är långsökt, men prova att koppla ur det om du känner dig osäker.
Det är till 99% två helt skilda fel.
P0600 är en annan grej, och det KAN peka på störningar i PT-bussen eller att den ligger nere.
Då blir det ofta roliga symptom.

Prova att ruska runt med nyckeln i tändningslåset och se vad som händer vid olika lägen.
Du kan också mäta upp brytaren, likaså prova att tjuvkoppla med nyckeln i låset.
Kanske finns ett kretsschema på Carmin som förklarar vilka pinnar som skall ha vad.

Koderna är permanenta. Jag kan nolla men dom kommer tillbaka.
Jag har testat att koppla ur spjällhuset men det ända som händer är jag jag får 2 nya felkoder. Känns ganska rimligt.
Har provat att "ruska runt i tändningslåset med båda nycklarna utan resultat.
Jag har även kopplat ur ECU och kopplat in en annan från liknande golf. Samma resultat, ingen skillnad.
Kopplade även ur brytaren från tändningslåset. Men att googla fram ett elschema har jag inte lycktas med. Verkar omöjligt om man inte registrerar sig och betalar.

Detta har jag gjort:

* Matar startmotorn (den lilla flatstiftkontakten) med + men inget händer. Lossar jag minuspolen från batteriet och kopplar in den i karossen så går startmotorn runt när den får + i den lilla kontakten. Bilen startar ju såklart inte men startmotor och solenoid verkar ju fungera i alla fall.

* P2101 Kopplat ur spjällhuset. Jag tänker om där är någon kortslutning så borde inte bränslepumpen gå och instrumentpanelen lysa när tändningen är av. Spjällhuset borde kunna uteslutas.

* P0600 Kopplat in en annan ECU med samma resultat. Borde då gå att utesluta den.

* Kopplat bort tändningslåsets kontakt. Jag vrider alltså på tändningen och allt beter sig normalt. Ingenting händer när jag vrider till start. När jag stänger av tändningen så startar bränslepumpen och instrumentpanelen lyser även när jag tar bort kontakten till tändningslåset. Det borde väl utesluta defekt tändningslås?

Jag tänker så här: Vrider jag på tändningen så beter sig allt normalt. Lysen, ac, radio och tuta fungerar. När jag vrider till start så händer ingenting men något börjar "dra" (bränslepump och instrumentpanel) som inte bryts när tändningen stängs av och nyckeln tas ur. Vad fan kan det vara???

Börjar bli desperat och vet inte vad jag ska testa mer. Hitta jag inte något så får jag skrota bilen som är ganska ok i övrigt.

4 Inlägg
måndag 20:55
Trådstartare
#6
Problemet löst!!! Jordkabeln till motorn var av så nu fungerar allt som normalt igen.


Sök