3010
Sök

Problem att låsa vevaxel

3 Inlägg
4 april
Trådstartare
XC90 2,5T Automat 2003

Ska låsa vevaxel för att låsa kamaxlar i rätt läge för vidare jobb med byte av tätningar för kammar och vev.

Vet hur allt går till och har beställt två olika verktyg enligt motorkod B5254T2.

Inget av dem fungerar.

En snurrar på veven och jag håller verktyget mot blocket i hålet bakom startmotorn men den låser aldrig.

Har snurrat motorn tiotals gånger, same same oavsett läge.

Rätt läge är cirka 10 grader före TDC.

Ibland petar något ut verktyget ngn centimeter men det är allt som händer.

Har även provat med en förlängare enligt bild då jag tänkte att verktygen helt enkelt var för korta men den går att stoppa in hela utan att ngt händer.

Hur är det möjligt??

Låser verktyget rakt mot vevaxeln eller vad är det om det ska "kroka i"?

https://www.briklas.se/product/volvo-mo … -lasbultar

148 Inlägg
4 april
Perukmakaren skrev:
XC90 2,5T Automat 2003

Ska låsa vevaxel för att låsa kamaxlar i rätt läge för vidare jobb med byte av tätningar för kammar och vev.

Vet hur allt går till och har beställt två olika verktyg enligt motorkod B5254T2.

Inget av dem fungerar.

En snurrar på veven och jag håller verktyget mot blocket i hålet bakom startmotorn men den låser aldrig.

Har även provat med en förlängare enligt bild då jag tänkte att verktygen helt enkelt var för korta men den går att stoppa in hela utan att ngt händer.

Hur är det möjligt??

Hej,

Verktyget som ska låsa vevaxeln låser den enbart när du snurrar den motsols.
Basically, du snurrar vevaxeln i klockansriktning, tillslut skjuts verktyget ut som du märkt, då snurrar du lite till så att du återigen kan trycka in verktyget till max, när du åter fått in verktyget till max då snurrar du vevaxeln "anti-clockwise" och då kommer det ta stopp och vevaxeln är i nollat läge.

3 Inlägg
6 april
Trådstartare
Lehto skrev:
Perukmakaren skrev:
XC90 2,5T Automat 2003

Inget av dem fungerar.

Hur är det möjligt??

Hej,

Verktyget som ska låsa vevaxeln låser den enbart när du snurrar den motsols.
Basically, du snurrar vevaxeln i klockansriktning, tillslut skjuts verktyget ut som du märkt, då snurrar du lite till så att du återigen kan trycka in verktyget till max, när du åter fått in verktyget till max då snurrar du vevaxeln "anti-clockwise" och då kommer det ta stopp och vevaxeln är i nollat läge.

Grymt stort tack, det gjorde saken enklare och nu är vevaxel låst och jag kan ta hand om resten.
Ingen har kunnat förklara den ?enkla? detaljen så du gjorde mer än min dag.

Sök