3946
Sök

När kom defroster i personbilar?

41 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#1
När producerades de första personbilarna med defroster? Och kupévärmare?

År 1947 fanns defroster i Volvo PV 444:
https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251678/251678-ab3c3a6cbb1ad7c7cd4d1e637586988f.jpg
Bild från: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s … hotos/5535

Men det fanns nog mycket tidigare hos andra bilmärken?
Senast redigerat av Blixen (15 juni )

41 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#2
hittade den här sidan "Car Defroster History..." om amerikanska bilar:
https://historytimemachine.com/car-defr … g-forever/
Enligt den sidan introducerades kupévärmaren långt före defrostern, och ganska tidigt.

1917:
första kupévärmaren (med värme från avgaserna):
"The first in-car heating system was introduced in 1917 by the Washington Company. It used exhaust gases to produce heat-effective but risky due to carbon monoxide exposure."

1920-talet:
kupevärmare (med värme från motorn):
"By the 1920s, car manufacturers started using engine heat to warm the cabin."

1928:
Ford Model A, en av de första massproducerade bilarna med motorvärmebaserad kupevärmare:
"The Ford Model A (1928) was one of the first widely available cars to offer an engine-based heating system."

1930-talet:
defrostern anses uppfunnen av tyske ingenjören Heinz Kunert.

1935:
Lincoln Model K, med första fabriksinstallerade defrostern:
"One of the first vehicles to have a factory-installed windshield defroster was the 1935 Lincoln Model K."

1940-talet:
kupevärmare och defroster vanligt i massproducerade bilar:
"Car heaters became a common feature in mass-market vehicles. Windshield defrosters were introduced alongside heating systems, improving visibility and making winter driving safer."

1947, svensktillverkat:
Volvo PV 444, med defroster (och kupévärmare?)
Senast redigerat av Blixen (16 juni )

7 668 Inlägg
16 juni
#3
Min första bil, en Morris Minor SII 1953, hade inte värme och defroster som standard.
Första ägaren hade låtit installera en värmeanläggning med elektrisk fläkt som var monterad nere vid fotutrymmet.
Temperaturen reglerade man med en kran på topplocket, varifrån varmvattnet togs.
Lite osmidigt att höja eller sänka temperaturen.

41 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Min första bil, en Morris Minor SII 1953, hade inte värme och defroster som standard.
Första ägaren hade låtit installera en värmeanläggning med elektrisk fläkt som var monterad nere vid fotutrymmet.
Temperaturen reglerade man med en kran på topplocket, varifrån varmvattnet togs.
Lite osmidigt att höja eller sänka temperaturen.

Man fick alltså gå ut och öppna motorhuven för att höja/sänka kupevärmen.
Men bättre än ingen värme alls.

Ja brittiska Morris Minor (född 1948) var en småbil i "ekonomiklassen", utan värme och defroster (åtminstone de första åren).
Sedan låg väl amerikanarna några år före med diverse finesser.

7 668 Inlägg
16 juni
#5
Blixen skrev:
torsen skrev:
Min första bil, en Morris Minor SII 1953, hade inte värme och defroster som standard.
Första ägaren hade låtit installera en värmeanläggning med elektrisk fläkt som var monterad nere vid fotutrymmet.
Temperaturen reglerade man med en kran på topplocket, varifrån varmvattnet togs.
Lite osmidigt att höja eller sänka temperaturen.

Man fick alltså gå ut och öppna motorhuven för att höja/sänka kupevärmen.
Men bättre än ingen värme alls.

Ja brittiska Morris Minor (född 1948) var en småbil i "ekonomiklassen", utan värme och defroster (åtminstone de första åren).
Sedan låg väl amerikanarna några år före med diverse finesser.

Till avdelningen viktigt vetande hör att Ford Tudor Special 1938 endast hade en vindrutetorkare - vacuumdriven och monterad i nederkant på vindrutans vänstra sida.
I Sverige fanns det som "option" att få en elektrisk torkare, monterad i överkant på vindrutan.
Den elektriska, framför passageraren fungerade effektivt och bra.
Den vacuumdrivna, framför föraren, stannade praktiskt taget när man gav full gas t ex vid en omkörning.
Hur jag vet och mins detta?
Vi var ett gäng grabbar, 5 st, 15 år gamla, som hade en Ford Tudor Special 1938 tillsammans.
Inspirerade av James Dean i filmen "Ung Rebell" gjorde vi "Chicken Race" med den.
Kriminellt - jaa - men vi skadade inte någon.
Forden drack oheult mycket olja - och kanske bensin också, som vi blandade ut med lysfotogen.
Villkoret för att få åka med var att man bidrog med olja.
Men en gång var det någon som slog i några liter linolja.
Och sen satt den motorn fast.
Kul så länge det varade.
Hoppas det är preskriberat?

Ursäkta o t.

Ps. Tudor Special betydde 85 hk mot vanliga Tudor som endast hade 60 hk i sin stora sidventil-V8. Ds.

41 Inlägg
16 juni
Trådstartare
#6
Mer om forna tiders kupévärmare m.m:

Från 1930 fanns kupevärmare fabriksmoterat (som tillval) bl.a. hos Cadillac och Buick med flera.
1937 introducerade biltillverkaren Nash världens första system där föraren kunde reglera luftflöde och temperatur. (från förarsätet, får man anta).
1939 kom Packard med en primitiv AC.

Källa: https://www.goodwood.com/grr/road/news/ … ve-anorak/
Citat:
"The USA inevitably pioneered heaters as extra-cost options. The Ford Model A of 1929 was the first car in the world to make such a desirable extra available direct from a vehicle manufacturer. By 1933 Ford had revised its heater option to integrate the system more harmoniously into the facia of its Model A, but still at an additional cost.

Ahead of this, General Motors took the coolant from the engine and used this to (optionally) heat the cabins of certain up-market GM marques such as Cadillac, LaSalle and Buick from 1930 onwards.

For the 1937 Model Year, Nash introduced the world's first heating and ventilation system that enabled the driver to actually regulate a car's airflow and temperature, with premium rival Packard introducing a pioneering but primitive form of air conditioning in 1939."

---
torsen:
kul med Ford Tudor 1938 och elektrisk torkare som tillval.
Ang. chicken race: bra att ingen dog eller skadade sej, det är fördelen med att vara chicken.
Senast redigerat av Blixen (16 juni )

7 668 Inlägg
17 juni
#7
Blixen skrev:
Ang. chicken race: bra att ingen dog eller skadade sej, det är fördelen med att vara chicken.

Jag ett levande bevis på!

41 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#8
En till uppgift som visar på förekomsten av fabriksmonterade defroster och kupévärmare på 1940-talet. (troligen som tillval).
Kopplingsschema till Buick år 1941,
strömbrytarna för defroster och kupevärmare ("heater switch") är på nedre delen av schemat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251678/251678-4da3a8475427306c258e274c140c7921.jpg
Källa: https://forums.aaca.org/topic/347283-19 … nnections/

41 Inlägg
23 juni
Trådstartare
#9
Frågan i trådstarten kan väl anses någorlunda besvarad,
men här är en till uppgift som bekräftar ovanstående källor.

En broschyr från 1942, "The beatiful Ford for 1942",
vid köp av ny Ford fanns kupévärmare och defroster som tillval:
https://myflatheadford.com/the-beautifu … 2-booklet/
Under "Accessories":
"Improved Hot-Water and Hot-Air Heater-Defrosters
... Available at moderate cost"


Sök