3392
Sök

Svajig bil med nya vinterdäck

2 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Jag har en Toyota Avensis kombi från 2005, 17000 mil. I höstas köpte jag nya vinterdäck (Michelin dubbade, 205/55/r16). Samma dimension som sommardäcken och dem gamla dubbdäcken. Med de nya vinterdäcken blir väghållningen dålig (sämre än vad man kan förvänta sig när man går från hårda sommardäck till vinterdäck). Vid filbyten i ca 60 km/h och uppåt blir bakänden väldigt svajig. Man märker svajigheten också när man kör i högre hastighet och vrider ratten fort kort fram och tillbaka. Bakänden känns liksom lös.
Jag testade att byta tillbaka till sommardäck för att se om beteendet är samma, men med dem känns bilen helt normal. En verkstad har även kollat undersidan bilen, men såg inget uppenbart fel. De bytte dock stabilisatorstagen fram eftersom de såg slitna ut. Detta gjorde att bilen blev något mer stabil. Jag kan även nämna att jag också testat en annan uppsättning nya dubbade vinterdäck från ett annat märke med exakt samma beteende.
Bilen drar inte åt något håll, men hjulinställning är inte gjord på bilen på minst 5 år. Jag har kört ca 80 mil med de nya däcken.

Är det någon som haft liknande problem? Beteendet finns alltså enbart med de nya vinterdäcken.

Fri fart för ett fritt folk!
14 949 Inlägg
för 6 timmar sedan
testat högre luftryck?   tycker dom har på tok för lågt däcktryck rent allmänt i däck och vinterdäck är ju skit däck redan från början när det gäller sidostabiltet..   

på min lilla a2 kör jag 3kg runt om året runt  fungerar utmärkt dock dubbfritt just nu.. sen kanske 3kg på ballong däck är att ta i men testa att gå upp lite i däcktryck och se om du upplever någon förbättring.  sen är ju vinterdäck färskvara så ju bättre gummi ju svampigare blir dom ju.. medans ett gammalt däck börjar bli ganska hårda. vilket kan göra att man upplever nya däck som väldigt vingliga..

åkte i en bmw 1serie med nya dubbfria däck och har nog aldrig upplevt så otäck bil när man trykcte på fullt den svajade så brutalt att man var livrädd i passagerar sätet  för drog man en repa 80-200 så kändes det som att man sladdade med bilen.

Kör fort så hinner inget hända...

7 819 Inlägg
för 6 timmar sedan
Ett gammalt knep från förr är att höja lufttrycket i bakdäcken.
Prova med 0,2 till 0,5 bar mer än föreskrivet i bakdäcken.

2 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Hej,
Rekommenderat tryck är 2.2 bar. Jag brukar köra 2.5 bar, och har testat att höja till 2.7. Bilen beter sig då lite bättre, men fortfarande inte bra. Hur mycket tryck vågar man köra med, utan att däcken blir ojämnt slitna på mitten/kanterna?

Finns det något fel på bilen som kan maskeras av sommardäck men blir tydligt med mjuka vinterdäck? Tex dåliga dämpare? Bilen gungar dock inte onormalt mycket när man kör över gupp.

/Johan

3 904 Inlägg
för 3 timmar sedan
Det ÄR skillnad med vinterdäck.
Har du sen dubbdäck inbillar man sig det än mer, för man hör hur dubbarna rasslar mer i svängar/ hård broms. Skapar illusion om mer "svaj" än det är. (Viss försämring ger dubben på asfalt, men inte så man märker det vid normal körning. Tvärbromsningar, eller annat extemt blir det mätbart vid direkt-jämförelser)

2.7 Bar borde vara max lämpligt på en Avensis, om den har ungefär standard dimension.

Och du har rätt navhål, ET osv på fälgarna?
Senast redigerat av Mossan1 (för 3 timmar sedan)

724 Inlägg
för 2 timmar sedan
Det brukar hända mig i mina bilar om jag kör sent in på vintern eller byter för tidigt. Mjukt gummi som är ännu mjukare i varmare temperaturer. Asfalt bra grepp gör ett bra jobb med att flexa däcket vid sväng.

Åkte nästan av vägen vid en omkörning pga det.

Professionell hatare

Sök