2451
Sök

Toyota Prius Gen 2. Balken gick av. Reparerbart?

Fri fart för ett fritt folk!
14 629 Inlägg
för 11 timmar sedan
#61
jaka54 skrev:
Generellt gäller ju alltid när man ska svetsa i bilars underreden att man plockar bort mattor och så vidare. Sen spelar det ingen roll vilket bilmärke det är... man måste alltid kontrollera att det finns frisk plåt att fästa ny plåt i. Det betyder att man ALLTID måste skära bort plåt som  har gravrost, annars går det inte att fästa ny plåt. Att lägga ny plåt utanpå rostig plåt gör aldrig jag när jag lagar, men vill man bara slava till något så visst...

tror det är det stora problemet i det här fallet..  det ser väldigt rostigt ut runt fästet..   att fästet är borta är inget jag lägger någon vikt i men det ser ju ut som golvet rostat oxå där fästet satt fast i en balk och balken ser död ut oxå..   då blir det så förbannat dyrt att laga när man måste börja från första stället där det är friskt   

och det man ser ytligt är bara en liten del av vad som faktist döljer sig.      man ser kanske 10-20% av problemen resten dyker upp när man nuddar plåten med slipskivan på rondellen och det bara tjofsar till..     att svetsa där det är rostigt gör bara saken ännu värre..  för så fort man nuddar skiten med svetsen blir det bara en stor smäll och hålet blir dubbelt så stort smile  det har man ju provat när man fusklagat bilar några gånger..   
jag slarvade lite på svärmors gamla volvo 360 hade slipat rent runt där jag skulle svetsa men det blev varmt och underedsmassa brevid smällte landade brinnande på insidan av underarmen  så idag har jag ett fint ärr och blev så förbannat sjuk efteråt pga det där skiten     tur farsan kunde ta över och avsluta sista svetsningen  för jag kunde inte fortsätta  tog en timme så hade jag 40graders feber smile 

jag har ju jobbat med rostlagning i något år och vet hur jävligt det är..    visst att byta en rostskadad skärmkant är lätt men just när det gäller infästningar till bakvagn och framvagn måste grejerna vara bra dyra innan det lönar sig eller någon okomplicerad bil    tex en gammal golf mk2  är ju enkelt med bakvagnsinfästningen som oftast är rostskadad men det där ser mycket svårare ut

Kör fort så hinner inget hända...

Från Finland
405 Inlägg
för 10 timmar sedan
#62
Kanske bättre å sälja motor å batterier och lägga pengarna i en annan bil

Professionell nybilshatare

32 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#63
DennisCA skrev:
Kanske bättre å sälja motor å batterier och lägga pengarna i en annan bil

Synd för bilen går riktigt bra efter motorn o batteri bytet för 2 år sedan....

Har någon till som ska kolla om han kan fixa den.

MagI
-----

Fri fart för ett fritt folk!
14 629 Inlägg
för 1 timme sedan
#64
jlivingstonsg skrev:
DennisCA skrev:
Kanske bättre å sälja motor å batterier och lägga pengarna i en annan bil

Synd för bilen går riktigt bra efter motorn o batteri bytet för 2 år sedan....

Har någon till som ska kolla om han kan fixa den.

MagI
-----

det är en toyota finns ingen som inte är bra i motorn smile   det är rosten som tar dom och har alltid varit rosten tyvärr

dom fungerar tills dom är 10år gamla sen ska dom på skroten generellt

minns när jag rostlagade trösklar på Corollor som inte ens var 10år gamla totalt skrot var dom smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök