jaka54 skrev:
Generellt gäller ju alltid när man ska svetsa i bilars underreden att man plockar bort mattor och så vidare. Sen spelar det ingen roll vilket bilmärke det är... man måste alltid kontrollera att det finns frisk plåt att fästa ny plåt i. Det betyder att man ALLTID måste skära bort plåt som har gravrost, annars går det inte att fästa ny plåt. Att lägga ny plåt utanpå rostig plåt gör aldrig jag när jag lagar, men vill man bara slava till något så visst...
tror det är det stora problemet i det här fallet.. det ser väldigt rostigt ut runt fästet.. att fästet är borta är inget jag lägger någon vikt i men det ser ju ut som golvet rostat oxå där fästet satt fast i en balk och balken ser död ut oxå.. då blir det så förbannat dyrt att laga när man måste börja från första stället där det är friskt
och det man ser ytligt är bara en liten del av vad som faktist döljer sig. man ser kanske 10-20% av problemen resten dyker upp när man nuddar plåten med slipskivan på rondellen och det bara tjofsar till.. att svetsa där det är rostigt gör bara saken ännu värre.. för så fort man nuddar skiten med svetsen blir det bara en stor smäll och hålet blir dubbelt så stort

det har man ju provat när man fusklagat bilar några gånger..
jag slarvade lite på svärmors gamla volvo 360 hade slipat rent runt där jag skulle svetsa men det blev varmt och underedsmassa brevid smällte landade brinnande på insidan av underarmen så idag har jag ett fint ärr och blev så förbannat sjuk efteråt pga det där skiten tur farsan kunde ta över och avsluta sista svetsningen för jag kunde inte fortsätta tog en timme så hade jag 40graders feber
jag har ju jobbat med rostlagning i något år och vet hur jävligt det är.. visst att byta en rostskadad skärmkant är lätt men just när det gäller infästningar till bakvagn och framvagn måste grejerna vara bra dyra innan det lönar sig eller någon okomplicerad bil tex en gammal golf mk2 är ju enkelt med bakvagnsinfästningen som oftast är rostskadad men det där ser mycket svårare ut
Kör fort så hinner inget hända...