3123
Sök

Volvo T5 Renovering

Renovering och förstärkning av en T5 motor

742 Visningar
Uppdaterades senast 29 juli
137 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#1
Motorrenovering
Volvo S60 T5 -02
B5234T3
33.622mil

Anledningen till renovering:
Plötsligt lägre oljetryck
Smutsig olja direkt efter byte
Högt miltal
Plocka mer effekt

Målet är att få en motor som är hållbar för ca 400-500hk. Jag kommer endast åka runt 300hk till att börja med, för att sedan uppgradera längre fram.

Det blir i stort sett ett "Steg 4".
Som enligt Autotech back in the day skulle leverera 340hk/450nm.
Men det får man väl ta med en nypa salt, får jag ut 250-270whp så är jag mer än nöjd. Kommer hålla mig till 98 oktan då detta inte är en renodlad "sommarbil", än...

Allt som är gjort i denna tråd är inte nödvändigtvis gjort i exakt samma ordning som det hamnar här. Detta blev bara enklare och snyggare.

Sammanfattning:

Block 2004 T5
Topplock 2002 T5
Uppfräst Vevhus från fabrik
Smidd Vevaxel från fabrik (lättviktare)
STD Kolvar (oljekylda)
Toppdeckat Block
Honade Cylindrar
Individuellt Shimsade Cylindrar
Polerad Vevaxel
Planad Topp
Inslipade Ventiler
Injusterat Ventilspel
Nya Ventiltätningar
Nya Avgasventiler
Nya NE Kolvringar
Nya Blockbultar (Volvo original)
Nya Topplocksbultar (Volvo original)
Ny Vevaxelmutter (Volvo original)
Ny VVT-Bult (Volvo original)
Nya Svänghjulsbultar
Ny Oljetrycksvakt
Ny Vattentempgivare
Nya Smidda H-profilstakar + ARP-bultar
Nya ACL Race HX Vevlager (ökat spel)
Nya Glyco Ramlager (STD)
Ny Oljepickup/sil (Volvo original)
Ny Överströmningsventil (Volvo original)
Ny Kolvkylningsventil (Volvo original)
Ny Vevhusventilation
Ny Tryckplatta, lamell och slavcylinder
Nya packboxar i växellådan
Nya motor/växellådsfästen överallt
Ny Aluminiumintercooler
Nya Spridare (Bosch 968)
Nya Tändspolar (Bosch)
Nya Tändstift (NGK)
Ny 100Cell Racekatalysator
Ny Speeding Alu-intercooler

Individuell Mjukvara 98 Oktan
Nyrenoverad 19T turbo
3" JT Helsystem med 100cell
Autotech Macventil
DO88 Tryckrörssats (nya slangar)
K&N insatsfilter

För 1600 mil sedan servades bilen med följande saker, som kommer återanvändas:

Kamremssats (Volvo original)
Multirem (Volvo original)
Spännare Multirem (SKF)
Vattenpump (SKF)

Hela motorn har tvättats väldigt noggrant in och ut, lackerats och fått nya packningar, packboxar, o-ringar med mera överallt.

Kostnad för allt finns summerat längst ned..

Det började med att större delar av fronten plockades av. Delvis för att få mer plats, men även för att kunna rengöra allt. Det ska även in större intercooler.
Motorn plockades ur och började demonteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dd9598639e592efdd4052e4703c99fcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9ba36ea30a610b365c78d2df0802b3f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-adfd64a0e84522f7a7f9fe09b97232d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9cb667e8e6ec9842046480afe0e2f03d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-35311f9991f5bdc61c789c95a6a888c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f02ce0939b860c5f073d7e2f24a524ff.jpg

Allt ser väl ungefär ut som man kan tänka sig vid 34k mil. Väldigt skitigt, spegelblanka och ovala cylindrar, lite halvslitna lager och upptorkade packningar etc.
Vevaxeln ser okej ut, behöver bara poleras. Även kolvarna och toppen är i bra skick. Någon har troligtvis bytt VVT då den är mer eller mindre glappfri. Kamaxlarna ser ok ut. Insugsventilerna, fjädrar och brickor ligger inom spec och ser ok ut.
Men avgasventilerna är brända bortom räddning och fyra av fem tändspolar är spruckna.
Givetvis gick en topplocksbult av långt ner i blocket.. Men jag ska ändå använda ett mindre ovalt och fräschare block som jag har på hyllan från en -04 T5. Så det får bli ett senare problem..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9b9c7ac2d2c939e00fb523561a2d1560.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9d9ced746d04e871fb75d49714dbe562.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-984408bebd9d5207cc6c9edebfc1b479.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-608ace2cb4686312129fa9a9c31d24e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4bfbb32737f671739c8d4751a2a587b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3a8088cc7497b2c232f5d41186c4f609.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-47d6f31b8fb00c8ba5751bddf27e09d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0fb6e30e2a48504df96b2a8222f2ff3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec54ba5a0c01b8c5bc4238cee713e14c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-aa8441f946ef726a917c5bd8887eb0e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c92b297a64f16f7ee9b4636c3e6c6a79.jpg

Båda blocken behöver egentligen borras. Men för ~500hk klarar sig 04 blocket alldeles ypperligt. Eftersom jag gillar grepp, så kommer det troligtvis aldrig bli mer än ~500hk oavsett.

Stänkskyddet vid höger drivaxel avslöjar även att något har brunnit någon gång.. Troligtvis har bränslematningen läckt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c3c1b14043541449c10d72cbcf12e6f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-35d3629e28282b785d8a0395ec499f1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-646838ea5417e5cd920a7652b32a357f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4471daba0463ad5b0ed6e28e187bcc75.jpg

Har tyvärr inte några häftiga maskiner till tvätt. Börjar med att allting får ta ett långt varmt bad.
Efteråt blir det högtrycksavspolning med 60° vatten, sedan gnugga och gno med diverse redskap för att få bort det sista, tvålull är absolut favoriten.
Efter tvätt rengörs alla gängor med gängtappar och snitt. Följt av ännu ett varv med bad och tvätt..
Alla skruvar och gängor till allting i och runt motorn rensas även dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-05d990fd476eca93ab565ce358ee04b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5b46dbb1217674646def7c4af5799f68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ab5126259512489b4d86ccfb527edaf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e81badcc7e823138efa31c8ca213b44a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ee8fe53068a6a496a19d6778f25866ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ab3cd4568c4a3f6e65f761bff7360450.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1df0d7d2837d63ee2f65b6150600e31d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0b9567d099a7d8d565affd49410bab60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8f3070455ebcddabe9fc6c8ec48dbd94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4c2175d0ad6dbff7897dd4a58ae6018f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9d4d5e5ec5414f9b1400a35224772da4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-19ef7bbf81a2815375ebb5f9870ed41c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-055ddc231ba23396e8f3b6b90e419dfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cad7deeda2ef7a6bcf5b9a815a5ab9df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d5446992775701f0e1b8955c8f0a313a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d090b70febf9ba5dff9b92b907956509.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0d90291694105c1f9d85c8a1cab734b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d738a98602c6de8acd10275ea505a230.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-239eb17cac171f538e18c2a17bac839f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-307e2459a00dedf61a867b8852fb54a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-37b772c25b9ed0d62589d2e23a6734e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6c9e05ab724863de61aff41ced3efc2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ced5cd3fc6480d3749b6217d68aaee44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8a03466c141d065a167fe02aa27c8759.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0b51a582a9e4698de83b2bf270ab1319.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a56a0abf4800b23e5848a14097b028d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-41fa472018d40ccff84fe2eca23b09b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9894144ea64657fc8978153a3242fdc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-46dfdcc6b26b20b506b8b96025673202.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-38ddcb573282184c74bf680fa463bb82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec0303e2b646a220052d6888f859ae19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d7a1214466d419bb885c4695998951b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-be2283220499be7a49c91f18acf3f70f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e9fd466b38194d69a23d3964e1e07473.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4469d6cec72ba3ece464b1466de1de0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8cce425ee8117773c90241ef10df1b8b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b476f98df7e8b72aedcc366f1fc7e7d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1f157eb252c266c28d389bf6b8405a4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cfde1247504f036e8d91c42819af9a82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9851f1411f95a15287a1dde6ef9df513.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-499db99628b2a5931e00f37c7349671b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-db7c04dd0cb9a851085edcd26b88bf40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-99f6c43750a5e9caa2a0e1d81ed217d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b5844812c8acef151230dde53985a47c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f8d8ae359141c4dcea8ad2e3b9187911.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5e1fb3b931d09fac35f81b726a788b39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dac45d9425685ef8f2350efa6cb76f17.jpg

I oljesilen låg en halv oring från oljereturen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-17b27bdb92653b19355899f682aba41c.jpg

Hållaren till drivaxeln fick bada i syra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c389a211945b4ba2d2a8c6d3b0a2f72f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-65bc52bc7d6ab1aa9d2d45dac2ffd6a3.jpg

Alla ventiler, fjädrar, tallrikar och knaster fick sina individuella bad. Även alla skruvar åkte ner.
Insugsventilerna blev bra, avgasventilerna är som sagt bara att slänga.
Även VVT-ventilen, oljepump, diverse rör etc. rengjordes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-718a363106af0cce52f63ae557c38f57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3d4a5517e1a3bf806da753723296391d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0d07e4b1228ac30f47c9ffe2a758740c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-edae73992fd0f0bf8ef294bdfabfa019.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-75d4e209956b460a595e22c22377b9f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e2fcbee828542bd53817788c7e6a2eda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-284e13ed9bff340c55f7373c1f31dae3.jpg

Jag rotade fram alla mina oljepumpar. Valde ut den fjädern som var längst och pumpen med minst slitage. Preppade pumpen och kolven med olja och paketerade den till senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c7858636a9d6312b8f5e13a6a4f7cc47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b1afe5b0ff23b48a659ea954e38a3606.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b6793a9464a78e44560c06d5fb221181.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f606c30745d379595cd100f7898418a4.jpg

Alla vatten/oljerör slipades med kompositborste. Kylaren och värmepaketet spolades. Fuelrailen rengjordes och borstades.
Generator, servopump, startmotor, grenrör och insug borstades. Svänghjul rengjordes.

Blocket, toppen och vevaxeln lämnades in på bearbetning.
Blocket toppdeckades följt av montering av individuella shims mellan cylindrarna, toppen planades och vevaxeln polerades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-55fc101735ef385d16f192bf12489180.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bf81dc912a4719691e2d79c3d19e3805.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b7e84fed3e764bbe9a3f89e3721cc2c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5264b86cd0b8b81467f809450aa359f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a7e178e2abec9623008c1ba1a76b84e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-698b1ebcffb40f8b68f3149e7d3cf37e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5d6b5e4b9e8338132dee173f53026968.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7d94357c153af6d479cf1e4012e0ca10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-af22fdaf0e9a5651970e7a79c9ce2de6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f7239f80447a11ddd78ad831fb8f4a46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0ac612a3e1c4e62f64c6a59da753098b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5fb78850ad2b20e8935a776bf8ead7d3.jpg

Sen var det dags för motorutrymmet att få sig en ordentlig tvätt, 23 år sätter sina spår...

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-afa54f1720af436e04404870ecb529d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-48dad021ac7c3bf7b3fe424b0cce7ab8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-25b21237dd92de7625e6c572c272375a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f0818e46e744fa90db1c4a3c08d1062c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f420660a353e8f5f146a7c4aff3e0d6b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-361dce82718931e79b50dd379bde44eb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-66bb62c5db9d8d257a4b532f2826ffb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-847ed7f9abb75d07f28e822364651145.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1e49afda7e17a588da7a04af6863cc81.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5adc81ca12c9fee3ab52f82a24757e30.jpg

Växellådan fick nya packboxar, en tvätt och en lack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dbc4a9404f6816f4cf10b08e34451fde.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c26a15106d743996599263c747bb8141.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c7ecb21462fe4ad7e3186ee32fbf51ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3692425b0dd3091335f0bb13d79d96da.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-74a250904dcfdd0ad7ace367fa546f09.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-31cf1b0987d6585e564087a29fb8d381.jpg

Ett do88 tryckrörskit fick även lite lack..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5ed2d93514dd1084be0a11fbb2857c25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b0c727b86a8d600f668f5258107dde7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-40ec11f4de047344a6076b808d538f54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-05e44b04218c7fcd9aa6f09ac4d4c350.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-def3dad7b48f62a4038d5ceb279c074a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-24177e91b280715ce5f589bd5403757d.jpg

Sen fixades lite smågrejer och motor med tillbehör lackerades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1b1fbe06bcfe84c22899432467fc279e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-326d73059c158654296adc7aa43c124e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fd10667ac54b7fccf49373108a92902a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c9e3c44774606c01a2af65a576f57c9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7b5a60e29fbf3428f3dba8ed50a0ccd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4c19df7bf019ba79c13a8519f91d7a72.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b83bd7126df7c3f9ccbf39aba15f303e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8439afb8a37e6dae949cac4fcde449c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d8380d30bca058942da1da986889a2a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cb29a4eb12f0377a5f2d0877182b1fd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5d6037063dcb17cb9cf0dbedf8694d03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-30cff83bd8d4f36bb8f3997300858d35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4a14d970e3caad483ac72b8d957279ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-86c85e3d1c4e523485fc383964c5c062.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bf8466d7f956dc5742a06877dd074920.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-42f05b72132dc666de802c90bc1fc09c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dc541db6d8b7462650fad264f82809e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bf55ef6de0c5bf38dc7a6e0ca722508a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dca47cf847c78980db06019fe9954983.jpg

Blocket, toppen och vevaxeln uthämtad från bearbetning.
Fick sig ännu en ordentlig urblåsning och bad/tvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bb6b103eddf3191d1c703174437fb555.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-67bbaf486ae872776eaafc9d69ce4ffc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f0201c7f348fd019d6944c3de8f9ed17.jpg

ACM H-profilstakar 147mm med 21mm bultar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2795354c076e1c2cbeeb42f5c22defcc.jpg

Blandade saker..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0a1a08778595e311987505ed02a40e4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c23665f640e1c6a87930d5d3d6477c2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-03bfe791be998a4579f76298165d19f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a28d3ea890014ef717f509ca47528e85.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fe3d0559137fe6496a386cd8b33f29c8.jpg

Nya Bosch 968 spridare. Flödestestade och kontrollerad sprutbild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-58bbed15aa7ebe5ab4c3cde2b0ef4c7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a4eb618afb88ddb9c2bc96618f4c137e.jpg

Styrboxen indivduellt optimerad för min setup på 98 oktan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e940a7b14e1c80c044c3d8df20d5f920.jpg

Nya tändspolar och koppling

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-876e3e267d14ebc2468ce71071cae8d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1200a1640cded4f25ca2c37c169f3927.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b9df1bb4234f5b776e41b4c8cdb44058.jpg

Nya motorfästen

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-866164ab6c557221726ec17767cd9529.jpg

Ny vevhusventilation

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-266b3187533c6aa50e9faff2d6fa99b6.jpg

Nyrenoverad 19T turbo, vet inte riktigt varför man slipat bort "Volvo". Kanske är renoverad med annat lager..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b3c7fde4d9060edbcf92365903ce76c8.jpg

Delvis ny do88 tryckrörssats

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-806246836b6f0809d9ad276e6a292571.jpg

Ny intercooler från Speeding

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7dce09fbf23370911e1637f545699003.jpg

Olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a3e8a9a0a1e181647776a429a61889dd.jpg

Jag har gjort en Excelkalkyl med alla mått och toleranser inlagda från Vida. Så jag behöver bara lägga in ett mått, så räknar den automatiskt ut om jag är inom standardtolerans, hur långt ifrån jag är etc. Väldigt smidigt att slippa stå och räkna när man monterar ihop allt.
Alla mått från allt i hela motorn är inlagda.
Allting monteras enligt konstens alla regler, med rätt moment, sträck och procedur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-004cebd552dcef88fb40cc30f4f6da90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-06f7951595caa92e20c177c4772a9799.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f83c2f0e88c7a5ce53c5a3f92815d71f.jpg

Började med att läcktesta ventilerna, vilka visade sig vara hyfsat täta redan innan inslipning.
Men efter lättare inslipning blev dem ännu tätare.
Sen var det dags för ventiltätningar. Tyvärr har någon blind person skickat ut två olika sorter, med olika mått. Man kunde ju tro att färgerna skulle göra det omöjligt, men icke! Efter tre veckor utan att fått nya åkte jag och köpte över lokal disk istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3686b72d1dbb49e0a1f4c6d2c3cc0e7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-84671a4e0e6a4e3140fb04b400d45e82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-280a8ad23dddd7cb676415b001ad5dd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-134be8c422c09c0b27c1d6176ae19d69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-357bc0777e364e1261499372d590b5f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3754022100daebc32091c48d23da0f6d.jpg
Senast redigerat av AWM (16 juli )


137 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#2
Sen vidare till att börja plocka ihop toppen. Ventiler, fjädrar, tallrikar och knaster i.
Sen började den långa tråkiga resan med att justera in ventilerna. Med nya avgasventiler stämde givetvis ingenting på den sidan.. Mätte upp allting och beställde nya tryckare från Volvo. Men sedan gick veckorna och lyftarna lyste med sin frånvaro. Så jag ställde mig och slipade ner varje lyftare individuellt till rätt mått. Två dagar senare kom de nya lyftare, som inte gick att returnera.. Vi skall icke tala om vad de kostade..
Men toppen färdig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c5a440155a26e329fe98c48355a7c6e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-afd5e4c74937f041b3850e5867db3efa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-91fc6dcb9679fb49da0f17a041972f1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-49c59b2a0b81bbd75512764d32510109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-59b66096f33615b0d8f4106c59de441c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-15419bb4dea19d2e22523eb29d06d36c.jpg

Vidare till bottendelen!
Kolvkylningsmunstycken och kolvkylningsventil monterades.
Ramlager trycktes i. Använder Red line assembly lube och Volvos packningsklister, som båda är rosa/röda.
Veven las i och blockhalvorna monterades ihop med nya originalbultar.
Packbox till veven monterades och sedan lyftes blocket över till stativet.
Stakarna märktes upp.
Kolvringar monterades på kolvarna som sedan monterades ihop med de nya H-profilstakarna med nya HX vevlager med ökat spel.
Kolvar och stakar är uppmätt, vägt och parade.
Ny oljepickup, o-ringar och överströmningsventil i tråg monterades, även oringar till tråg på blocket. Tråget monterades dit och i med oljefilterkopp och provisorisk plugg. Oljekylare och oljepump sattes dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ea45b9a90fab56b02fa0a94735ad8d9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e57b110184b5d8441cdc71c58233a7ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-41229eb5bfa3889a99f10344ab52a73d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c9428ff455bfca8bb102b3cb1c3b6a43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-85e680037bc4e2cef540157b3fc5e391.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8dd10e92dfce93b5b3bc314d193604f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-504e167319347f2a886e7dfe3ee4d068.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1c4efd7c118b53bccaada066dba93b40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d386f533e8ea5b9aa93e285d793723db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1962343df4d99e9ff73ccd654a7d9e39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e786f37e10ae6147658de65102462b76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b453d9d241fc31b0226fefaacd76cca0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7a9d30b419b70bc9b7b4706ac7178ac3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-16eecf610b0e051e78bcfff1f84f690e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d1fc9fd5a31bcd16dc969226cf40439d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-20fa4c95204b842aebfd554c56812195.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b0936d6f35b1928f43df972732dc5b12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e5d414c90b1e1532d0f948bdd960b3aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b6f690a0437fdbaeaad3c1b834dd75c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1ece16464a0860d334993e5e82a4dec1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c8e8ae333fac8f4f130c129300ab24b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3ddcdcf9042a544fc2c115890cbb39bd.jpg

Topplock monterades. Även med nya originalbultar är det lite läskigt att sträckdra 130°...
I väntan på ny flaska packningsklister till kamkåpan monterades lite småsaker som vattenpump, vattenrör, knacksensorer etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b4ee79768c338c891d4c98c2d6b83cc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bcc06cc3edf78947a484c631da1f32b8.jpg
https://www.garaget.org/[/img
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0f548357a0ab664da888152f05626955.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-65383a0e075471378684af802e0a7ffb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d79511e9f0d65a252f9dd7257a64cc92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c68608a5e6931298fc89b495dfa91763.jpg

Sen var det dags för kamkåpan. Packboxar till kammarna, pinnbultar och packning till grenröret, tändstift, spolare, oljetrycksgivare och vakt. Vevhusventilation, spridare, termostat, insug, vvt, kamrem etc..
Turbon provmonterades för att se vilka rör jag behövde använda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ab665f3cf816bf40c3926e40d503aecc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0f2527c9832c6cb2de8e224fab7cf848.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bba2a9be6a726fde55240815c3badcd2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-15e103fbc8ace56deef2e7bfce7d95c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-130ffe78dc0077eebd9ad26c7c001a47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-56bb6607899cc2ade39c7da7aa553199.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-02204b570eca548f1255f69f1c06b05d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-63248bdbc42e8a9ea92aca8a56356327.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e8a8dcfd7201f96428aa67cecc4b8b33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-854b6f2b82355c55135db2ad33a5136a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b6d68922df41106262fc56da7ae6ffa6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3bd12d7a0fe79fb4b271922941010b42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cf278a997a3e3743978255d536953e5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ee502cc1f14c1e8f1ebf6068012fdad9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a5d0f3768f9630b32acb108a1590989b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-65291e710f21831ef762d39f34af2fef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3c4e94c97ce8ad41668b5fa046b2d286.jpg

Svänghjulet monterades med nya bultar. Det glappar lite, men har ju fungerat bra innan. Inte värt att köpa nytt nu då jag ändå kommer fixa ett lättat när värre koppling ska i längre fram. Ny koppling och slavcylinder/urtrampningslager monterades, sedan sattes växellådan ihop med motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-92f429d6d8f25a2bec291d313c281b60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-85a14ecf51a28006516ab41564c82864.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-eed8f6e157f1530c919de39a1e73e740.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a855375ed4f7238c06475a3b7ecd5bcd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-64ded041af174a54f301a93147ca5010.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-aa26b7105b24d17e03a5296036df0bbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8c3eaea6f9742a8b674bc1119d91b075.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f483281b30d654b3153d09680ed52ef5.jpg

Nya motorfästen monterades överallt i bilen och motorn sattes i. Man bör nog göra det underifrån, det var lite tajt i sidleds för styrboxhållaren och abs-ledningarna. Men med rätt vinkel gick det med någon millimeter över..
Så nu sitter den på plats!
Turbo och dess komponenter monterades, samt nya slangar till värmepaketet och laddtrycksstyrningen.
Passade på att flytta signalhornen från luftintaget i fronten till hjulhuset och byggde provisoriskt om luftintaget till luftboxen i fronten. Ska byggas något snyggare där senare. Flyttade även upp regskylten en bit för bättre luftflöde in.
Större intercooler från Speeding och do88 tryckrörssats gick att få dit med lite lättare modifikationer. Blev väldigt tajt med tryckslangen på varma sidan av intercoolern
Sen provkörde jag givarna till mina mätare inne i bilen. Oljetryck, vattentemp (in) och oljetemp (in).
Samt bytte olja i växellådan, luftade kopplingen och bromsoken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-de5e076dfb71ce5ec41a920c9729ef45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f5659a9dea9bcdf2d75bf96914647c21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-919b203b8654be5afb648010ae76ed88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6d8fd302ead25cda59924845eb1d4581.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b09247bd746cac021fb8df5f72ee0d46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-746d9cdfa80aa7577a7158c66b88f5c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d9596807354f5fd49292971807a58caa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0a21802cb9ed144314073fd6105d7c6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2c08e9732c44348c431f00eafa60d910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0dfea314b8db801096ec3092279a8a4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6c2cbeb8632e612c5e3afad8b0045711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5117cca9c5fe7f7880ad30f6594447cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-22d7e2701f12d39831829a68abb88396.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9c0aded4f48b8b405cc133dd79e861f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8e26777390915df24ad7080386756230.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c6673af8cfe12b10905bd9b5f399415a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7fba21616c6537d60275a4b3386ac125.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-015d4654fa5c66e2035cd6412eae1e07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8a1b5ff80ee2d7103f2cdc8c89d8fbb1.jpg

Allt är inkopplat och alla vätskor fyllda. Uppstartsolja blir 0w-30 då den flödar snabbare och fortfarande är ok till denna motor. Fyllde upp filtret med olja och pumpen är preppad med tjock oljefilm, så den borde börja suga olja direkt. Jag förlitar mig på den elektriska mätaren i bilen då jag jämfört den med min riktiga mätare innan.
Tändstift, tändspolar och säkring till bränslepumpen plockades ur i hopp om att kunna dra runt lite olja på startmotorn, dock gav inte mätaren något utslag. Men allt lät bra..
Så i med allting igen och primade bränslepumpen några gånger.
Datorn kopplades in med alla vitala värden framme i livedata.

Sen hoppade den igång, oljetryck nästan omgående, inga felkoder och fina värden.
Bilen fick gå i 10min på förhöjd tomgång medans eventuella läckage eller missljud kontrollerades. Men allting verkade stämma!

Ut med uppstartsoljan. Filtret har verkligen gjort sitt jobb, nästan inga metallrester i tråget. Allt hade samlats i filtret.
I med 5w-40 och nytt filter. Sen ut på provkörning! Allt verkar bra än så länge efter 2mil..

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1a0c863d719c6d048f2ddf40fa1028a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-45675912e40cc2fff178f88261f7d1d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c776db8847b72ffca355a35b348cd6ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4a9467bb1315f76d4ddbb05e89d447b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-31ecd542b649137b1f8c84e9ff987e4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fe8af857a0c9d4ba123bcbeb1ac0f202.jpg

Motorn är nu körd 50 felfria mil på låglast och mellanlast. Bytte olja vid 25mil och nu vid 50. Nu får den gå en längre bit innan byte igen. Även provat att gasa ur den. Den peakar på runt 1.3bar och går fint.
Har lite hög oljetemp fortfarande, får se om det sjunker när den blir mer inkörd och friktionen avtar. Annars får det nog bli en separat oljekylare. Har även lite lågt oljetryck på tomgång med varm olja (inte under ok), men jag har ju också ökat lagerspelet rätt ordentligt. Så det är nog inga problem, det flödar fint ändå och kommer nog bli lite högre tryck med 5w-50 olja som jag tänkt köra på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-565cb9d1586660f251d3670e1fce4d3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5906a07d4f5473c183e07973c1364105.jpg

Tänkte summera vad jag har köpt och vad allt har kostat. Kan ju vara intressant att se för den som funderar på något liknande. Nu återanvände jag vissa få saker, samt hade jag redan avgassystem osv.. Så allt står ju inte med och vissa saker här måste man ju inte heller köpa/byta, men ändå en bra fingervisning..

Motor, bearbetning:
Topplock, planat
Block, toppdeckat
Individuellt schimsade cylindrar
Honade cylindrar
Vevaxel, polerad
= 8.500:-

Utfört själv:
Inslipning av ventiler
Injustering av ventilspel
Noggrann tvätt/bad av samtliga delar, demontering/montering.

Block:
Kolvkylningsventil (Volvo) = 333:-
Kolvringar = 1.125:-
Mutter, vevaxel (Volvo) = 69:-
O-ring, oljepump (Volvo) = 78:-
O-ring, vattenrör block (Volvo) = 30:-
O-ring, vattenrör block->turbo (Volvo) = 30:-
Oljetrycksgivare = 105:-
Packning, vattenrör (Volvo) = 65:-
Packbox, vevaxel, främre = 155:-
Packbox, vevaxel, bakre = 165:-
Packning, oljepump (Volvo) = 80:-
Packning, vattenpump (Volvo) 62:-
Ramlager (Glyco) = 1.000:-
Skruv x12 Blockhalvor (Volvo) = 510:-
Vevlager (ACL Race HX) = 1.000:-
Vevstakar (ACM) + ARP = 6.670:-
= 11.477:-

Topp:
Avgasventil x10 = 1.350:-
O-ring tändstiftshål x5 = 125:-
Topplockspackning = 500:-
Packbox, kam, insug, främre = 85:-
Packbox, kam, avgas, främre = 85:-
Packbox, kam, avgas, bakre = 85:-
Packlock, kam, insug, bakre,  = 39:-
Packning, oljelock = 27:-
Packning, vvt-solenoid = 69:-
Packning, grenrör = 195:-
Packning, insug = 119:-
Packning, spjällhus = 49:-
Skruv x12 Topplock (Volvo) = 744:-
Skruv x1 VVT (Volvo) = 61:-
Vattentempgivare = 165:-
Ventiltätning x20 = 400:-
= 4.098:-

Turbo:
O-ring, Oljeretur Turbo (Volvo) = 40:-
Packning, turbo-avgas = 140:-
Packning, turbo-grenrör = 39:-
Packning, oljeretur, turbo (Volvo) = 53:-
Skruv x2, Oljeretur = 60:-
Turbo 19T Äkta (nyrenoverad) = 4.000:-
= 4.332:-

Tråg:
Oljepickup/sil (Volvo) = 758:-
O-ring, oljerör i tråg x2 (Volvo) = 40:-
O-ring, oljekylare x2 (Volvo) = 214:-
O-ring, tråg-block (Volvo) = 59:-
O-ring, tråg-block (Volvo) = 59:-
O-ring, oljesticka, upptill (Volvo) = 39:-
O-ring, oljesticka, nedtill (Volvo) = 59:-
O-ring, oljepickup (Volvo) = 80:-
Överströmningsventil (olja) (Volvo) = 333:-
= 1.641:-

Drivlina:
Packbox, växellåda, ingående = 139:-
Packbox, växellåda, utgående x2 = 260:-
Skruv x2 Drivaxlar = 150:-
Skruv x10 Svänghjul = 295:-
Tryckplatta, lamell, lager (Sachs) = 3.355:-
= 4.199:-

Vätskor:
Motorolja Mobil1 0w-30 (7l) = 840:-
Motorolja Mobil1 5w-40 (12l) = 1.440:-
Motorolja Mobil1 5w-50 (18l ) = 2.160:-
Växellådsolja 2l (Volvo) = 596:-
Glykol = 200:-
Styrservovätska = 198:-
Bromsvätska = 185:-
Tvättmedel = 1.000:-
= 6.619:-

Motorfästen:
Övre runda = 275:-
Undre runda x2 = 710:-
Växellåda = 305:-
Nedre höger = 438:-
Övre sidofästen x2 = 418:-
= 2.146:-

Övrigt:
Avgasbandage = 379:-
Givaradapter kyltemp = 295:-
Intercooler (Speeding) = 2.990:-
Katalysator 3" 100cell = 1.230:-
Kopparbrickor = 50:-
Mjukvara individuell = 4.500:-
Oljefilter x5 = 586:-
Oljepluggadapter = 295:-
Servoslang = 185:-
Slangklämmor = 1.300:-
Spridare x5 Bosch 968 = 2.968:-
Spridare flödesmatchning = 500:-
Tryckrörskit DO88 = 2.800:-
Tändspolare (Bosch) = 2.437:-
Vevhusventilation, slang/rör = 695:-
Vevhusventilation, Oljefälla = 365:-
Vevhusventilation, banjoskruv x2 = 258:-
Vevhusventilation, slang = 293:-
Värmepaket = 1.000:-
Värmepaket, slang x2 = 1000:-
Värmepaket o-ring x2 = 54:-
Värmepaket clips x2 = 138:-
= 24.318:-

Totalt = 67.330:-

Har man inte diverse verktyg för mätning, låsning, montering etc. Så kan man nog lägga på 10-15k för detta.

Uppdatering 29-07-2025
Nu har motorn gått 300mil och ett kompressionsprov samt leakdown utfördes. Allt ser bra ut, jämn kompression och lågt läckage.

Cylinder #1 = ~11.9bar
Cylinder #2 = ~11.7bar
Cylinder #3 = ~11.5bar
Cylinder #4 = ~11.8bar
Cylinder #5 = ~11.9bar

https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fac35188543d6bbbb5541b2d4a215813.jpg
Senast redigerat av AWM (tisdag 21:02)



Sök