Motorrenovering
Volvo S60 T5 -02
B5234T3
33.622mil
Anledningen till renovering:
Plötsligt lägre oljetryck
Smutsig olja direkt efter byte
Högt miltal
Plocka mer effekt
Målet är att få en motor som är hållbar för ca 400-500hk. Jag kommer endast åka runt 300hk till att börja med, för att sedan uppgradera längre fram.
Det blir i stort sett ett "Steg 4".
Som enligt Autotech back in the day skulle leverera 340hk/450nm.
Men det får man väl ta med en nypa salt, får jag ut 250-270whp så är jag mer än nöjd. Kommer hålla mig till 98 oktan då detta inte är en renodlad "sommarbil", än...
Allt som är gjort i denna tråd är inte nödvändigtvis gjort i exakt samma ordning som det hamnar här. Detta blev bara enklare och snyggare.
Sammanfattning:
Block 2004 T5
Topplock 2002 T5
Uppfräst Vevhus från fabrik
Smidd Vevaxel från fabrik (lättviktare)
STD Kolvar (oljekylda)
Toppdeckat Block
Honade Cylindrar
Individuellt Shimsade Cylindrar
Polerad Vevaxel
Planad Topp
Inslipade Ventiler
Injusterat Ventilspel
Nya Ventiltätningar
Nya Avgasventiler
Nya NE Kolvringar
Nya Blockbultar (Volvo original)
Nya Topplocksbultar (Volvo original)
Ny Vevaxelmutter (Volvo original)
Ny VVT-Bult (Volvo original)
Nya Svänghjulsbultar
Ny Oljetrycksvakt
Ny Vattentempgivare
Nya Smidda H-profilstakar + ARP-bultar
Nya ACL Race HX Vevlager (ökat spel)
Nya Glyco Ramlager (STD)
Ny Oljepickup/sil (Volvo original)
Ny Överströmningsventil (Volvo original)
Ny Kolvkylningsventil (Volvo original)
Ny Vevhusventilation
Ny Tryckplatta, lamell och slavcylinder
Nya packboxar i växellådan
Nya motor/växellådsfästen överallt
Ny Aluminiumintercooler
Nya Spridare (Bosch 968)
Nya Tändspolar (Bosch)
Nya Tändstift (NGK)
Ny 100Cell Racekatalysator
Ny Speeding Alu-intercooler
Individuell Mjukvara 98 Oktan
Nyrenoverad 19T turbo
3" JT Helsystem med 100cell
Autotech Macventil
DO88 Tryckrörssats (nya slangar)
K&N insatsfilter
För 1600 mil sedan servades bilen med följande saker, som kommer återanvändas:
Kamremssats (Volvo original)
Multirem (Volvo original)
Spännare Multirem (SKF)
Vattenpump (SKF)
Hela motorn har tvättats väldigt noggrant in och ut, lackerats och fått nya packningar, packboxar, o-ringar med mera överallt.
Kostnad för allt finns summerat längst ned..
Det började med att större delar av fronten plockades av. Delvis för att få mer plats, men även för att kunna rengöra allt. Det ska även in större intercooler.
Motorn plockades ur och började demonteras.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dd9598639e592efdd4052e4703c99fcf.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9ba36ea30a610b365c78d2df0802b3f3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-adfd64a0e84522f7a7f9fe09b97232d1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9cb667e8e6ec9842046480afe0e2f03d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-35311f9991f5bdc61c789c95a6a888c1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f02ce0939b860c5f073d7e2f24a524ff.jpg]()
Allt ser väl ungefär ut som man kan tänka sig vid 34k mil. Väldigt skitigt, spegelblanka och ovala cylindrar, lite halvslitna lager och upptorkade packningar etc.
Vevaxeln ser okej ut, behöver bara poleras. Även kolvarna och toppen är i bra skick. Någon har troligtvis bytt VVT då den är mer eller mindre glappfri. Kamaxlarna ser ok ut. Insugsventilerna, fjädrar och brickor ligger inom spec och ser ok ut.
Men avgasventilerna är brända bortom räddning och fyra av fem tändspolar är spruckna.
Givetvis gick en topplocksbult av långt ner i blocket.. Men jag ska ändå använda ett mindre ovalt och fräschare block som jag har på hyllan från en -04 T5. Så det får bli ett senare problem..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9b9c7ac2d2c939e00fb523561a2d1560.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9d9ced746d04e871fb75d49714dbe562.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-984408bebd9d5207cc6c9edebfc1b479.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-608ace2cb4686312129fa9a9c31d24e4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4bfbb32737f671739c8d4751a2a587b0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3a8088cc7497b2c232f5d41186c4f609.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-47d6f31b8fb00c8ba5751bddf27e09d8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0fb6e30e2a48504df96b2a8222f2ff3e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec54ba5a0c01b8c5bc4238cee713e14c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-aa8441f946ef726a917c5bd8887eb0e4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c92b297a64f16f7ee9b4636c3e6c6a79.jpg]()
Båda blocken behöver egentligen borras. Men för ~500hk klarar sig 04 blocket alldeles ypperligt. Eftersom jag gillar grepp, så kommer det troligtvis aldrig bli mer än ~500hk oavsett.
Stänkskyddet vid höger drivaxel avslöjar även att något har brunnit någon gång.. Troligtvis har bränslematningen läckt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c3c1b14043541449c10d72cbcf12e6f8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-35d3629e28282b785d8a0395ec499f1b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-646838ea5417e5cd920a7652b32a357f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4471daba0463ad5b0ed6e28e187bcc75.jpg]()
Har tyvärr inte några häftiga maskiner till tvätt. Börjar med att allting får ta ett långt varmt bad.
Efteråt blir det högtrycksavspolning med 60° vatten, sedan gnugga och gno med diverse redskap för att få bort det sista, tvålull är absolut favoriten.
Efter tvätt rengörs alla gängor med gängtappar och snitt. Följt av ännu ett varv med bad och tvätt..
Alla skruvar och gängor till allting i och runt motorn rensas även dem.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-05d990fd476eca93ab565ce358ee04b4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5b46dbb1217674646def7c4af5799f68.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ab5126259512489b4d86ccfb527edaf0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e81badcc7e823138efa31c8ca213b44a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ee8fe53068a6a496a19d6778f25866ce.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ab3cd4568c4a3f6e65f761bff7360450.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1df0d7d2837d63ee2f65b6150600e31d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0b9567d099a7d8d565affd49410bab60.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8f3070455ebcddabe9fc6c8ec48dbd94.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4c2175d0ad6dbff7897dd4a58ae6018f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9d4d5e5ec5414f9b1400a35224772da4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-19ef7bbf81a2815375ebb5f9870ed41c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-055ddc231ba23396e8f3b6b90e419dfc.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cad7deeda2ef7a6bcf5b9a815a5ab9df.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d5446992775701f0e1b8955c8f0a313a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d090b70febf9ba5dff9b92b907956509.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0d90291694105c1f9d85c8a1cab734b8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d738a98602c6de8acd10275ea505a230.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-239eb17cac171f538e18c2a17bac839f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-307e2459a00dedf61a867b8852fb54a1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-37b772c25b9ed0d62589d2e23a6734e9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-6c9e05ab724863de61aff41ced3efc2b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ced5cd3fc6480d3749b6217d68aaee44.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8a03466c141d065a167fe02aa27c8759.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0b51a582a9e4698de83b2bf270ab1319.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a56a0abf4800b23e5848a14097b028d0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-41fa472018d40ccff84fe2eca23b09b6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9894144ea64657fc8978153a3242fdc8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-46dfdcc6b26b20b506b8b96025673202.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-38ddcb573282184c74bf680fa463bb82.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-ec0303e2b646a220052d6888f859ae19.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d7a1214466d419bb885c4695998951b3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-be2283220499be7a49c91f18acf3f70f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e9fd466b38194d69a23d3964e1e07473.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4469d6cec72ba3ece464b1466de1de0c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8cce425ee8117773c90241ef10df1b8b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b476f98df7e8b72aedcc366f1fc7e7d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1f157eb252c266c28d389bf6b8405a4c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cfde1247504f036e8d91c42819af9a82.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-9851f1411f95a15287a1dde6ef9df513.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-499db99628b2a5931e00f37c7349671b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-db7c04dd0cb9a851085edcd26b88bf40.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-99f6c43750a5e9caa2a0e1d81ed217d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b5844812c8acef151230dde53985a47c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f8d8ae359141c4dcea8ad2e3b9187911.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5e1fb3b931d09fac35f81b726a788b39.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dac45d9425685ef8f2350efa6cb76f17.jpg]()
I oljesilen låg en halv oring från oljereturen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-17b27bdb92653b19355899f682aba41c.jpg]()
Hållaren till drivaxeln fick bada i syra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c389a211945b4ba2d2a8c6d3b0a2f72f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-65bc52bc7d6ab1aa9d2d45dac2ffd6a3.jpg]()
Alla ventiler, fjädrar, tallrikar och knaster fick sina individuella bad. Även alla skruvar åkte ner.
Insugsventilerna blev bra, avgasventilerna är som sagt bara att slänga.
Även VVT-ventilen, oljepump, diverse rör etc. rengjordes.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-718a363106af0cce52f63ae557c38f57.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3d4a5517e1a3bf806da753723296391d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0d07e4b1228ac30f47c9ffe2a758740c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-edae73992fd0f0bf8ef294bdfabfa019.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-75d4e209956b460a595e22c22377b9f4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e2fcbee828542bd53817788c7e6a2eda.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-284e13ed9bff340c55f7373c1f31dae3.jpg]()
Jag rotade fram alla mina oljepumpar. Valde ut den fjädern som var längst och pumpen med minst slitage. Preppade pumpen och kolven med olja och paketerade den till senare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c7858636a9d6312b8f5e13a6a4f7cc47.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b1afe5b0ff23b48a659ea954e38a3606.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b6793a9464a78e44560c06d5fb221181.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f606c30745d379595cd100f7898418a4.jpg]()
Alla vatten/oljerör slipades med kompositborste. Kylaren och värmepaketet spolades. Fuelrailen rengjordes och borstades.
Generator, servopump, startmotor, grenrör och insug borstades. Svänghjul rengjordes.
Blocket, toppen och vevaxeln lämnades in på bearbetning.
Blocket toppdeckades följt av montering av individuella shims mellan cylindrarna, toppen planades och vevaxeln polerades.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-55fc101735ef385d16f192bf12489180.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bf81dc912a4719691e2d79c3d19e3805.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b7e84fed3e764bbe9a3f89e3721cc2c9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5264b86cd0b8b81467f809450aa359f1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a7e178e2abec9623008c1ba1a76b84e7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-698b1ebcffb40f8b68f3149e7d3cf37e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5d6b5e4b9e8338132dee173f53026968.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7d94357c153af6d479cf1e4012e0ca10.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-af22fdaf0e9a5651970e7a79c9ce2de6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f7239f80447a11ddd78ad831fb8f4a46.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0ac612a3e1c4e62f64c6a59da753098b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5fb78850ad2b20e8935a776bf8ead7d3.jpg]()
Sen var det dags för motorutrymmet att få sig en ordentlig tvätt, 23 år sätter sina spår...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-afa54f1720af436e04404870ecb529d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-48dad021ac7c3bf7b3fe424b0cce7ab8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-25b21237dd92de7625e6c572c272375a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f0818e46e744fa90db1c4a3c08d1062c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f420660a353e8f5f146a7c4aff3e0d6b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-361dce82718931e79b50dd379bde44eb.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-66bb62c5db9d8d257a4b532f2826ffb6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-847ed7f9abb75d07f28e822364651145.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1e49afda7e17a588da7a04af6863cc81.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5adc81ca12c9fee3ab52f82a24757e30.jpg]()
Växellådan fick nya packboxar, en tvätt och en lack.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dbc4a9404f6816f4cf10b08e34451fde.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c26a15106d743996599263c747bb8141.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c7ecb21462fe4ad7e3186ee32fbf51ac.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3692425b0dd3091335f0bb13d79d96da.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-74a250904dcfdd0ad7ace367fa546f09.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-31cf1b0987d6585e564087a29fb8d381.jpg]()
Ett do88 tryckrörskit fick även lite lack..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5ed2d93514dd1084be0a11fbb2857c25.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b0c727b86a8d600f668f5258107dde7f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-40ec11f4de047344a6076b808d538f54.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-05e44b04218c7fcd9aa6f09ac4d4c350.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-def3dad7b48f62a4038d5ceb279c074a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-24177e91b280715ce5f589bd5403757d.jpg]()
Sen fixades lite smågrejer och motor med tillbehör lackerades.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1b1fbe06bcfe84c22899432467fc279e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-326d73059c158654296adc7aa43c124e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fd10667ac54b7fccf49373108a92902a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c9e3c44774606c01a2af65a576f57c9f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7b5a60e29fbf3428f3dba8ed50a0ccd1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4c19df7bf019ba79c13a8519f91d7a72.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b83bd7126df7c3f9ccbf39aba15f303e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-8439afb8a37e6dae949cac4fcde449c5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-d8380d30bca058942da1da986889a2a9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-cb29a4eb12f0377a5f2d0877182b1fd2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-5d6037063dcb17cb9cf0dbedf8694d03.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-30cff83bd8d4f36bb8f3997300858d35.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-4a14d970e3caad483ac72b8d957279ef.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-86c85e3d1c4e523485fc383964c5c062.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bf8466d7f956dc5742a06877dd074920.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-42f05b72132dc666de802c90bc1fc09c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dc541db6d8b7462650fad264f82809e2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bf55ef6de0c5bf38dc7a6e0ca722508a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-dca47cf847c78980db06019fe9954983.jpg]()
Blocket, toppen och vevaxeln uthämtad från bearbetning.
Fick sig ännu en ordentlig urblåsning och bad/tvätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-bb6b103eddf3191d1c703174437fb555.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-67bbaf486ae872776eaafc9d69ce4ffc.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f0201c7f348fd019d6944c3de8f9ed17.jpg]()
ACM H-profilstakar 147mm med 21mm bultar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-2795354c076e1c2cbeeb42f5c22defcc.jpg]()
Blandade saker..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-0a1a08778595e311987505ed02a40e4c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-c23665f640e1c6a87930d5d3d6477c2b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-03bfe791be998a4579f76298165d19f7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a28d3ea890014ef717f509ca47528e85.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-fe3d0559137fe6496a386cd8b33f29c8.jpg]()
Nya Bosch 968 spridare. Flödestestade och kontrollerad sprutbild.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-58bbed15aa7ebe5ab4c3cde2b0ef4c7e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a4eb618afb88ddb9c2bc96618f4c137e.jpg]()
Styrboxen indivduellt optimerad för min setup på 98 oktan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-e940a7b14e1c80c044c3d8df20d5f920.jpg]()
Nya tändspolar och koppling
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-876e3e267d14ebc2468ce71071cae8d6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-1200a1640cded4f25ca2c37c169f3927.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b9df1bb4234f5b776e41b4c8cdb44058.jpg]()
Nya motorfästen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-866164ab6c557221726ec17767cd9529.jpg]()
Ny vevhusventilation
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-266b3187533c6aa50e9faff2d6fa99b6.jpg]()
Nyrenoverad 19T turbo, vet inte riktigt varför man slipat bort "Volvo". Kanske är renoverad med annat lager..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-b3c7fde4d9060edbcf92365903ce76c8.jpg]()
Delvis ny do88 tryckrörssats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-806246836b6f0809d9ad276e6a292571.jpg]()
Ny intercooler från Speeding
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-7dce09fbf23370911e1637f545699003.jpg]()
Olja
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-a3e8a9a0a1e181647776a429a61889dd.jpg]()
Jag har gjort en Excelkalkyl med alla mått och toleranser inlagda från Vida. Så jag behöver bara lägga in ett mått, så räknar den automatiskt ut om jag är inom standardtolerans, hur långt ifrån jag är etc. Väldigt smidigt att slippa stå och räkna när man monterar ihop allt.
Alla mått från allt i hela motorn är inlagda.
Allting monteras enligt konstens alla regler, med rätt moment, sträck och procedur.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-004cebd552dcef88fb40cc30f4f6da90.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-06f7951595caa92e20c177c4772a9799.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-f83c2f0e88c7a5ce53c5a3f92815d71f.jpg]()
Började med att läcktesta ventilerna, vilka visade sig vara hyfsat täta redan innan inslipning.
Men efter lättare inslipning blev dem ännu tätare.
Sen var det dags för ventiltätningar. Tyvärr har någon blind person skickat ut två olika sorter, med olika mått. Man kunde ju tro att färgerna skulle göra det omöjligt, men icke! Efter tre veckor utan att fått nya åkte jag och köpte över lokal disk istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3686b72d1dbb49e0a1f4c6d2c3cc0e7f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-84671a4e0e6a4e3140fb04b400d45e82.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-280a8ad23dddd7cb676415b001ad5dd2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-134be8c422c09c0b27c1d6176ae19d69.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-357bc0777e364e1261499372d590b5f7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/222/221229/221229-3754022100daebc32091c48d23da0f6d.jpg]()
Volvo S60 T5 -02
B5234T3
33.622mil
Anledningen till renovering:
Plötsligt lägre oljetryck
Smutsig olja direkt efter byte
Högt miltal
Plocka mer effekt
Målet är att få en motor som är hållbar för ca 400-500hk. Jag kommer endast åka runt 300hk till att börja med, för att sedan uppgradera längre fram.
Det blir i stort sett ett "Steg 4".
Som enligt Autotech back in the day skulle leverera 340hk/450nm.
Men det får man väl ta med en nypa salt, får jag ut 250-270whp så är jag mer än nöjd. Kommer hålla mig till 98 oktan då detta inte är en renodlad "sommarbil", än...
Allt som är gjort i denna tråd är inte nödvändigtvis gjort i exakt samma ordning som det hamnar här. Detta blev bara enklare och snyggare.
Sammanfattning:
Block 2004 T5
Topplock 2002 T5
Uppfräst Vevhus från fabrik
Smidd Vevaxel från fabrik (lättviktare)
STD Kolvar (oljekylda)
Toppdeckat Block
Honade Cylindrar
Individuellt Shimsade Cylindrar
Polerad Vevaxel
Planad Topp
Inslipade Ventiler
Injusterat Ventilspel
Nya Ventiltätningar
Nya Avgasventiler
Nya NE Kolvringar
Nya Blockbultar (Volvo original)
Nya Topplocksbultar (Volvo original)
Ny Vevaxelmutter (Volvo original)
Ny VVT-Bult (Volvo original)
Nya Svänghjulsbultar
Ny Oljetrycksvakt
Ny Vattentempgivare
Nya Smidda H-profilstakar + ARP-bultar
Nya ACL Race HX Vevlager (ökat spel)
Nya Glyco Ramlager (STD)
Ny Oljepickup/sil (Volvo original)
Ny Överströmningsventil (Volvo original)
Ny Kolvkylningsventil (Volvo original)
Ny Vevhusventilation
Ny Tryckplatta, lamell och slavcylinder
Nya packboxar i växellådan
Nya motor/växellådsfästen överallt
Ny Aluminiumintercooler
Nya Spridare (Bosch 968)
Nya Tändspolar (Bosch)
Nya Tändstift (NGK)
Ny 100Cell Racekatalysator
Ny Speeding Alu-intercooler
Individuell Mjukvara 98 Oktan
Nyrenoverad 19T turbo
3" JT Helsystem med 100cell
Autotech Macventil
DO88 Tryckrörssats (nya slangar)
K&N insatsfilter
För 1600 mil sedan servades bilen med följande saker, som kommer återanvändas:
Kamremssats (Volvo original)
Multirem (Volvo original)
Spännare Multirem (SKF)
Vattenpump (SKF)
Hela motorn har tvättats väldigt noggrant in och ut, lackerats och fått nya packningar, packboxar, o-ringar med mera överallt.
Kostnad för allt finns summerat längst ned..
Det började med att större delar av fronten plockades av. Delvis för att få mer plats, men även för att kunna rengöra allt. Det ska även in större intercooler.
Motorn plockades ur och började demonteras.






Allt ser väl ungefär ut som man kan tänka sig vid 34k mil. Väldigt skitigt, spegelblanka och ovala cylindrar, lite halvslitna lager och upptorkade packningar etc.
Vevaxeln ser okej ut, behöver bara poleras. Även kolvarna och toppen är i bra skick. Någon har troligtvis bytt VVT då den är mer eller mindre glappfri. Kamaxlarna ser ok ut. Insugsventilerna, fjädrar och brickor ligger inom spec och ser ok ut.
Men avgasventilerna är brända bortom räddning och fyra av fem tändspolar är spruckna.
Givetvis gick en topplocksbult av långt ner i blocket.. Men jag ska ändå använda ett mindre ovalt och fräschare block som jag har på hyllan från en -04 T5. Så det får bli ett senare problem..











Båda blocken behöver egentligen borras. Men för ~500hk klarar sig 04 blocket alldeles ypperligt. Eftersom jag gillar grepp, så kommer det troligtvis aldrig bli mer än ~500hk oavsett.
Stänkskyddet vid höger drivaxel avslöjar även att något har brunnit någon gång.. Troligtvis har bränslematningen läckt.




Har tyvärr inte några häftiga maskiner till tvätt. Börjar med att allting får ta ett långt varmt bad.
Efteråt blir det högtrycksavspolning med 60° vatten, sedan gnugga och gno med diverse redskap för att få bort det sista, tvålull är absolut favoriten.
Efter tvätt rengörs alla gängor med gängtappar och snitt. Följt av ännu ett varv med bad och tvätt..
Alla skruvar och gängor till allting i och runt motorn rensas även dem.















































I oljesilen låg en halv oring från oljereturen.

Hållaren till drivaxeln fick bada i syra.


Alla ventiler, fjädrar, tallrikar och knaster fick sina individuella bad. Även alla skruvar åkte ner.
Insugsventilerna blev bra, avgasventilerna är som sagt bara att slänga.
Även VVT-ventilen, oljepump, diverse rör etc. rengjordes.







Jag rotade fram alla mina oljepumpar. Valde ut den fjädern som var längst och pumpen med minst slitage. Preppade pumpen och kolven med olja och paketerade den till senare.




Alla vatten/oljerör slipades med kompositborste. Kylaren och värmepaketet spolades. Fuelrailen rengjordes och borstades.
Generator, servopump, startmotor, grenrör och insug borstades. Svänghjul rengjordes.
Blocket, toppen och vevaxeln lämnades in på bearbetning.
Blocket toppdeckades följt av montering av individuella shims mellan cylindrarna, toppen planades och vevaxeln polerades.












Sen var det dags för motorutrymmet att få sig en ordentlig tvätt, 23 år sätter sina spår...










Växellådan fick nya packboxar, en tvätt och en lack.






Ett do88 tryckrörskit fick även lite lack..






Sen fixades lite smågrejer och motor med tillbehör lackerades.



















Blocket, toppen och vevaxeln uthämtad från bearbetning.
Fick sig ännu en ordentlig urblåsning och bad/tvätt.



ACM H-profilstakar 147mm med 21mm bultar.

Blandade saker..





Nya Bosch 968 spridare. Flödestestade och kontrollerad sprutbild.


Styrboxen indivduellt optimerad för min setup på 98 oktan.

Nya tändspolar och koppling



Nya motorfästen

Ny vevhusventilation

Nyrenoverad 19T turbo, vet inte riktigt varför man slipat bort "Volvo". Kanske är renoverad med annat lager..

Delvis ny do88 tryckrörssats

Ny intercooler från Speeding

Olja

Jag har gjort en Excelkalkyl med alla mått och toleranser inlagda från Vida. Så jag behöver bara lägga in ett mått, så räknar den automatiskt ut om jag är inom standardtolerans, hur långt ifrån jag är etc. Väldigt smidigt att slippa stå och räkna när man monterar ihop allt.
Alla mått från allt i hela motorn är inlagda.
Allting monteras enligt konstens alla regler, med rätt moment, sträck och procedur.



Började med att läcktesta ventilerna, vilka visade sig vara hyfsat täta redan innan inslipning.
Men efter lättare inslipning blev dem ännu tätare.
Sen var det dags för ventiltätningar. Tyvärr har någon blind person skickat ut två olika sorter, med olika mått. Man kunde ju tro att färgerna skulle göra det omöjligt, men icke! Efter tre veckor utan att fått nya åkte jag och köpte över lokal disk istället.






Senast redigerat av AWM (16 juli )
0
0
0
0