3008
Sök

Motoroptimera Civic?

11 Inlägg
torsdag 19:36
Trådstartare
Hej! Jag har en Civic 1.5 med CVT från 2020. Funderar på att göra motoroptimering på den med steg 1 så den får väl runt 220 hk. Är det någon som gjort det eller vet om det är värt att göra? Samt hur mkt det sliter? Läst en del att det lämpar sig främst för de manuella och att CVT lådan kan ta stryk av detta. Den har bara gått 4000 mil så kanske onödigt att göra det och riskera att något går sönder?

4 253 Inlägg
torsdag 23:09
Personligen hade jag inte trimmat en sån liten skitmotor.

Brukar ju sällan bli bra att bara trimma motor och sen inte ändra kalibreringen för växellådan heller.

Köp en bil med större motor om du vill ha mer effekt är mitt råd.

11 Inlägg
torsdag 23:18
Trådstartare
zemet skrev:

Brukar ju sällan bli bra att bara trimma motor och sen inte ändra kalibreringen för växellådan heller.

Liten skitmotor är det ju dock inte. Skulle säga att det är en av världens bästa moderna motorer men nej det är ju inget monster. Har haft motorstarkare bilar förut och denna är helt ok men vill ha den lite piggare. Den är väldigt bra på många andra sätt, därför jag valde den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
torsdag 23:39
zemet skrev:

du vet inget om hondor tydligen..  dom plockar 1400hk ur en 2liters maskin så tror nog att en 1.5a borde fungera skapligt att trimma oxå även om en k20a2 är bättre en optimering får dom mesta bilarna att andas mycket bättre..   

blir ju ingen raket men brukar bli nämdbar skillnad smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 648 Inlägg
fredag 08:32
T

zemet skrev:

Din insikt om bilar och motorer behöver ett tillskott av kunskap i ämnet, med tanke på vad du skriver.
Honda är kanske världens största tillverkare av förbränningsmotorer.
Därtill högsta kvalitet och teknologi.

När övriga bilvärlden tvingades införa katalytisk avgasrening p g a skärpta krav på utsläpp av avgasemissioner, konstruerade och tillverkade Honda en bilmotor som klarade kraven utan katalysator.
En lysande bedrift.
Motorn, som hade 5 ventiler/cylinder, satt i Civic.

Läste på "nätet" att fr o m säsong 2026 i F1-cirkusen ska Mercedes lämna sina egna motorer och gå över till Hondamotorer.
Sant eller inte - men i s f ännu ett betyg på Hondamotorerna.

När Teknikens Värld för många år sedan på prov försökte döda 3 olika tillverkares motorer genom att tömma dem på kylvätska och motorolja och sedan rusa dem obelastade så lyckades de inte döda en Hondamotor.

Så att kalla Hondamotorer för skitmotorer är inte relevant.

M v h

3 612 Inlägg
fredag 08:42
Motorn är inte problemet.
Honda bygger om inte dom bästa, så bland dom bästa motorerna för att plocka ut avsevärt med effekt ur.

Hade det varit en manuell eller automat, (traditionell eller DSGprincipen) hade set inte varit någon risk enl mig

Det är isf CVT transmissionen.
Hondas CVT är väl inte särskild känd för problem, men ökar man effekten i motorn betydande kan det absolut innebära problem. I synnerhet om den också går på orginal mjukvara.
Även om den kanske inte pajar kan den bli varvande och irriterande istället om effektkurvorna ändras. Säker noga programmerat.

En CVT är heller inte lika momenttåligt uppbyggd mekaniskt.

Men, det är ren spekulation att den inte tål effekthöjningen, eller lirar med mjukvaran.

11 Inlägg
fredag 08:48
Trådstartare
torsen skrev:
T

zemet skrev:

Din insikt om bilar och motorer behöver ett tillskott av kunskap i ämnet, med tanke på vad du skriver.
Honda är kanske världens största tillverkare av förbränningsmotorer.
Därtill högsta kvalitet och teknologi.

När övriga bilvärlden tvingades införa katalytisk avgasrening p g a skärpta krav på utsläpp av avgasemissioner, konstruerade och tillverkade Honda en bilmotor som klarade kraven utan katalysator.
En lysande bedrift.
Motorn, som hade 5 ventiler/cylinder, satt i Civic.

Läste på "nätet" att fr o m säsong 2026 i F1-cirkusen ska Mercedes lämna sina egna motorer och gå över till Hondamotorer.
Sant eller inte - men i s f ännu ett betyg på Hondamotorerna.

När Teknikens Värld för många år sedan på prov försökte döda 3 olika tillverkares motorer genom att tömma dem på kylvätska och motorolja och sedan rusa dem obelastade så lyckades de inte döda en Hondamotor.

Så att kalla Hondamotorer för skitmotorer är inte relevant.

M v h

Bra skrivet! Exakt så! Jag hade innan denna en Honda Accord 2009 med 2.0 motor. Det är ju en av världens mest pålitliga och välbyggda motor. Den bilen var ruskigt bra. Aldrig haft en bil som går så mjukt och fint. Verkligen en pärla! Som du säger så bygger de en av världens bästa motorer.

11 Inlägg
fredag 08:51
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Motorn är inte problemet.
Honda bygger om inte dom bästa, så bland dom bästa motorerna för att plocka ut avsevärt med effekt ur.

Hade det varit en manuell eller automat, (traditionell eller DSGprincipen) hade set inte varit någon risk enl mig

Det är isf CVT transmissionen.
Hondas CVT är väl inte särskild känd för problem, men ökar man effekten i motorn betydande kan det absolut innebära problem. I synnerhet om den också går på orginal mjukvara.
Även om den kanske inte pajar kan den bli varvande och irriterande istället om effektkurvorna ändras. Säker noga programmerat.

En CVT är heller inte lika momenttåligt uppbyggd mekaniskt.

Men, det är ren spekulation att den inte tål effekthöjningen, eller lirar med mjukvaran.

Ja precis! Så det var lite det jag undrade över här eller tänkte om någon har erfarenhet av att optimera dessa. Inte orolig för motorn i synnerhet med en så lätt effektökning men tänker just på CVT lådan. Jag vet att flera duktiga leverantörer som optimerar vet detta och därför lägger en lägre kurva på just momenten. Det är som du skriver momentet som inte får bli för högt. Så det finns säkra gränser på optimering men funderar ändå på om det är värt den lila risken att något slits snabbare. Vet att många gjort detta och skriver att den får en mycket piggare karaktär och gasrespons eftersom den är lite seg med CVT när man ligger lätt på gas och sen trycker till. Men som sagt så vet jag inte hur pass stor risk det är för lådan att något blir sämre.

Sök