Mossan1 skrev:
Får inte laddaren upp spänningen högre än 12.6v ännu ansluten eller som vilospänning?
Som vilospänning efter några minuter är det kanske rätt ok. Inte toppskick, men fungerande batteri.
Är det 12.6 med laddaren ansluten trots att den laddat en stund är batteiet kass. Dom kan rasa plötsligt.
Troligen en cell som rasat isf. Då försvinner ca 2v. Det är 6 celler om 2 v var i serie.
Jag har själv råkat ut för det 2ggr. Senast i en husvagn. Det överhettade batteriladdaren så den nästan tog eld när den kämpade att nå 13.9v för att sen gå över i underhållsladdning.
Spänningen ska vara ca 14v med motor igång men har en cell rasat kanske inte systemet fungerar rätt.
Med en större portion tur kan detta nu vara hela felet, då spänningsfall skapar märkliga syndrom
I övrigt tycker jag du ska då felkoder utläsa om felet inte försvann med nytt batteri och ev generator, beroende på första frågorna.
Har i dag köpt nytt batteri, ny generator och en egen laddare (den andra var bara lånad).
För att få hem dom tunga grejorna måste vi bruka bilen...under 2 mil til F....Biltema. Dotteren körde och jag ba henne la motoren gå medan hon väntade.
Efter några minuter på tomgång ble plutslig styrservoen død, så jag fikk köra tilbaks hem med mycket tungt ratt...
Undervägs slutade lampor att fungera, plutsligt blinkade dom, försvann, kom tilbaks - ett reellt sirkus.
Vel hemma ville inte lamporna på dash och några utom inte släcka. Tog multimeteret som visade 7 volt på batteriet.
Kanskje inte merkvärdigt att det var sirkus

Med min nya laddare ville inte spenningen stiga innan jag kopplad bort pluss-polen, då gikk det kun få minuter och batt var på 12+ V.
Kan det va kortslutning i generator/regulator som "hänger på" och dro ner spenningen reell
Skal kolla lite senare, om inte i morgon, innan jag byter batteriet...
Edit:
Laddad det nya batteriet bara nån timmar (på golvet i entreen) i går.
Höll ca 13volt i dag, men under laddning i går var det över 14,nånting...