2927
Sök

Volvo S40 - 2007 / 2.0D / Gula lampan "Avgas" + Gula utropstecken "service"

26 Inlägg
13 juni
Trådstartare
#1
Volvo S40 - 2007 / 2.0D   /   Gula lampan "Avgas" + Gula utropstecken "service"

Köpte denna dieselbilen för några veckor sedan.
Gått 200.000 km. Varit på dom flästa servicer värkar det som.

Klart kommer gula lampan (motorsymbolet) och det står något om avgaser...
Ägaren förklarade att om det börjar hakka lite, fyll på detta (dieseltillsats medföljde, 1 flaska, han hade visst reda andvändt 1 flaska), och kör 30 minuter på 3000 o/min. Fungerar detta "vindundermedel"?

Jag har altså fått två fel-indikationer, flera dagar i mellan, gula motoren + gula utropstecken (och något om service, xxx att jag glömde notera eksakt).

Jag antar gula-motoren är en sensor (borden vel kolla koden).
Men gula utropstecken/service, varning kom på motorväg, och tydligen ett annat fel, men vad...

Läste något om motorrens/hydrogen/hydrokarbon-rens.
Är det något vidundermedel? Eller måste jag ta "service" (vad gör dom?)

Skal komma tilbaks när felet dyks upp igen, för det gör det...

26 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#2
Om bilen går i nödmodus för att jag inte gör service/lagar inom "tidfristen" (timern), kan jag då bara koppla från batteriet och nollställa på denna modellen?  Gjorde så flera gånger på min gamla 2007 V70.

Min "nya" S40 har lite annorlunda koppling på plusspolen på batteriet. Det hänger två stycken kopplingar på framsidan.
Vad är dissa två  Måsta jag koppla ur båda?
(vad är dom rektangulära klossarna bruna och svarta).
Se bild. Tackar....

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-a11dd857da60b91bb0a588a5b4ac80e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-536465d8912601f796d1ca62a9d3868f.jpg
Senast redigerat av mci (15 juni )

3 025 Inlägg
15 juni
#3
Börja med att läsa ur felkoder.

Det du ser på bilen är två stycken säkringar.
Skall du lossa polskon så lossar du bara lilla muttern upptill och lyfter av hela polskon.


26 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Börja med att läsa ur felkoder.

Det du ser på bilen är två stycken säkringar.
Skall du lossa polskon så lossar du bara lilla muttern upptill och lyfter av hela polskon.

Tacker. Så då bryts allt. Tenkte kanskje det va en ide att inte bryta båda två (säkringarna), va nu skilnaden är...

26 Inlägg
Igår 05:52
Trådstartare
#5
Nytt problem innan jag hunnit kolla felkoder...

Fått varning för el-system "service snarast" (rød varning).
Verkar som generatorn/dynamo tagit kvällen.

Efter varningen dyk upp, körde dotteren 3-4 mil och jag mätte batterispenningen til under något under 12V (motorn inte i gång).
Startar motorn och precis noll lyft i spänning. Det är ett Varta "Silver Dynamic".

Lånade en så-kalad "7 amp laddare" som stod hela natten, men får inte högre än 12,6V

Funderar på att byta båda generator och batteri nu...

Kom över denna video, men den visar vel en bensin, jag har diesel.
Han her måste inn via högerhjulet för att komma åt remmarna.
Är det enklare el. svårare på min diesel, att komma åt?
https://www.youtube.com/watch?v=25W5VchY8CE

Tackar mycket för tips/triks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-3093cf49a25dad8b48655ab205607452.jpg
Senast redigerat av mci (för 22 timmar sedan)

3 619 Inlägg
Igår 09:06
#6
Får inte laddaren upp spänningen högre än 12.6v ännu ansluten eller som vilospänning?

Som vilospänning efter några minuter är det kanske rätt ok. Inte toppskick, men fungerande batteri.

Är det 12.6 med laddaren ansluten trots att den laddat en stund är batteiet kass. Dom kan rasa plötsligt.
Troligen en cell som rasat isf. Då försvinner ca 2v.  Det är 6 celler om 2 v var i serie.
Jag har själv råkat ut för det 2ggr. Senast i en husvagn. Det överhettade batteriladdaren så den nästan tog eld när den kämpade att nå 13.9v för att sen gå över i underhållsladdning.

Spänningen ska vara ca 14v med motor igång men har en cell rasat kanske inte systemet fungerar rätt.

Med en större portion tur kan detta nu vara hela felet, då spänningsfall skapar märkliga syndrom

I övrigt tycker jag du ska då felkoder utläsa om felet inte försvann med nytt batteri och ev generator, beroende på första frågorna.
Senast redigerat av Mossan1 (Igår 09:17)

26 Inlägg
för 23 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Får inte laddaren upp spänningen högre än 12.6v ännu ansluten eller som vilospänning?

Som vilospänning efter några minuter är det kanske rätt ok. Inte toppskick, men fungerande batteri.

Är det 12.6 med laddaren ansluten trots att den laddat en stund är batteiet kass. Dom kan rasa plötsligt.
Troligen en cell som rasat isf. Då försvinner ca 2v.  Det är 6 celler om 2 v var i serie.
Jag har själv råkat ut för det 2ggr. Senast i en husvagn. Det överhettade batteriladdaren så den nästan tog eld när den kämpade att nå 13.9v för att sen gå över i underhållsladdning.

Spänningen ska vara ca 14v med motor igång men har en cell rasat kanske inte systemet fungerar rätt.

Med en större portion tur kan detta nu vara hela felet, då spänningsfall skapar märkliga syndrom

I övrigt tycker jag du ska då felkoder utläsa om felet inte försvann med nytt batteri och ev generator, beroende på första frågorna.

Har i dag köpt nytt batteri, ny generator och en egen laddare (den andra var bara lånad).
För att få hem dom tunga grejorna måste vi bruka bilen...under 2 mil til F....Biltema. Dotteren körde och jag ba henne la motoren gå medan hon väntade.
Efter några minuter på tomgång ble plutslig styrservoen død, så jag fikk köra tilbaks hem med mycket tungt ratt...

Undervägs slutade lampor att fungera, plutsligt blinkade dom, försvann, kom tilbaks - ett reellt sirkus.
Vel hemma ville inte lamporna på dash och några utom inte släcka. Tog multimeteret som visade 7 volt på batteriet.
Kanskje inte merkvärdigt att det var sirkus smile

Med min nya laddare ville inte spenningen stiga innan jag kopplad bort pluss-polen, då gikk det kun få minuter och batt var på 12+ V.
Kan det va kortslutning i generator/regulator som "hänger på" och dro ner spenningen reell
Skal kolla lite senare, om inte i morgon, innan jag byter batteriet...

Edit:
Laddad det nya batteriet bara nån timmar (på golvet i entreen) i går.
Höll ca 13volt i dag, men under laddning i går var det över 14,nånting...
Senast redigerat av mci (för 5 timmar sedan)

26 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#8
Tittat på generatorns placering, under nåt med massa slangor.
Dieselpump?

Går det att lyfta upp detta och få ur generatorn utan att koppla från dieselslangor?
Hoppas det....

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224516/224516-cf8878efa3eb1a63281a9f15b5c87922.jpg

Tar gärna tips från nån som har bytt generator/dynamo på en dieselmodell.
Måste man frånkoppla denna diesel-slang-klumpen precis ovan generatorn?
Senast redigerat av mci (för 4 timmar sedan)


Sök