2670
Sök

Köpråd: Äldre Volvos 740/940

306 Inlägg
måndag 16:14
Trådstartare
Tjenare, går i tankarna på att köpa en till bil då det känns som min nuvarande är på väg att ge upp. Det är en 945 -95 på 46k mil och automatlådan börjar gå konstigt samt är bilen bara allmänt trött för att vara en FT. Det är heller ingen bil som är värd att byta lådan på då den är rostig som bara den.

Jag har fastnat i gamla volvo träsket så det lutar antingen mot en till Volvo 944/945 eller gå tillbaka till 744.

Det jag undrar över egentligen är hur bra är volvo 740 från 88A och äldre? Eller vore det bättre att satsa på något "nyare" från -88B till -98?

Hittade en annons på en fin Volvo 744 GLE från -86 med b230e samt m46. Princip likadan som jag hade som förstabil, samma kulör och hela paketet så man blir väldigt sugen på att slå till.

5 809 Inlägg
måndag 21:01
Alla Volvo 740 är så pass gamla nu ändå så det är inget att fundera över om det är en "bättre" eller "sämre" årsmodell.
Är bilen dugligt fräsch så är det en bra 740.

88B och nyare så är enda fördelarna egentligen att det är elektronisk insprutning och grövre vevstakar original (endast ett plus om man ska trimma, spelar annars ingen roll).

Så vill du köpa en likadan som du hade som första bil så är det inget att fundera på, bara slå till och sen se till att hålla den i skick.
Tvätta den ofta och rostskydda den i hålrum och underrede varje år så kommer karossen överleva länge till.

Spara motorn, kabelhärva, spridarmotstånd och boxar från din 945 så kan du enkelt uppgradera 744an med turbomotor, inga problem att registrera ett sådant motorbyte.

Sök