2171
Sök

Volvo 740 Regina 1991 dör under färd.

3 Inlägg
måndag 23:33
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en 745 årsmodell 1991 med Rex/Regina system. B230F motor. Har ett väldigt jobbigt fel på den.

Ibland går den hur bra som helst. Den kan gå 5 km eller 5 mil, helt plötsligt under färd så dör den. Det märks först genom att varvräknaren dör, belysningen i instrumentpanelen slocknar och slutligen så dör hastighetsmätaren.

Den går ej att starta igen. Ingen gnista på tändstiften. Dock så startar den med starthjälp och om man rullar igång den.

Sen, efter många gånger när det blivit så, har jag upptäckt att, om jag lägger gasen i botten när den håller på att ?lägga av? så hoppar bilen liksom igång igen och man kan köra vidare. Lyckas jag ta mig hem så går bilen ej att starta igen när man väl stängt av den. När man kommer ut dagen efter så kan den antingen starta, eller så gör den inte det. Det är liksom ett lotteri. Sen om den fått stå ett par dar så startar den utan problem.

Min sambo monterade en voltmätare till batteriet så sist detta hände så gick det ner på 9.6 på batteriet när den liksom dog under färd, sen gasade jag och den liksom gick att köra vidare sen.

Ibland funkar den några dagar, längsta är 3 månader.

Jag har bytt följande på bilen:

-tändspole
-bränslepump
-bränslepumpsrelä
-vevaxelgivare
-batteri

Jag blir snart tokig. Är inte så duktig på dessa bilar heller.

5 809 Inlägg
Igår 05:52
#2
Låter som du mest troligt har problem med laddningen.

Om generatorn inte får aktiveringssignal (D+) så börjar den inte ladda förrän man varvat till ordentligt och laddningen är då lite osäker.

Lyser batterilampan när du slår på tändningen och slocknar den helt efter start?

Vad laddar generatorn direkt efter du fått igång bilen på morgonen?

Sitter batteripolerna fast ordentligt på batteriet?

Låter det som stt det är dåligt med ström när du försöker starta bilen?
Dvs startmotorn låter tröttare än normalt eller att det bara klickar till i solenoiden.
Senast redigerat av simlar (Igår 05:53)


3 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#3
- Inga lampor alls lyser när jag slår på tändningen. Har för mig dom gjorde det förr. Det är bara själva panelen som lyser.

- voltmätaren säger 11.3 V direkt vid start.

- har kollat och batteripolerna sitter ordentligt. Har även gjort rent dem.

- nej jag tycker inte att det låter som det är dåligt med ström när jag startar. Eller ja, lite kanske.

Bör jag byta generatorn?

Fri fart för ett fritt folk!
14 637 Inlägg
för 16 timmar sedan
#4
lamporna MÅSTE lysa när man slår på tändningen för annars kommer den inte ladda.. inte konstigt att den dör. 
när bilen går på tomgång ska du vara runt 14volt.   11volt är på tok för lite..

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#5
Tack för svar.

Då beställer jag ny generator.

5 809 Inlägg
för 9 timmar sedan
#6
Om batterilampan inte lyser med tändningen på men motorn avstängd så betyder det att generatorn får ingen aktiveringssignal (D+).
Generatorn kommer då inte ladda alls förrän man varvar upp motorn rejält och kommer då även ladda ostabilt och kan sluta ladda när man kör på lägre varvtal.

Första steget då är att fixa så varningslamporna lyser när du slår på tändningen.
Börja med att kolla säkringar.



Sök