2074
Sök

Skillnad i kvalitet på 95 okt på olika bensinstationer ?

44 Inlägg
tisdag 21:35
Trådstartare
Är det nån större skillnad i kvalitet på 95 okt på olika bensinstationer ?
(tex om man tankar 95 okt på CircleK eller St1)

30 Inlägg
tisdag 22:41
Nej ingen större skillnad eftersom alla bensinstationer måste följa svenska och EU- eller EES-regler för bränslekvalitet.

44 Inlägg
tisdag 22:57
Trådstartare
Blixen skrev:
Nej ingen större skillnad eftersom alla bensinstationer måste följa svenska och EU- eller EES-regler för bränslekvalitet.

Tackar för svar och engagemang

153 Inlägg
tisdag 23:30
Kan skilja i mängd iblandad etanol, E10 (95 okt) är väl upp till 10% etanol.
Nu var det länge sedan jag läste produktdatabladet, men tror det kan vara mellan 5-10% etanol.

Kör du E5 (98 okt) så är det upp till 5% iblandad etanol, när jag testade preem och circle-K för nått år sedan låg de runt 2% om jag inte minns fel.

44 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
Lehto skrev:
Nu var det länge sedan jag läste produktdatabladet, men tror det kan vara mellan 5-10% etanol.

Kör du E5 (98 okt) så är det upp till 5% iblandad etanol, när jag testade preem och circle-K för nått år sedan låg de runt 2% om jag inte minns fel.

Ok.
Tackar .
Då kan det alltså skilja lite i % inblandad etanol.
Vad jag förstår så skall det vara bättre för miljön med en högre etanolhalt men bättre för motorn med mindre mängd etanol.
Jag tolkar det som att alla bensinstationer skall redovisa sin etanolinblandning. Var hittar man den infon?

153 Inlägg
för 13 timmar sedan
KenthIJ2 skrev:
Lehto skrev:

Ok.
Tackar .
Då kan det alltså skilja lite i % inblandad etanol.
Vad jag förstår så skall det vara bättre för miljön med en högre etanolhalt men bättre för motorn med mindre mängd etanol.
Jag tolkar det som att alla bensinstationer skall redovisa sin etanolinblandning. Var hittar man den infon?

Finns på deras hemsidor.
Här kan du hitta circle K: sök på t.ex miles 95 å välj svenska så kan du läsa om vad de innehåller.
https://app.ecoonline.com/public/search … escrLang=2

Kollade lite snabbt å deras 95 har "max 10%" å 98 har "max 5%".

Sök