Oreggad skrev:
Blanke skrev:
Avfart mot Tyskland snart. Löst många småproblem senaste dagarna.
Har tydligt ett problem med tjuvström. Drar ungefär 0.1volt i timman. Går ej att uppmäta några ampere dock av batteriet.
Blir att dra lös batterikablarna hädanefter vid stopp.
Går ju att skaffa huvudbrytare så slipper du dra i kablar varje gång

de finns ju lite överallt.
https://dalhems.com/sv/p/0c10dc18cada4a … ed-brytareInte lusläst tråden men har du gjort något av chassi o suspension?
Inte gjort någonting med chassit eller stötdämpare. Inte ännu iallafall.
Skriver det här efter att nyss har kört över 120 mil med bilen från norra sverige till södra.
Saker som hände under tiden:
All elektronik (förutom ECU) slutade fungera. Var en, och den enda, jordkabeln till chassit som hade gått av. Åtgärdades på plats.
Avgassystemet åkte av ett fäste.
Elfläkten har börjat bränna säkringar på grund av att den är full med skit. Går tungt.
Bilen förtänder/spikar vid uppförsbackar i högre växel oavsett tändning. Här misstänker jag att felet är kamaxeln. Dels att den står felinställd ännu och det är för mycket crank pressure. Kring 13-14 bar. Men också att kammen i samband med en 530 gör så att kraften kommer sent i varvtal. Kör jag 110km/h plan mark har jag 2500 varv.
Kör jag uppför 5% uppförsbacke så går varven snabbt ned. Inte roligt att köra inlandsvägen med det i åtanke. Men efter att vi började köra runt i 3an och 4an i backarna så gick det bättre. Blir nog E4an norrut senare.
Har 200 mil kvar att köra bilen.