5069
Sök

Volvo S70 Elkonvertering Elbil

Bygger elbil på en Volvo S70. Första provkörningen klar! Finns många spöken kvar att jaga innan bilen ska besiktas på nytt, häng på!

17 695 Visningar
Uppdaterades senast igår 23:57
760 Inlägg
söndag 21:47
Trådstartare
#101
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-d00e7c1db7173d2d1cb15bc42cc382bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-5bd93a51177aab06876f2d16e644f995.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f14cc19ae9d761d4c5076f008e7e41dd.jpg


Måste berömma Resolve-ev, dom levererade en helt ny styrenhet utan frågetecken, gjorde några sista mätningar o ser att det är 120ohm På den nya, så den är perfekt.

Efter montering startar systemet upp och jag kunde köra första svängen. Så grymt skönt o få bara köra ljudlös S70!

Mer uppdateringar kommer i veckan!
Video med såklart!
Senast redigerat av Ev_volvo142 (söndag 21:48)


760 Inlägg
måndag 21:08
Trådstartare
#102
Hastighetsmätaren funkar.
Abs lyser.
Bromsarna känns svampiga och tar knappt.
Fler lampor lyser, tror styrenheten ballar ur nu när den inte ser en motor eller automatlåda alls hehe


760 Inlägg
måndag 21:28
Trådstartare
#103
Ska piffa upp den lite till sedan försöka lösa problemet med ABS, bromsar känns relativt viktigt endå


760 Inlägg
tisdag 20:13
Trådstartare
#104
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-8dfc8a2bba0028733294658fcae35498.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-9a17ff7534315c0464e2c7947ba8b490.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-7d1654253323669fbbdf726b38a411b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c196c9e3c5c2adf48e9321e1db2daf74.jpg

Laddning via 3-fas, funkar, trodde jag skulle få ut 6.6kw i timmen, kanske är för att batteriet är på 70% det går långsammare.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (tisdag 20:16)


760 Inlägg
tisdag 20:15
Trådstartare
#105
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-5a2c7b468e71a64893489f6c66515f82.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-58f4eddaffb73110f9fa114cb4aedbe9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-5ea74d8a1b0ad4fc1f6f71d36e727cb7.jpg

Laddning via stickpropp funkar, betydligt saktare, som förväntat såklart. "Reseladdare" Stickpropp är ju ingen permanent lösning.


760 Inlägg
tisdag 20:20
Trådstartare
#106
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-df2b5a14212910074424eccdb398407d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-8c8fe0510cd1b5d2f993680c43377860.jpg

Som ni ser är bilen i mina ögon onormalt hög fram, bak blev perfekt med stöddigare fjädrar. Kommer behöva fixa lite i framvagn, börjat gneka i fjäderbenslagringen vid svängar samt krängningshämmarbussningarna, så dom behöver mest troligt bytas med.


163 Inlägg
tisdag 20:27
#107
Hur lyckas man regga en sån här sen när det blir aktuellt? Är de svårt?

760 Inlägg
tisdag 20:38
Trådstartare
#108
Lehto skrev:
Hur lyckas man regga en sån här sen när det blir aktuellt? Är de svårt?

Reggas med utbytt motor.
Man går via sfro som gör en byggbesiktnig, av dom så får man antingen godkändt eller så behöver man ändra grejer som kan va felbyggt. Är allt grönt får du ett dokument som man tar med till bilprovningen, där tittar dom på dokumentet sedan är saken biff. "Förenklad förklaring"


Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
onsdag 21:26
#109
Är inte 6,6kw i timmen otroligt långsamt?


760 Inlägg
onsdag 23:06
Trådstartare
#110
SportPilot skrev:
Är inte 6,6kw i timmen otroligt långsamt?

Batteriet är bara på 30kwh, så då behövs det inte snabbare, fördel med långsam laddning är att det ej blir värmeutveckling, på så vis behövs ingen aktiv kylning av cellerna. Men det är långsamt om man har bråttom såklart haha


Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
för 18 timmar sedan
#111
Ev_volvo142 skrev:
SportPilot skrev:
Är inte 6,6kw i timmen otroligt långsamt?

Batteriet är bara på 30kwh, så då behövs det inte snabbare, fördel med långsam laddning är att det ej blir värmeutveckling, på så vis behövs ingen aktiv kylning av cellerna. Men det är långsamt om man har bråttom såklart haha

Med 30kwh så blir väl inte räckvidden något vidare heller?  Kommer man 10 mil?


Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
för 18 timmar sedan
#112
SportPilot skrev:
Ev_volvo142 skrev:
SportPilot skrev:
Är inte 6,6kw i timmen otroligt långsamt?

Batteriet är bara på 30kwh, så då behövs det inte snabbare, fördel med långsam laddning är att det ej blir värmeutveckling, på så vis behövs ingen aktiv kylning av cellerna. Men det är långsamt om man har bråttom såklart haha

Med 30kwh så blir väl inte räckvidden något vidare heller?  Kommer man 10 mil?

Min förra bil, Ioniq gen1, hade bara 28kWh batteri. Kom 21-22mil på sommaren, 16-17 på vintern. Nu är ju en större Volvo lite sämre aerodynamiskt, och eventuellt mer förluster i drivlinan, men nog bör den gå 15mil i alla fall på sommaren?

/Mattias

760 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#113
matteeee skrev:
SportPilot skrev:
Ev_volvo142 skrev:
Batteriet är bara på 30kwh, så då behövs det inte snabbare, fördel med långsam laddning är att det ej blir värmeutveckling, på så vis behövs ingen aktiv kylning av cellerna. Men det är långsamt om man har bråttom såklart haha

Med 30kwh så blir väl inte räckvidden något vidare heller?  Kommer man 10 mil?

Min förra bil, Ioniq gen1, hade bara 28kWh batteri. Kom 21-22mil på sommaren, 16-17 på vintern. Nu är ju en större Volvo lite sämre aerodynamiskt, och eventuellt mer förluster i drivlinan, men nog bör den gå 15mil i alla fall på sommaren?

Batteriet har kvar typ 83% av då det va nytt, så 15mil en bra dag borde gå. Funkar utmärkt till att hämta barnen på dagis och till o från jobbet. Vardagskörningen är sällan mer än 15mil, kommer bli klockrent!

Volvo 142an jag bygger har batteri på nära 70kwh, får ta den när vi ska på större resor. Hehe
Senast redigerat av Ev_volvo142 (för 15 timmar sedan)


760 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#114
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-2d01e3f06529931414884c6f034e164c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-582fb69110b00185174f4d0ef560f247.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-ea809772213fa804389a88307fdca585.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-00f4611e72bfb5291f1dc64bf9b41567.jpg

Nån som vet vad ABS behöver för att bli nöjd? Hastighetsmätaren funkar och den går på abs. Ska fortsätta se om alla absgivare funkar men annars vette fasen vad jag behöver fixa för att abs ska bli nöjd.

Det jag vet är ju att abs lyser tills man startar bilen då den är original, så nått mer behöver abs för att bli nöjd, någon som känner till denna abs enhet bättre än mig?

Här skickar jag en PWM signal till varvräknare, ska simulera en motor som varvar, men det blir inte abs nöjd av heller...

Tips mottages gärna.
Senast redigerat av Ev_volvo142 (för 3 timmar sedan)


Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
för 2 timmar sedan
#115
Abs lampan ska väl lysa tills att man börjar rulla, slocknar den direkt efter att man har startat så är det någon som har kopplat om lampan


760 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#116
SportPilot skrev:
Abs lampan ska väl lysa tills att man börjar rulla, slocknar den direkt efter att man har startat så är det någon som har kopplat om lampan

Innan motorbytet så slocknade den direkt då bensinmotorn startade, så därför tror jag att abs vill ha signal att motor är igång eller nått... Men rätta mig gärna om jsg har fel, bara en killgissning från min sida, men nått mer vill den ha...


Ubåtsingenjör
7 367 Inlägg
för 2 timmar sedan
#117
Ev_volvo142 skrev:
SportPilot skrev:
Abs lampan ska väl lysa tills att man börjar rulla, slocknar den direkt efter att man har startat så är det någon som har kopplat om lampan

Innan motorbytet så slocknade den direkt då bensinmotorn startade, så därför tror jag att abs vill ha signal att motor är igång eller nått... Men rätta mig gärna om jsg har fel, bara en killgissning från min sida, men nått mer vill den ha...

Låter märkligt, jag har aldrig haft en volvo med abs.. men i alla andra bilar jag haft så krävs det att bilen börjar rulla för att lampan ska släckas. Den ska inte slockna samtidigt som varningslampan för oljetrycket, gör den det så är där något som är fel.


163 Inlägg
för 1 timme sedan
#118
Nä, lampan släcks direkt bilen startar. Sen när den börjar rulla tänder den lampan om den inte kan känna av hastighet eller om något "räknar" fel.
Slocknar aldrig lampan när du startar bilen? Eller tänds den när du börjar rulla?

760 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#119
Lehto skrev:
Nä, lampan släcks direkt bilen startar. Sen när den börjar rulla tänder den lampan om den inte kan känna av hastighet eller om något "räknar" fel.
Slocknar aldrig lampan när du startar bilen? Eller tänds den när du börjar rulla?

Den slocknar aldrig, tänds direkt. Fullt fungerande innan motorbytet. Har hört att man behöver köra 50kmh ibland för att de ska släckas, har provat 90kmh men fortfarande lyser lampan. Hastighetsmätare funkar.

Kom gärna med fler förslag, hjälp mig lösa denna gåta tack


760 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#120
Lehto skrev:
Nä, lampan släcks direkt bilen startar. Sen när den börjar rulla tänder den lampan om den inte kan känna av hastighet eller om något "räknar" fel.
Slocknar aldrig lampan när du startar bilen? Eller tänds den när du börjar rulla?

Stora frågan är vad mer den behöver för att bli nöjd..... som du säger^^ "-om något räknar fel" känns som att nått saknas liksom...



Sök